geir__hk Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hei. Har en aldrende maskin som jeg sliter med å få maksimal overføringskapasitet mellom sata kontrollerkort og harddisk. Oppsettet er som følger: HK DFI LANParty UT nF3 Ultra-D Chipset (nord): AMD Hammer IMC Chipset (sør): nVIDIA nForce3 Ultra (CK8S) Bios: Phoenix - Award WorkstationBIOS v6.00PG CPU: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4400+ Disk og kontroller Disk (ikke systemdisk): Seagate Barracuda® 1Tb PCI SATA kontrollerkort: Promise TX4302 Problemstillingen er som følger: Når jeg kjører benchmark med HDTune så flater lesehastigheten ut ved 110 MB/s (skjermbilde vedlagt). Jeg forventer en trappeformet ytelseskurve som ville ha startet på kanskje rundt 150+ MB/s og gått gradvis nedover. Jeg har ingen andre lignende harddisker å teste på, så jeg vet altså ikke om problemet ligger i harddisken eller kontrollerkortet. Jeg kan ikke se at det er noen jumpere på disken eller at det er avsat plass til dette. Jo det er 4 pinner ved siden av SATA-kontakten, men i følge Seagate's hjemmeside skal ikke dette ha noe å si. Kan ikke se at det skulle hjelpe å tvinge disken til SATA 150 når kontrollerkortet støtter sata 300. Har en WD green 1TB, men denne disken har jo adskillig lavere ytelse i utgangspunktet og kommer ikke opp mot denne grensa i en annen test jeg gjorde. Kan forøvrig nevne at kontrollerkortet er produsert i 2006, og i produsentens kompatibilitetsliste så er kun disker opp til 500Gb lista opp. Når samme disken kobles om til sata-kontrolleren på hovedkortet så viser benchmarken en anelse bedre ytelse, da makser den på 120 MB/s istedet for 110. Det er visst mulig at hovedkortet kan være en begrensning her? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 PCI har teoretisk maks hastigheit på 133MB/s Ein moderne snurredisk har idag topphastigheit mellom 100-200MB/s(varierer på modell) Så ein snurredisk vil bruke opp all tilgjengeleg bandbredde i PCI bussen. PCI Express 2 på ein 1x port har teoritisk maks hastigheit på 500MB/s 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Ah, selfølgelig . Skjønner ikke hvor jeg hadde det fra at jeg forventet mer båndbredde. Må ha blandet og så var det jo sent på kvelden . Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå