Oly Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) FasterEFT er kort fortalt en teknikk utviklet av amerikaneren Robert G. Smith, hvor ting som depresjon, vonde enkeltminner, angst, traumer og denslags blir behandlet uten å bruke noen form for medikamenter. Selv om dette hører til under alternativ medisin, anbefaler jeg alle, spesielt skeptikerne til å se videoen av det vedlagte seminaret hans nedenfor: FasterEFT er å finne på YouTube-kanalen HealingMagic, og inneholder per i dag 659 videoer fra deriblant Robert Smiths seminarer rundt om i verden, i tillegg til videoer der han hjelper folk med angst, depresjoner, traumer og denslags bli kvitt problemene sine bare i løpet av få minutter. Jeg bruker denne metoden aktivt og har fått svært gode resultater; men jeg ville dele denne informasjonen med resten av diskusjon.no slik at flere folk får vite at denne metoden eksisterer. Endret 13. januar 2013 av Oly Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Kan du skrive kort om hva metoden går ut på, for oss som ikke har mulighet til å se videoen med en gang? Lenke til kommentar
Oly Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Kort oppsummert går denne metoden ut på to trinn; Trinn 1 går ut på å gå tilbake til det negative enkeltminnet, og vurdere intensiviteten til enkeltminnet på en skala som går fra 0-10, hvor 10 er at du føler enkeltminnet som intenst, og 0 er at du ikke føler noe negativt med det lengre. Her skal en fokusere hardt på enkeltminnet, og føle de negative følelsene. Trinn 2 derimot er litt spesielt; her kommer en såkalt "tapping-process" inn i bildet. Dette går ut på å "poke" forskjellige meridian-punkter på ansiktet og overkroppen, samtidig som du fokuserer på det negative enkeltminnet. Det som tapping prosessen gjør, er å fjerne intensiviteten på enkeltminnene ved å bryte belastningen enkeltminner gjør på kroppens organer. Når en er sint/redd/trist osv, kjennes det i kroppens organer, deriblant mage/skuldre/hjerte/nyrer osv. Når en "tapper" meridian punktene på kroppen, brytes kontakten gradvis mellom enkeltminnet og kroppsorganet. Som folk flest vet så følger det med en kroppslig-respons til negative minner, og forsvinner den responsen, så vil enkeltminnet miste all sin kraft. Trinn 1 og trinn 2 gjentas om igjen og om igjen helt til intensiviteten er lik 0. Jeg unnlot å ta med denne forklaringen i førsteposten i og med at videoen gir en bedre og mer detaljert forklaring enn det jeg kan gi, og på en mer overbevisende måte. Jeg kan ærlig innrømme at hele denne prosessen høres helt banal ut, så folk har rett til å være skeptiske. Jeg vil derimot anbefale alle å prøve dette ut, uansett livssituasjon, alder og så videre Endret 13. januar 2013 av Oly Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg har generelt sett hatt svært god effekt på klienter med EFT som metode, men som dag1234 har vært inne bør man være forsiktig med å bruke dette på svært traumatiserte mennesker. Når du setter hjernen tilbake i kanskje flere traumekontekst så kan en del ting skje, og da bør man som terapeut være kapabel til å kunne håndtere dette. Det er f.eks en grunn til at det er 4-5 stykker til å håndtere en person når alarmen går i psykriatrien. Selv om du som gjør dette er i en hjelperolle med de beste intensjoner kan du godt bli noe helt annet i sinnet til personen du jobber med, og om du ikke vet hvordan du skal forholde deg til det kan det gå galt. Har ikke hatt slike episoder selv, men vet om andre som har opplevd dette. Man bør også ha i bakhodet konsekvensene av å gjøre dette på seg selv. Som regel går det helt greit, men man vet ikke hvordan man reagerer før man sitter der etter at man har begynt. All kudos for at du legger ut dette. Skjønner jo at intensjonen er god. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Det er nok fornuftig slik vidor poengterer det; at hvis man har minner som nærmest gjør en paralysert bare ved å tenke på det, så kan det være lurt å være på den sikre siden og heller fokusere på mindre traumatiserende enkeltminner i plassen. For å oppsummere litt mer om FasterEFT, så kan jeg henvise til denne lenken på www.fastereft.com. FasterEFT er på mange måter et "konkurerende" alternativ til den tradisjonelle EFT-varianten. I og med at det er et hav av videoer på HealingMagics YouTube kanal, kan jeg dele lenkene til noen av mine såkalte favoritter på denne kanalen. 51 #3. Structure of Pain Mind/Body Endret 14. januar 2013 av Oly Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Min far driver på med såkalt "tapping" (som han kaller det) en hel del. Han påstår at det har kurert han for alt i fra flyskrekk, betennelser, nakkeproblemer og depresjon. Han har annbefalt meg å prøve det ut, men jeg har gitt beskjed at jeg ikke er interessert, noe pga at det er veldig "alternativt" og også fordi jeg ikke stoler på slike metoder. Jeg tror det faller inn under samme kategori som enkelte mennesker som føler de har blitt helbredet av bønn eller såkalte "klarsynte/medium". Ønsker man det mye nok, så er jo muligheten for at enkelte opplever det som "helbredende". Blir bare synsing ellers. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Min far driver på med såkalt "tapping" (som han kaller det) en hel del. Han påstår at det har kurert han for alt i fra flyskrekk, betennelser, nakkeproblemer og depresjon. Han har annbefalt meg å prøve det ut, men jeg har gitt beskjed at jeg ikke er interessert, noe pga at det er veldig "alternativt" og også fordi jeg ikke stoler på slike metoder. Jeg tror det faller inn under samme kategori som enkelte mennesker som føler de har blitt helbredet av bønn eller såkalte "klarsynte/medium". Ønsker man det mye nok, så er jo muligheten for at enkelte opplever det som "helbredende". Blir bare synsing ellers. Det du sier er jo fornuftig i kontekst av mistillit, men den mistilliten er jo noe du har lært deg. Kan du da lære deg en balansert tillit f.eks gjennom tapping som en av flere løsninger ? Noe av det værste folk gjør er i alle fall å dyrke lidelse. Det fører aldri noe godt med seg, og jo mer man gjør det jo flinkere blir man på det. Det er få ting som forundrer meg mer enn folks hang til å velge lidelse når løsningen står rett framfor dem. Da er det en holdning. Da velger man bort framgang for å dyrke lidelse. Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Det du sier er jo fornuftig i kontekst av mistillit, men den mistilliten er jo noe du har lært deg. Kan du da lære deg en balansert tillit f.eks gjennom tapping som en av flere løsninger ? Noe av det værste folk gjør er i alle fall å dyrke lidelse. Det fører aldri noe godt med seg, og jo mer man gjør det jo flinkere blir man på det. Det er få ting som forundrer meg mer enn folks hang til å velge lidelse når løsningen står rett framfor dem. Da er det en holdning. Da velger man bort framgang for å dyrke lidelse. Jeg baserer meg på harde og mye utprøvde -medisinske fakta, ikke alternativ synsing. Det at enkelte "dyrker" sine egne lidelser, ja de om det. Det at noe kanskje funger for deg eller din nabo, behøver ikke nødvendigvis funke for andre. Placebo-effekt kalles det. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg baserer meg på harde og mye utprøvde -medisinske fakta, ikke alternativ synsing. Det at enkelte "dyrker" sine egne lidelser, ja de om det. Det at noe kanskje funger for deg eller din nabo, behøver ikke nødvendigvis funke for andre. Placebo-effekt kalles det. Tror du blander korta litt her. Det er ikke slik at alt som ikke er alternativt er nøye utprøvd. Ei heller slik at alt som er alternativt er synsing. Mye av det som i dag går under medisin var tidligere alternativt. I tillegg finner du nevnte placebo-effekt på begge sider, både i ditt lokale sykehus og i teltet hos den alternative healeren. Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Tror du blander korta litt her. Det er ikke slik at alt som ikke er alternativt er nøye utprøvd. Ei heller slik at alt som er alternativt er synsing. Mye av det som i dag går under medisin var tidligere alternativt. I tillegg finner du nevnte placebo-effekt på begge sider, både i ditt lokale sykehus og i teltet hos den alternative healeren. Helt sikkert. Dog jeg har lettere for å akseptere godt utprøvde medesinske metoder fremfor alternative. Det er jo ikke med sikkerhet at det du får på resept av legen faktisk funker på deg heller, men da er det ofte andre godt begrunnede grunner for det. Men, står man uten alternativer og har prøvd alt, go for it. Jeg ser bare ikke bruksområdet for meg, derav en oppbygd mistillit til det meste av såkalt "alternativ" medesin og metoder. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg baserer meg på harde og mye utprøvde -medisinske fakta, ikke alternativ synsing. Det at enkelte "dyrker" sine egne lidelser, ja de om det. Det at noe kanskje funger for deg eller din nabo, behøver ikke nødvendigvis funke for andre. Placebo-effekt kalles det. Hvor lenge varer en medisinsk sannhet ? Hvor skal man trekke grensen mellom hva som er placebo og hva som er sunt trossystem kombinert med rasjonalitet som er en viktig indikator på trivsel for alle mennesker. EFT har mange likhetstrekk med viktige elementer i psykologien. Avskriver du da psykologi som medisinsk utprøvd fakta ? Helt enig i at farmakologi er hard science og at det redder liv i akutte problemstillinger, men om man regulerer ned stress som gjør at folk havner der ved f.eks teknikker som EFT så mener jeg det er samfunnsnyttig. Jeg kan fortelle deg alt om hvordan noe jeg har opplevd føles, men du kan ikke erfare det selv før du gjør det selv. Da har man fordommer og mistillit, men man har også frie valg hvis man bryter ut av vanetenkningen. Intellektualisering som forsvarmekanisme fjerner ikke det faktum at mennesket også lar seg styre av følelser, noe som nettopp er en kjernekomponent i mistillit. Det er få ting som er så kostbart som å utvikle andre mennesker, men som Sokrates er jeg villig til å ta mitt giftbeger heller enn å slutte. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Det er få ting som forundrer meg mer enn folks hang til å velge lidelse når løsningen står rett framfor dem. Da er det en holdning. Da velger man bort framgang for å dyrke lidelse. Det er bare en ubevisst tanke om at man må igjennom lidelsen for å komme til noe som er bedre, sammen med feilforestillinger hos behandler om hva som skjer med pasienten etter en viss behandling. Ikke noe forunderlig med det i det hele tatt. Et eksempel kan være at legen tenker seg at følgende vil skje med pasienten: Deprimert (nå) -> Tar medisin -> Ikke deprimert -> Alt ok. Men dette er bare en spådom, ikke virkeligheten. Og her er pasientens spådommer, ganske annerledes må jeg si: Deprimert (nå) -> Tar medisin -> Følelsesmessig avstumpet -> Ikke deprimert -> Pasienten foretrekker faktisk deprimert fremfor avstumpet og slutter på medisinen. Deprimert (nå) -> Tar medisin -> Ikke deprimert -> Jobb -> Krav -> Angst -> Mer deprimert enn i utgangspunktet. Deprimert (nå) -> Tar medisin -> Alt blir fantastisk -> Skyldfølelse for man ikke fortjener å ha det bra -> Værre enn i utgangspunktet. Dette er pasientens ubevisste spådommer, som heller ikke er virkeligheten, men de har større sjanse for å være riktig ettersom pasienten vet mer om seg selv enn behandler. Og kom nå ikke med det sludderet at behandler har lang erfaring. Pasienten har da vitterlig lengre erfaring med seg selv enn behandler har som behandler generelt og pasienten spesifikt. Et viktig poeng er de to siste spådommene: det at alt blir bra får negative konsekvenser. Pasienten kan også ha ubevisste forestillinger á la følgende: Deprimert -> Selvmordstanker -> dø -> komme seg igjennom -> bli ferdig -> komme seg unna -> være trygg -> strålende lys -> enlightened beingness Altså en ubevisst forestilling om at man må igjennom døden for å få oppfylt basisbehov. Gjerne har pasienten en bevisst forestilling om det motsatte, og blir dermed trukket mellom dem og det blir hverken fugl eller fisk. En annen måte å se på psykiske problemer på er som en haug med gammel oppvask. Pasienten kommer for å få hjelp til de ti øverste tallerkenene med brødsmuler. Og får en effektiv metode, men slutter å bruke den etter ni tallerkner. Det virker dumt, men pasienten har en ubevisst kunnskap om at under ligger middagstallerkener som flyter av mugg og rakfisklukt. Små problemer fungerer som et dekke for store problemer. Som er skjult for bevisstheten, men synlig igjennom oppførselen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 FasterEFT er kort fortalt en teknikk utviklet av amerikaneren Robert G. Smith, hvor ting som depresjon, vonde enkeltminner, angst, traumer og denslags blir behandlet uten å bruke noen form for medikamenter.Kan du gi en kort forklaring på hva som er forskjellen på FasterEFT og vanlig EFT? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 En annen måte å se på psykiske problemer på er som en haug med gammel oppvask. Pasienten kommer for å få hjelp til de ti øverste tallerkenene med brødsmuler. Og får en effektiv metode, men slutter å bruke den etter ni tallerkner. Det virker dumt, men pasienten har en ubevisst kunnskap om at under ligger middagstallerkener som flyter av mugg og rakfisklukt. Små problemer fungerer som et dekke for store problemer. Som er skjult for bevisstheten, men synlig igjennom oppførselen. Det du sier her har nettopp med dyrkning av lidelse å gjøre. Man er så komfortabel med det at man ikke vil å gi slipp på det fordi det krever omstilling og læring av nye ferdigheter og ny livsstil. Det er fullt mulig å kle på seg oppvaskhansker og gassmaske om nødvendig og vaske tallerkene. Det er det man må gjøre etterpå som er utenfor komfortsonen og som man egentlig frykter. Det er det jeg mener med holdningsproblemer. Det er alltid løsninger, men fjellet kommer ikke til deg, det er du som må oppsøke det. Kan du gi en kort forklaring på hva som er forskjellen på FasterEFT og vanlig EFT? FasterEFT ser for meg ut som en avart hvor man kan sikte seg inn på å ta alle traumene under ett, selv om man også jobber bevisst med enkeltsaker. Grunnleggeren har også en del pedagogisk vektlegging på psykologiske teorier jeg ikke har sett før i materiellet for EFT, uten at jeg skal påberope meg på å ha sett alt som er. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 vidor, i stor grad leste du dine egne meninger inn i det jeg skrev istedenfor å lese det jeg faktisk skrev. Utover det virker du arrogant. Det er ikke noe som heter "holdningsproblemer hos pasienten", det heter at terapeuten mangler effektive metoder, eller ikke vet å bruke dem rett. Om pasienten ønsker å dyrke lidelsen så er det ikke et holdningsproblem, men en del av sykdommen/tilstanden, som skal behandles som alle andre fasetter av sykdommen, nemlig med aksept og medfølelse, og, dersom terapeuten mener at det bør endres, behandles med egnede og effektive metoder. Det at terapeuten mangler effektive metoder for å bryte ned blokkasjer er ikke saklig grunn til å bli arrogant - snarere tvert imot vil jeg si. (Noen ganger kan det selvsagt være en effektiv metode å coache pasienten med ting som "fjellet kommer ikke til deg". Men dette må ses på ikke som skyldfordeling, men en metode, og funker den ikke er det terapeuten som har valgt feil metode.) Det finnes selvfølgelig noen unntak: 1. Pasienten møter ikke til timen, eller betaler ikke for seg. 2. Sykdom finnes. Alt kan ikke kureres, men i slike tilfeller er det feil å skylde på holdningsproblemer hos pasienten. 3. Beskyttelsesreaksjoner og konsekvenser fra omgivelsene. Om pasienten er til skade for omgivelsene har omgivelsene rett til å gå til skritt for å beskytte seg, for eksempel samlivsbrudd eller sende pasienten til bloksberg... Men dette er moralsk nøytralt, ikke en skyldfordeling eller straffereaksjon. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 forundrer meg ... ikke vilSå lenge du blander inn vilje vil det alltid folks oppførsel virke forunderlig. Vilje er et abstrakt konsept, det finnes ikke i virkeligheten. Dermed påvirker det heller ikke måten folk handler på. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 vidor, i stor grad leste du dine egne meninger inn i det jeg skrev istedenfor å lese det jeg faktisk skrev. Utover det virker du arrogant. Det er ikke noe som heter "holdningsproblemer hos pasienten", det heter at terapeuten mangler effektive metoder, eller ikke vet å bruke dem rett. Om pasienten ønsker å dyrke lidelsen så er det ikke et holdningsproblem, men en del av sykdommen/tilstanden, som skal behandles som alle andre fasetter av sykdommen, nemlig med aksept og medfølelse, og, dersom terapeuten mener at det bør endres, behandles med egnede og effektive metoder. Det at terapeuten mangler effektive metoder for å bryte ned blokkasjer er ikke saklig grunn til å bli arrogant - snarere tvert imot vil jeg si. (Noen ganger kan det selvsagt være en effektiv metode å coache pasienten med ting som "fjellet kommer ikke til deg". Men dette må ses på ikke som skyldfordeling, men en metode, og funker den ikke er det terapeuten som har valgt feil metode.) Det finnes selvfølgelig noen unntak: 1. Pasienten møter ikke til timen, eller betaler ikke for seg. 2. Sykdom finnes. Alt kan ikke kureres, men i slike tilfeller er det feil å skylde på holdningsproblemer hos pasienten. 3. Beskyttelsesreaksjoner og konsekvenser fra omgivelsene. Om pasienten er til skade for omgivelsene har omgivelsene rett til å gå til skritt for å beskytte seg, for eksempel samlivsbrudd eller sende pasienten til bloksberg... Men dette er moralsk nøytralt, ikke en skyldfordeling eller straffereaksjon. Poenget mitt er ikke å skyldfordele og jeg tror jeg ser hangup'en du har. Du har helt rett i viktigheten av å bruke riktige verktøy, for selv om det er mange fellestrekk hos mennesker og at man kan gruppere i grove båser så er hvert enkelt tilfelle unikt, hvor årsakssammenhengene kan være svært komplekse. Enhver oppnåelig tilfriskning handler om villighet uansett hva som er utgangspunktet. Veien til det kan være så mangt og den varierer i lengde. Folk kan terapeutisk stryke deg medhårs herfra til evigheten, men om du ikke finner viljen i deg selv så kommer man sjelden noe vei. Jeg leste hele innlegget, tolket det og analyserte det, og svaret er basert på alt i forhold til hvordan du framlegger ting. Graden av selvstendighet og avhengihet bestemmer en del om hvordan man ser ting. Det er svært mange som misliker psykologisk behandling fordi det trigger det man helst vil holde seg langt unna. Det er det som er fordelen med å bruke teknikker som f.eks EFT, fordi det letter psykologisk behandling og gjør at man kan fokusere bedre og ha større utbytte av behandling. EFT er ikke noe magic bullet, men det har sin plass i en helhetlig tilnærming. En del av psykologisk behandling er også ansvarliggjøring og realitetsorientering. Noen ganger kan et aldri så lite tupp i ræva være svært terapeutisk. Realitetsorientering kan være though love, men det er fremdeles love, og det gjøres i beste hensikt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Enhver oppnåelig tilfriskning handler om villighet uansett hva som er utgangspunktet.Vel, det er der jeg er helt uenig. Mennesket som art er preprogrammert til å søke mot det tilsynelatende beste alternativet når det gjelder å få tilfredsstilt viktige behov. Et slikt behov er å unngå smerte. Hvis man gir noen en vei ut, vil de ta den, hvis man guider noen til mer smerte, vil de stritte imot. All oppførsel er basert på en preprogrammering til å tilfredstille behov. Det er ikke noen vilje involvert. Realitetsorientering har jeg ingenting imot. Men jeg ser det ikke som en viljestyrt prosess. Jeg ser det som at mennesket er iboende programmert til å velge det tilsynelatende beste alternativet. Hvis man fjerner alternativer der man har vært oversnill blir vedkommende tvunget til å velge et av de gjenstående alternativet. Fra naturens side er vedkommende tvunget (det er derfor det funker) til å velge det alternativet som fremstår mest hensiktsmessig. Det er ikke et valg man har, man handler under tvang fra sin egen hjerne. Dette betyr også at når ansvarliggjøring og realitetsorientering ikke funker så går det ikke på manglende vilje, men en mekanisk prosess i hjernen der man tvinges til å velge det dummeste alternativet. Da er da man begynner med naturlige konsekvenser (ingen vil være sammen med en sint person, pasient som får AAP under vilkår om behandling men nekter behandling mister AAP). Plutselig virket andre alternativer kanskje forlokkende likevel? Når jeg sier at man skal respektere og akseptere at folk ikke har vilje er det ikke et argument for å la ting skure og skylde på dårlig vilje, men tvert imot et argument for å sette i verk tiltak med god samvittighet, idet man vet at personen ikke vil komme seg videre ellers, for det er bare ikke noe vilje å hente, fordi, vilje finnes ikke. Det er greit om du er uenig, men konsekvensen blir jo da at folks oppførsel virker uforståelig for deg - make your pick. Endret 15. januar 2013 av Tåkelur Lenke til kommentar
Oly Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Når det gjelder alternativ medisin; så vil mange folk naturligvis være kritisk til det, og det har de rett til. Jeg skal innrømme at jeg har holdt min bruk av EFT-variantene skjult for mesteparten av min familie og mine venner, i og med at alternativ medisin i seg selv er et kontroversielt område. Jeg er selv generelt skeptisk til alternativ medisin, men FasterEFT overbeviste meg på den måten at det hørtes logisk ut og videoene viste at folk fikk resultater. Jeg ville få vekk enkeltminner som hadde plaget meg i mange år på en måte som ikke kostet penger, og som jeg kunne gjøre på egenhånd. Kanskje kan denne tråden være til hjelp for noen som var i samme situasjon som jeg var i før? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Vel, det er der jeg er helt uenig. Mennesket som art er preprogrammert til å søke mot det tilsynelatende beste alternativet når det gjelder å få tilfredsstilt viktige behov. Et slikt behov er å unngå smerte. Hvis man gir noen en vei ut, vil de ta den, hvis man guider noen til mer smerte, vil de stritte imot. All oppførsel er basert på en preprogrammering til å tilfredstille behov. Det er ikke noen vilje involvert. Realitetsorientering har jeg ingenting imot. Men jeg ser det ikke som en viljestyrt prosess. Jeg ser det som at mennesket er iboende programmert til å velge det tilsynelatende beste alternativet. Hvis man fjerner alternativer der man har vært oversnill blir vedkommende tvunget til å velge et av de gjenstående alternativet. Fra naturens side er vedkommende tvunget (det er derfor det funker) til å velge det alternativet som fremstår mest hensiktsmessig. Det er ikke et valg man har, man handler under tvang fra sin egen hjerne. Dette betyr også at når ansvarliggjøring og realitetsorientering ikke funker så går det ikke på manglende vilje, men en mekanisk prosess i hjernen der man tvinges til å velge det dummeste alternativet. Da er da man begynner med naturlige konsekvenser (ingen vil være sammen med en sint person, pasient som får AAP under vilkår om behandling men nekter behandling mister AAP). Plutselig virket andre alternativer kanskje forlokkende likevel? Når jeg sier at man skal respektere og akseptere at folk ikke har vilje er det ikke et argument for å la ting skure og skylde på dårlig vilje, men tvert imot et argument for å sette i verk tiltak med god samvittighet, idet man vet at personen ikke vil komme seg videre ellers, for det er bare ikke noe vilje å hente, fordi, vilje finnes ikke. Det er greit om du er uenig, men konsekvensen blir jo da at folks oppførsel virker uforståelig for deg - make your pick. Og det er nøyaktig det at folk rømmer fra smerte som de produserer i sitt eget hode som gjør at de er stuck. Hvordan kan du springe vekk fra deg selv ? Gjør man ikke noe med smerten så blir den som regel bare større fordi man forenkelt sagt repeterer traumene og feilprogrammerer seg hele tiden inntil man havner på AAP og blir tvunget til å ta tak i det. Du virker til å ha en god kongitiv funksjon, men jeg føler du jobber mot deg selv og at du rasjonaliserer det ved at du skal straffe samfunnet for det du har opplevd. Det du gjør da er å dra andre ned istedet for å ta i mot hjelp og råd og bidra til å dra deg selv opp. Drar du andre ned øker du implisitt skyld og skamfølelse selv om du føler en midlertidig rettferdighetsfølelse og ikke bare ødelegger du for deg selv, men også for andre. Både du og alle andre fortjener bedre. Gi deg selv gaven av kraft og mot til positiv endring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå