Gå til innhold

[Løst] Gammel maskin - sliter med ytelsen på PCI sata-kort

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en aldrende maskin som jeg sliter med å få maksimal overføringskapasitet mellom sata kontrollerkort og harddisk.

Oppsettet er som følger:

HK

DFI LANParty UT nF3 Ultra-D

Chipset (nord): AMD Hammer IMC

Chipset (sør): nVIDIA nForce3 Ultra (CK8S)

Bios: Phoenix - Award WorkstationBIOS v6.00PG

CPU: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4400+

Disk og kontroller

Disk (ikke systemdisk): Seagate Barracuda® 1Tb

PCI SATA kontrollerkort: Promise TX4302

Problemstillingen er som følger:

Når jeg kjører benchmark med HDTune så flater lesehastigheten ut ved 110 MB/s (skjermbilde vedlagt). Jeg forventer en trappeformet ytelseskurve som ville ha startet på kanskje rundt 150+ MB/s og gått gradvis nedover.

Jeg har ingen andre lignende harddisker å teste på, så jeg vet altså ikke om problemet ligger i harddisken eller kontrollerkortet.

Jeg kan ikke se at det er noen jumpere på disken eller at det er avsat plass til dette. Jo det er 4 pinner ved siden av SATA-kontakten, men i følge Seagate's hjemmeside skal ikke dette ha noe å si. Kan ikke se at det skulle hjelpe å tvinge disken til SATA 150 når kontrollerkortet støtter sata 300.

Har en WD green 1TB, men denne disken har jo adskillig lavere ytelse i utgangspunktet og kommer ikke opp mot denne grensa i en annen test jeg gjorde.

Kan forøvrig nevne at kontrollerkortet er produsert i 2006, og i produsentens kompatibilitetsliste så er kun disker opp til 500Gb lista opp.

Når samme disken kobles om til sata-kontrolleren på hovedkortet så viser benchmarken en anelse bedre ytelse, da makser den på 120 MB/s istedet for 110. Det er visst mulig at hovedkortet kan være en begrensning her?

post-87910-0-99651300-1358129380_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI har teoretisk maks hastigheit på 133MB/s

Ein moderne snurredisk har idag topphastigheit mellom 100-200MB/s(varierer på modell)

Så ein snurredisk vil bruke opp all tilgjengeleg bandbredde i PCI bussen.

PCI Express 2 på ein 1x port har teoritisk maks hastigheit på 500MB/s

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...