AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Så, poster som gjest, fordi jeg har bruker her, og ønsker ikke å bli kjent igjen. Saken er den, at jeg har en veldig god venn. Som ser ut til å ha en liten "flaw". han har overdreven kontakt med ei ung jente. Det startet før jenta begynte på ungdomsskolen, mens fyren, vel, han er voksen. Mer nøye går jeg ikke inn på det i frykt for at noen skal kjenne igjen noen detaljer. La oss også, for enkelhets skyld kalle de for Ola og Kari. Jeg har i grunn ikke noe i mot pedofile, og jeg vil ikke ha noe i mot Ola om han skulle vise seg å være pedofil, vil for alltid akseptere og respektere han som person, men det betyr ikke at jeg vil respektere eller akseptere evt. ulovlige handlinger. Hele saken startet egentlig for noen år siden, ved at jeg og en 3.mann tullet litt med at han aldri hadde hatt noen forhold, eller flørtet. Han så heller aldri interessert ut når det var folk på vår egen alder (uansett kjønn), at han måtte da være aseksuell. Men dette fikk meg til å tenke litt, tilbake i tid. Da vi yngre selv, og snakket om seksuelle erfaringer, med samme og motsatte kjønn, og litt lignende saker. Hvor han sa at det var en ting om han som ingen visste, og ingen kunne vite. Det virket som om han angret litt med en gang han sa det, og har siden prøvd å vifte det vekk. Var litt rart, da han var veldig påpasselig med at ingen visste noe, for dette var om han, ingen erfaring. Men, tenkte jo at hvis man ikke er klar for å si ting, så er man ikke. Senere så snakket jeg og Ola om at jeg var homofil, hvor han sa at han var nok ikke 100% hetero han heller. Jeg lurte da, logisk nok på, hvorvidt han da var noe interessert i gutter/menn, og at det var derfor han var usikker. Men nei, det var det ikke, ikke i heletatt. Var ingen gutter, også ville han ikke snakke mer om det. Samtidig kommer han gjerne med generiske svar, på samme måte som jeg gjorde før jeg kom ut som homofil ang. damer som er pene. Det virker ikke som om han faktisk har en preferanse, men sier de som man "vet" er interessante blant de fleste. En veldig generisk dame, som "alle" liker. Men ingen egne interesser. Rundt denne tiden så jeg også hvilke type personer han så på når vi var ute, det var barn. Hver gang noen på 8-9 til 12-13 kom forbi, så, så man det vanlige ekstra lille blikket man gjerne har når man ser noen som er interessante. Men, det er jo mange som ser glede i barn, ser tiden de selv var barn. Det kan jo forklares. Så, i sommeren som var, så var jeg en del med han. Bestemte meg for å prøve å se litt mer nøye på ting da. Og så jo det at han chattet på mobilen - facebook på mob. Vær eneste kveld, og noen dager når det passet seg sånn med dårlig vær osv. Det var en lett måte å kjenne igjen tekstingen på. Jeg regner med de fleste har vært sånn selv, eller sett noen som var sånn. Sjekker mobilen ofte for "fantommeldinger". Blir "stresset" om det tar mer enn 2-3 min før man får svar. Smiler på hvert eneste svar. Det er den, nyforelska, gleden, som man får. Gleden man får av å ha kontakt med noen man er glad i. Men det var en stor hemmelighet. Hver eneste gang noen kom i nærheten av han, eller bare reiste seg opp. Så ble mobilen gjemt. Ikke lagt fra seg som er normalt. Men tydelig gjemt. Det gikk noen dager, og han skulle vise meg noe. Utenom å tenke over det, utenom å prøve, så så jeg plutselig navnet på jenta. Nysgjerrig som jeg var, den kvelden søkte jeg opp hu på facebook, kanskje hu var veldig overvektig, eller noe annet som gjør at han ikke vil at folk skal vite det. Og joda, jenta hadde ikke startet på ungdomsskole engang. Selvom jeg ser at man kan ha kontakt med vesentlig yngre personer, så blir hver eneste kveld, og hver eneste gang det er dårlig vær, så barn kan få lov til å være inn. Litt... over the top. Samtidig,til tross for at han liker å være stor og voksen. Så vil han ikke vokse opp. Når det gjelder kroppslige ting. Han snakker om seg selv, som han skulle vært 12-13. På samme måte som når jeg ble kjent med han altså. På denne tiden - i sommer. Synes jeg bare hele saken var veldig merkelig. Men så for ikke så lenge siden, så glemte han tydeligvis å være forsiktig, og alt var åpent til å se. Var ikke vanskelig å se innhold eller noe. De har altså sendt mellom 40 og 50000 meldinger med hverandre på 6 måneder, ikke inkludert snapchatting. Jeg vet ikke, men synes det er, veldig mye, spesiellt med tanke på aldersforskjellen. Jeg hadde da også forventet å se at det var Kari som nærmest spammet ned Ola med meldinger, som jo ofte skjer når man er barneskole/tidlig ungdomsskole og chatter med noen. Men nei, Ola er minst like delaktig i samtalene. De chatter hele dagen, uansett. Og om en av de ikke kan være tilgjengelig i så lite som 15 min (en dusj), så er det triste smileys, og "beklager" - med hele den remsen der. Vet også at når man har noen kjær, så har man lett for å sende noen god natt meldinger, eller god morgen meldinger. Her sendes det hver eneste natt og hver eneste morgen. Og ingen enkel "God Morgen! " eller "God Natt". Det er mer i kategorien: "God natt!!!! :D *Insert navn*!!! Sov godt og drøm kjempesøtt!!! :D Så snakkes vi i morra!!! Natta natta!!! Hade :'(" Og "drøyere". Dette er altså fra Ola til Kari. Gjerne han som gjør det først. Om Kari sender først og Ola er på fest, så sender alltid Ola når han skal legge seg, selvom det er 7 timer etter. Er mange ganger hvor Ola også sier at "det er ikke noe morsomt uten deg " - "Du må komme da, hvis ikke så blir det jo ikke noe poeng for meg å være der" osv. De teller også ned hver eneste dag til neste dag de ser hverandre. Og til bursdager. Tar bilder og sender til hverandre. Jeg er fullstendig klar over at dette ikke beviser noen ting. Men jeg sliter med å se hva en voksen mann skal snakke med ei lita jente på en sånn måte, så ofte, over så lang tid. Når det er sagt, så ønsker jeg ikke og oute han. Jeg ønsker ikke å henge ut han. Jeg ønsker å være der for han. Jeg ønsker at Ola skal kunne ha en å snakke med om det. Jeg ønsker at han skal vite at det er en venn der, en venn som er venn med personen Ola uansett. Men, jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å si det, jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem, jeg kan ikke "anklage" han. Da er vennskapet over for alltid. Jeg trenger rett og slett tips! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil være en venn, inget annet. Og vet at det er jo en stor sjanse for at han ikke liker yngre jenter, men, når alle småting legges sammen, har jeg vondt for å se noe annet. Og til brukere som "Yoshii" - jeg er ikke interessert i å diskutere hvor skadelig/ikke skadelig det er at unge jenter og voksne menn har ett forhold. Jeg vil være der for min venn om det skal vise seg at han er pedofil. Ikke mer, ikke mindre. En sykelig lang post. Håper noen tar seg tid til å lese og svare! Takker! Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d 5 Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Spør ham rett ut om det er noe han vil fortelle, noe han vil snakke med deg om. Fortell at uansett hva så kommer du til å være der og støtte ham. Hvis han da ikke sier noe, vent en liten stund, og spør hvem hun er - dersom du vet navn og slikt. Det jeg derimot er litt nysgjerrig på er dette: Men så for ikke så lenge siden, så glemte han tydeligvis å være forsiktig, og alt var åpent til å se. Var ikke vanskelig å se innhold eller noe. Hvordan fikk du tilgang, hvordan har du sett? Hvordan vet du at det er snakk om 40 000 meldinger? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Kan vennen din ha blitt utsatt for overgrep selv - jeg tenker da på mens han var et barn? Lenke til kommentar
Teodorino Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Wow, sterk post, spesielt den med nyforelskelsen. Synes synd på pedofile, de blir ofte bare sett på som syke monstre, men det avsnittet med at de faktisk har følelser for barna. Selv om man kan få sympati, må du huske at pedofili er feil, og du bør ta dette opp med han. Send han en link til denne tråden? Du får frem poenget ditt godt her, og han vil sikkert snakke med deg. Det er en win/win situasjon, enten får du avist at han er pedofil, ellers får du pratet med han om det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Spør ham rett ut om det er noe han vil fortelle, noe han vil snakke med deg om. Fortell at uansett hva så kommer du til å være der og støtte ham. Hvis han da ikke sier noe, vent en liten stund, og spør hvem hun er - dersom du vet navn og slikt. Det jeg derimot er litt nysgjerrig på er dette: Hvordan fikk du tilgang, hvordan har du sett? Hvordan vet du at det er snakk om 40 000 meldinger? Er det jeg har tenkt, vet navn og sånn, men frykter at det vil ende dårlig. Øverst i FB-chat står antall meldinger. de siste 10k der, er basert på SMS og annen chat (i mitt hode). Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Kan vennen din ha blitt utsatt for overgrep selv - jeg tenker da på mens han var et barn? Jeg tviler. Han er veldig forsiktig når det kommer til nakenhet og å vise kropp, og har litt kroppskomplekser nærmest. Men ingenting som skulle tilsi at det skal ha skjedd noe ille i løpet av oppveksten hans. Kjenner til resten av familien, er ingen som har samme "tegn". (Vet at dette absolutt ikke værken avkrefter eller bekrefter) Wow, sterk post, spesielt den med nyforelskelsen. Synes synd på pedofile, de blir ofte bare sett på som syke monstre, men det avsnittet med at de faktisk har følelser for barna. Selv om man kan få sympati, må du huske at pedofili er feil, og du bør ta dette opp med han. Send han en link til denne tråden? Du får frem poenget ditt godt her, og han vil sikkert snakke med deg. Det er en win/win situasjon, enten får du avist at han er pedofil, ellers får du pratet med han om det. Pedofili i seg selv, ser ikke jeg på som feil. Å utøve sin pedofili derimot, er feil. Det er jeg enig i. Men, jeg vil prøve mitt beste på å være der for han, om han skulle være pedofil og "gi etter". Alle trenger andre mennesker. win/win om det skulle skje, men tap om han fatter mistanken at jeg tror sånn om han, og han ikke er sånn. Jeg vet ikke om jeg tar sjansen på det tapet enda. Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Er det jeg har tenkt, vet navn og sånn, men frykter at det vil ende dårlig. Øverst i FB-chat står antall meldinger. de siste 10k der, er basert på SMS og annen chat (i mitt hode). Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d Men hvordan har du hatt tilgang på hans FB-chat? Og det å opparbeide seg mer enn 10 000 sms er ganske godt gjort, selv på 6 måneder. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Men hvordan har du hatt tilgang på hans FB-chat? Og det å opparbeide seg mer enn 10 000 sms er ganske godt gjort, selv på 6 måneder. Maskinen var gått fra, jeg skulle på den. Chattevinduet var oppe. Jeg med mine mistanker ville ikke lese (det er vel ulovlig), men scrollet opp for å se om min mistanke om mye meldinger stemte. Mulig det, selv sender jeg vel knappe 1000 SMS på ett år. Men, vet ikke hva andre gjør. Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg tviler. Han er veldig forsiktig når det kommer til nakenhet og å vise kropp, og har litt kroppskomplekser nærmest. Men ingenting som skulle tilsi at det skal ha skjedd noe ille i løpet av oppveksten hans. Kjenner til resten av familien, er ingen som har samme "tegn". (Vet at dette absolutt ikke værken avkrefter eller bekrefter) Jeg er helt enig med deg i at disse indikasjonene forteller ikke annet enn at han er tilsynelatende normal. Men med det øvrige du har fortalt, ville jeg sannsynligvis valgt å være helt åpen og konkret overfor vennen. Jeg ville sagt hva jeg ser, og hva jeg tenker - dette mener jeg gode venner skal gjør for hverandre. Hva med foreldrene til denne jenta - hvor mye vet de om forholdet? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg er helt enig med deg i at disse indikasjonene forteller ikke annet enn at han er tilsynelatende normal. Men med det øvrige du har fortalt, ville jeg sannsynligvis valgt å være helt åpen og konkret overfor vennen. Jeg ville sagt hva jeg ser, og hva jeg tenker - dette mener jeg gode venner skal gjør for hverandre. Hva med foreldrene til denne jenta - hvor mye vet de om forholdet? Det mener jeg også. Men samtidig, det er jo ikke som om jeg spør "Du, liker du gutter eller?". Det er jo det værste man kan anta om noen. Jeg føler meg litt uvel av tanken. Ikke på at han kanskje er pedofil, men at jeg faktisk tenker tanken. Vet ikke. Jeg kjenner ærlig talt ikke til jenta så veldig, og aner ikke engang hva foreldrene heter. Om de møtes unaturlig ofte med tanke på aldersforskjellen, så aner de kanskje noe spesiellt. Men jeg vet jo ikke dette. Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det mener jeg også. Men samtidig, det er jo ikke som om jeg spør "Du, liker du gutter eller?". Det er jo det værste man kan anta om noen. Jeg føler meg litt uvel av tanken. Ikke på at han kanskje er pedofil, men at jeg faktisk tenker tanken. Vet ikke. Jeg kjenner ærlig talt ikke til jenta så veldig, og aner ikke engang hva foreldrene heter. Om de møtes unaturlig ofte med tanke på aldersforskjellen, så aner de kanskje noe spesiellt. Men jeg vet jo ikke dette. Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d Jo mer du utdyper saken, jo sikrere blir jeg på at det eneste rette, er å være dønn ærlig og rett frem, overfor denne vennen. Og hva angår kontakten mellom dem, så blir jo det spekulasjoner, men egen erfaring i jobb med den typen problematikk, er at det ofte ser ut som ett "isfjell" etter at alle fakta kom på bordet. Det er ikke ulikt andre typer skjult misbruk - det være seg alkohol eller andre midler. I verste fall kan du ende opp med å bli en "medhjelper", med de konsekvensene det kan medføre, hvis dette er et isfjell, hvor du bare ser 10% av "sannheten" Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Før du begynner å investigere. Kan du verifisere at hun er en barneskoleelev? Kanskje han pratet en helt annen jente som er nærmere han alder. Hvis ikke så vil jeg prate med kompisen og først spøre om han er pedofil. Dereter ber du han om å slutte eller så rapporterer du han. Fortell han at du gjør det for hans eget beste. Hvis ikke du "tok" han så ville noen andre finne det ut og de vil rapportere han. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det å være pedofil er ikke ulovlig heller ikke noe man burde skamme seg over, det er også umulig å omgjøre pedofile til hetro-/homofile. De kan leve helt normale liv, dog uten fysisk seksuell tilfredsstillese. Ovenfor denne vennen så tror jeg det er viktig å være direkte. Alle vet hvor lett det å bli fristet og gå for langt når det gjelder seksuelle lyster, så derfor mener jeg at du har plikt til å finne ut om dine misstanker er korrekte eller ikke. Uansett burde han kutte kontakten med jenta, nesten uansett om han er interessert i henne, så har nok hun fått er romantisk syn på han og det er ikke sunt i lengden og står trolig i veien for mye som skal oppleves når man er små. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg liker ikke tanken på at man skal blande seg inn i og forsøke å regulere venners seksualliv som en slags moralsk muldvarp for staten. Hvis du betrakter denne fyren som en god venn ville jeg aldri drømt om å verken problematisere eller anmelde noe han gjorde, ulovlig eller ei, så sant det ikke går utover deg selv på noen måte. Det blir selvfølgelig opp til hvor godt du liker ham, men skikkelige vennskapsbånd burde trumfe det meste annet, med mulig unntak av hensyn til familie og kjæreste. Loven, staten og vilt fremmede mennesker kommer rimelig langt ned på den listen. Jeg ville selvfølgelig ikke hjulpet ham med å skjule eller det på noen måte implisert meg selv i noe ulovlig, men ikke pokker om jeg hadde anmeldt en venn til politiet heller. Hvis det faktisk er sånn at han har et ulovlig forhold er det beste å ignorere og late som du aner ingenting. Da har du ditt på det rene samtidig som du fortsatt kan være en god venn. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Ovenfor denne vennen så tror jeg det er viktig å være direkte. Alle vet hvor lett det å bli fristet og gå for langt når det gjelder seksuelle lyster, så derfor mener jeg at du har plikt til å finne ut om dine misstanker er korrekte eller ikke. Uansett burde han kutte kontakten med jenta, nesten uansett om han er interessert i henne, så har nok hun fått er romantisk syn på han og det er ikke sunt i lengden og står trolig i veien for mye som skal oppleves når man er små. AKkurat det er ett poeng jeg ikke har tenkt på, hennes syn på han. Takk for fortreffelig innspill! Før du begynner å investigere. Kan du verifisere at hun er en barneskoleelev? Kanskje han pratet en helt annen jente som er nærmere han alder. Hvis ikke så vil jeg prate med kompisen og først spøre om han er pedofil. Dereter ber du han om å slutte eller så rapporterer du han. Fortell han at du gjør det for hans eget beste. Hvis ikke du "tok" han så ville noen andre finne det ut og de vil rapportere han. Hun er ikke lenger en barneskoleelev. Går første året ungdomsskole. Som skrevet så vet jeg navnet, og det er veldig lett å ta ett facebook-søk for å finne ut fødselsår. Jeg vet ikke om jeg vil be han gjøre noe, eller ikke gjøre noe. Eneste jeg håper er at han snakker med meg om ting, om det skulle være sånn. Jeg liker ikke tanken på at man skal blande seg inn i og forsøke å regulere venners seksualliv som en slags moralsk muldvarp for staten. Hvis du betrakter denne fyren som en god venn ville jeg aldri drømt om å verken problematisere eller anmelde noe han gjorde, ulovlig eller ei, så sant det ikke går utover deg selv på noen måte. Det blir selvfølgelig opp til hvor godt du liker ham, men skikkelige vennskapsbånd burde trumfe det meste annet, med mulig unntak av hensyn til familie og kjæreste. Loven, staten og vilt fremmede mennesker kommer rimelig langt ned på den listen. Jeg ville selvfølgelig ikke hjulpet ham med å skjule eller det på noen måte implisert meg selv i noe ulovlig, men ikke pokker om jeg hadde anmeldt en venn til politiet heller. Hvis det faktisk er sånn at han har et ulovlig forhold er det beste å ignorere og late som du aner ingenting. Da har du ditt på det rene samtidig som du fortsatt kan være en god venn. Jeg har vært inne på tanken. Men kjenner jeg meg selv rett. Vil jeg ikke kunne tilgi meg selv, om det skal skje noe ulovlig, og jenta får store problemer av det. Hvis jeg kunne ha snakket med han om det, og på den måten hindre at det skulle skje. Nå vet jeg heldigvis ikke om noe ulovlig som skal ha skjedd, og om jeg skulle være den som finner ut av dette, om det skjer. Så får jeg ta den runden med meg selv da. Jeg gikk 1.runde med meg selv på om jeg ville være venn med han om han skulle være pedofil. Og endte med ett kjempeklart JA. Så får man ta andre ting når de evt. kommer. Anonym poster: 465f70829ca8d56aa48ee44bee310d3d Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er uansett ikke ditt ansvar om de har sex eller ikke, det kan også være de har sex uten at det blir noe problemer ut av det. Skulle det mot formodning bli problemer er det ingen som vet at du ante noe uansett, for du kunne jo selvfølgelig ikke tro noe sånt om en så hyggelig gutt etc. Hvis du tar det opp med ham blir det litt vanskeligere for deg, for da er det hvertfall en person som vet at du vet. Jeg tror du bare gjør alt vanskeligere for deg selv da. 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Merkelig tankemåte du har Sartapus, det en ting å ikke anmelde det eller tyste til noe. Der er vi enige. Men å ikke gjøre noe for å hindre noe som kan ødelegge to liv (+ evt familie) Hvis denne personen gjør mer enn å snakke, så blir det fort ulovlig noe som betyr fengsel for vennen og stor belasning for jenta og hennes familie. For ikke å snakke om følelsen TS vil ha når han faktisk hatt gått med misstanken og ikke gjort noe. Ta en snakk med fyren, pass på at du ikke anklager han for noe (selvsagt vanskelig), men få ut sannheten. Stor sjans for at han blir sur på deg der og da, men hvis dere faktisk er gode venner, så vil han reflektere over det senere og komme til fornuften. I 95% av tilfellene er slik kontakt mellom en "voksen" person og en på barne/ungdomskolen usunt for en eller begge partene. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hvis det faktisk er sånn at han har et ulovlig forhold er det beste å ignorere og late som du aner ingenting. Da har du ditt på det rene samtidig som du fortsatt kan være en god venn. I hjembygda mi var det flere unge jenter som ble misbrukte. Jeg traff en gammel venninne for noen år siden, som jeg hadde vokst opp sammen med. Hun sa at noe av det verste for hennes del, var nettopp det at de voksne holdt kjeft om dette ... det var for henne et like stort, om ikke verre svik som selve overgrepene. Selv om vi var jevngamle og jeg ikke hadde peiling på alt det som hadde skjedd, følte jeg likevel et stikk av dårlig samvittighet, fordi jeg burde jo ha skjønt mer .... Jeg tør ikke tenke tanken på hva jeg hadde følt, hvis jeg hadde vært mer moden, og visst mer om svineriet som foregikk i en slags kollektiv taus boble Den venninnen har grått skjulte tårer, helt siden hun ble maltraktert, og hun kommer nok til å gråte helt til det blir stille helt stille ... Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Kan så være. Jeg setter hensyn til venner/familie/kjæreste foran hensyn til vilt fremmede, selv om førstnevnte skulle bryte med lov eller moral. Jeg vil at de menneskene som er viktige for meg kan stole på meg, uansett. Og nå er det heller ikke som om denne personen er en seriemorder; omgang med mindreårige er kanskje ekkelt, men verdens undergang er det jammen ikke. Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hei Jeg har vært i samme problemstilling selv samt jeg jobbber med barn og ungdoms som har vært i kontakt med pedofile, noen har også uheldigvis opplevd overgrep. Får å ta det formelle med engang så er du pliktig å rapportere saken hvis du vet om at ulovlige handlinger skjer. Når det kommer til saken din er den uansett ikke enkel, som pedagog har vi blitt lært opp at pedofili er en sykdom, om den er en sykdom eller eller ikke er vel egentlig ikke det jeg vil diskutere eller si om er riktig, men vil informere om at det finnes fagpersonell som jobber med pedofile og hvordan de kan leve med dette uten å bli påvirket på en feil måte. Viktig å huske at temaet pedofili er tabu og blir lite snakket om og gjør det sikkert enda mer vanskelige får deg å konfrontere/hjelpe vennen din. Viktig å tenke at det ligger mye skam i bilde fra begge sider, Ola samt Kari. Jeg tar da i utgangspunktet at kari ikke nevner dette til venner og familie ettersom da familie (mor/far) prøver å stoppe slike forhold som er forstålig. Det jeg ville ha gjort er å reflektert godt hvor bra ditt forhold er med din venn og vurdert om du kan konfrontere ham samt hjelpe han, faren er at han vil nekte får alt samt kutte ut kontakte vis dere ikke står hverandre så nære. Litt mer på det formelle igjen så jeg føler meg pliktig til å si: Siden dette er ett så alvorlig tema så er det viktig at du tenker på alle farene, skulle det oppstå ett seksuelt forhold mellom Ola og Kari er det viktig at du forstår at dette kan tramatisere Kari for resten av livet ettersom hun høyst sannsynlig forstår lite av konsekvensene i en alder av 13 år. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå