Gå til innhold

Hvilken utdannelse for å bli skips berger?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Hvilken utdannelse er det man tar for å bli skips berger? Er det helt vanlig marinteknikk eller er det noe mer spesielt som ikke tilbys i Norge?

 

Når jeg tenker på skips berger, så er det en jobb som går ut på å berge strandede skip, fjerne skipsvrak, taue løsrevet installasjoner (oljeplattformer, lektere, osv), og drivstoff fjerning.

 

Jeg tenker Ikke på den gjennomsnittlige sveiseren eller dykkeren, men den ingeniøren som er prosjektleder eller er med på å planlegge og beregne operasjonen.

 

For eksempel når skip som Rena eller Costa Concordia som et et velkjent eksempel.

 

Så dessuten en serie som gikk på National Geographic for en stund siden der Titan Salvage drev med skips berging. Dette virker som en meget lukrativ bransje, men arbeidsmarkedet aner jeg ingenting om.

 

Søker relevante innlegg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masterutdannelsen i Marinteknikk ved NTNU gir deg veldig mye kompetanse som er viktig for å kunne gjøre sikre redningsaksjoner av skip. Det er ikke en spesiell retning som går på bergning av skip, men den kompetansen du får ved en slik utdannelse vil være tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har allerede fullført 3 årig videregående, og har tatt en liten pause fra læretiden. Så min eneste vei jeg ser for å komme inn i yrket er sikkert en av disse utdanningene: nautikk, marinteknikk eller maskinteknikk?

Lenke til kommentar

Marinteknikk er et 5-årig masterstudium (så vidt jeg vet) og det mener jeg er et unødvendig langt løp for å få den jobben du ønsker deg.

 

Jeg kan absolutt ikke tenke meg at det skal være bruk for en mastergrad for å få seg en slik jobb.

 

Jeg tenker at det beste vil være å ha litt praksis erfaring fra sjøen (se: matros / fisker kanskje) eller enda bedre hvis du har interesse for det, en bachelor i nautikk fra høyskole eller to år på styrmannsskole.

Lenke til kommentar
Jeg tenker Ikke på den gjennomsnittlige sveiseren eller dykkeren, men den ingeniøren som er prosjektleder eller er med på å planlegge og beregne operasjonen.

 

Dette er ikke noe man har kompetanse til ved å jobbe et par år som fisker. Det er ganske mye beregninger for å klare å berge et skip. Det er ikke bare å tette hullet og suge ut vannet. Nautikk kan være et godt alternativ, men som prosjektleder/ingeniør er nok en mastergrad i marin teknikk å foretrekke.

 

Men praktisk erfaring er også svært nødvendig. Dette får du kun ved å jobbe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så det er altså best å satse på for eksempel 5 årig marinteknikk hos NTNU for å kunne arbeide i denne bransjen?

 

Jeg har også vurdert andre andre sivilingeniørutdanninger som undervannsteknologi, bygg og miljøteknikk, satellitteknologi, og teknisk kybernetikk. Men jeg heller mot det å jobbe til sjøs eller oljebransjen. Driten med undervannsteknologi er at man er på land, men det er akseptabelt. Dermed står det imellom marinteknikk, undervannsteknologi og teknisk kybernetikk. Men det er bare marinteknikk som får meg inn i den bransjen.

 

Det var en stund jeg var interessert i nanoteknologi, men har forlatt det pga elendig arbeidsmarked og at jeg vil jobbe i felten, og ikke på et kontor eller i laboratoriet.

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet vil master i marin teknikk gi deg den beste utdannelsen om du ønsker å jobbe mot spesielle deler av oljesektoren, subsea, eller skipsindustrien.

 

Men føler også at jeg må nevne at det er et fåtall av de med mastergrad som jobber fast offshore, men det finnes noen slike jobber. De fleste har en kontorjobb der de jobber med prosjekter, og reiser ut og deltar på montering, testing osv om de er intressert i slik.

 

Om man derimot jobber ved et verft vil man jobbe i tett nærhet av der båten bygges/utrustes og man vil kunne se det man jobber med daglig.

 

Håper jeg har hjulpet deg litt med å velge, og si gjerne ifra om det er noe du lurer på angående marin teknikk studiet på NTNU.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så det er altså best å satse på for eksempel 5 årig marinteknikk hos NTNU for å kunne arbeide i denne bransjen?

 

Jeg har også vurdert andre andre sivilingeniørutdanninger som undervannsteknologi, bygg og miljøteknikk, satellitteknologi, og teknisk kybernetikk. Men jeg heller mot det å jobbe til sjøs eller oljebransjen. Driten med undervannsteknologi er at man er på land, men det er akseptabelt. Dermed står det imellom marinteknikk, undervannsteknologi og teknisk kybernetikk. Men det er bare marinteknikk som får meg inn i den bransjen.

 

Det var en stund jeg var interessert i nanoteknologi, men har forlatt det pga elendig arbeidsmarked og at jeg vil jobbe i felten, og ikke på et kontor eller i laboratoriet.

 

Hei

 

Jobber selv som subsea ingeniør,

 

skal gi deg noen tips:

 

ikke se deg blind på et sett med spesialiserte studielinjer, det finnes mange veier inn i oljen utenom NTNU eller master fra UiS.

For ingeniørstillinger så holder det med en bachelor grad som har en eller annen oljerelatert profil. Har du et langsiktig mål på en prosjektleder stilling er det ypperlig å ha en 3 årig ingeniørgrad + noen år med økonomi i bagasjen.

 

En annen ting som gir deg store fortrinn under intervju prosessen er relevante sommerjobber (type verkstedsmedarbeider for ingeniør stillinger) eller skrive bachelor/master oppgave for den aktuelle bedriften. (det siste er særdeles viktig hvis ikke du har annen erfaring å vise til)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for svar i denne tråden :)

 

Det ser ut som om 5 årig marinteknikk på NTNU er en grei vei å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...