Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Sønnen min har en Vostro som han har fått som skole-pc. Skolen har lagt inn veldig mange idiotiske begrensninger som ikke løses opp når han er utenfor domenet heller, og det er etter mye installering og avinstallering av greier på skolen blitt en ganske rotete Windows 7-installasjon der. Dessuten hadde han lyst til å prøve Win 8 (aner ikke hvorfor, det må være noe med ADHD-generasjonen, selv hater jeg det skrammelet som pesten og vil kjøre Windows 7 i uoverskuelig framtid). Og det tredje var at harddisken i maskinen var elendig. En treg 250 gig disk på en to år gammel maskin er bare ynkelig. Derfor tok jeg ut harddisken av den, brukte Acronis TrueImage for å kopiere over den irriterende minipartisjonen som er først (ikke recovery, den er altfor liten til det, 16,8 megabyte hvis jeg husker riktig) og Windows 7-partisjonen til en 128 gig SSD jeg hadde liggende. Den gamle disken beholdt jeg som datadisk, og jeg lot bare den gamle Windows 7-installasjonen ligge der som skjult partisjon, samtidig som jeg gjorde minipartisjonen på originaldisken inaktiv for å unngå problemer. Igjen på SSD-en var det da drøyt 60 gig, og der installerte jeg Windows 8. Normalt, når man gjør det, skal det bli automatisk dual boot, men det ble det altså ikke. Jeg går ut fra at årsaken er den lille j... av en minipartisjon. For etter installasjonen var Windows 8-partisjonen blitt synlig og aktiv. Windows 7-partisjonen var fremdeles synlig og inaktiv, og den minipartisjonen var usynlig og inaktiv. I morgen skal han bruke den på skolen, så som en midlertidig fiks brukte jeg partisjonsprogrammet igjen og satte Windows 8-partisjonen til skjult og minipartisjonen til skjult/inaktiv. Dermed bootet selvsagt Windows 7 som den skulle. Men hvordan kan jeg få orden på disse greiene? Vanligvis har jeg brukt et lite program fra Power Quest som heter Boot Magic og fulgte med PowerQuest Drive Image. Det har vært med meg siden Windows 98 i forskjellige varianter, og det funker faktisk fremdeles (selv om det ble kjøpt opp og fullstendig ødelagt av Norton). Men ikke i dette tilfellet, for når man velger minipartisjonen som oppstartsdisk, skjuler det både Win 7- og Win 8-partisjonene og viser minipartisjonen, som blir aktiv, og da starter selvsagt ikke noe. Så for å avrunde en (unødvendig...) lang post med et kort spørsmål: Hva gjør jeg med dette for å få det til å fungere enklest mulig? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Be sønnen din snakke med IT-ansvarlig på skolen i henhold til kontrakten dere har med skolen..... 1 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Det er det minst hjelpsomme og mest pysete svaret jeg har fått noen gang i tiden jeg har vært her på forumet, og det sier ikke lite! Hvis ikke du kan hjelpe med det jeg spør om, kan du heller klappe igjen. Her i indre Telemark har vi en litt annen måte å gjøre ting på, akkurat som sist jeg gjorde noe med pc-en hans (knekte administratorpassordet for å få installert et spill i sommerferien i fjor): Man ringer IT-ansvarlige og sier at man skal gjøre det og at hvis han har noe imot det, kommer man hjem til ham en tur for å diskutere det. Da sier han ja med en gang. Kanskje fordi jeg er 190 cm høy, 110 kilo tung, med Harley-skjegg og tilsvarende chopper... Å ja, før det vanlige pysesvaret kommer: Nei, jeg spiller ikke tøff. Etter et par perioder i utenlandstjeneste for konge og fedreland trenger man ikke det... Jeg har ikke brukt vold mot et menneske siden utenlandstjenesten, men alle vet at jeg gjør det hvis de tirrer meg nok. Det er mer enn nok for alle som vet hvem jeg er. Endret 14. januar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Fant til slutt ut av det selv. Jeg slettet den lille partisjonen foran, og så kjørte jeg startup repair med Win7 installasjonsdisken tre ganger (!). Da funket Win 7 som den skulle, og fra da av var det bare å bruke PQ Boot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå