Politrikks Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Det fører vel til høyere etterspørsel etter tilsvarende, billigere arbeidere, slik at lønnen deres også drives oppover? Hvis LO aksepterer dette, så ja. Det som heller blir mer riktig av meg å si, er vel at tarifflønn ikke er så bra for de som i et perfekt balansert marked ville fått lavere lønn enn tariff. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Nei, det er fortsatt et godt eksempel. Du har ikke underbygget den påstanden, så jeg er ikke overbevist. Nettopp, det er en del av poenget, oligopolet tv-kanalene utgjør gir et bedre resultat enn et rent monopol, men (kanskje) dårligere enn en fri konkurranse, så alt i alt er det et godt eksempel. Hvis du leser det opprinnelige innlegget til del_diablo, forstår du at TV-kanalene var et eksempel på et marked der tilbudet ville vært bedre med kartellvirksomhet, ikke at det ville vært dårligere med friere konkurranse. Jeg vil heller ikke se dette som et oligopol, for det er så mange kanaler at verken tilbudet eller etterspørselen ville blitt påvirket merkbart om en av de store kanalene sluttet å sende. Unntaket er kanskje nyhetssendinger hvis NRK eller TV2 sluttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå