Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp: Skille stoff i en stoffblanding

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger hjelp til å løse en oppgave.

En stoffblanding inneholder 1g sølvklorid, 1g kalsiumkromat og 1g kobbernitrat. Forklar hvordan du vil gå fram for å skille stoffene for deretter å framstille rent sølvklorid. Hint: løselighet.

Jeg er helt grønn på denne så jeg trenger hjelp her. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tenker jeg at svaret må ha noe med å gjøre om hvilke av disse stoffene løses i vann, og hvilke løses i syre eller base.

enkleste måte er jo å løse hver forbindelse i et begerglass til satt vann: AgCl gir jo hvitt BF.

Ca-kromat gir gult BF og Cu-nitrat er jo lettløselig...

===

hvis en skal gå veien om løselighet, så er som sagt Cu-nitrat er jo lettløselig...

finn løseligheten til AgCl og Ca-kromat via K(sp), og den som har minst løselighet felles først...

Lenke til kommentar

None taken. Jeg skjønner hva du mener.

Man kan ikke løse hvert stoff separat da dette er en stoffblanding med 1g av hver.

Hva skjer hvis jeg løser stoffblandingen i vann? Da vil kobbernitratet løse seg (da alle nitrater er lettløselige). Men hva skjer med resten? siden både kalsiumkarbonat og sølvklorid er uløselige i vann. Må jeg da filtrere bort de uløste stoffene? Hvis jeg da fordamper bort vannet så har jeg ren kobbernitrat igjen?

For å skille sølvklorided og kalsiumkarbonatet må jeg vel finne ut hvilken av disse løses i syre. Jeg tror det er kalsiumkarbonatet som løser seg i syre. Da vil vi få utvikling av CO2 gass. Dersom ikke sølvklorid er løselig i syre har vi vel løst problemet. Alt man da behøver å gjøre er å skille det uløste stoffet (sølvklorid) og det løste stoffet (kalsiumkarbonat).

Er jeg helt på bærtur her eller høres dette logisk ut?

Lenke til kommentar

Ammoniakk er en base. Er ganske sikker på at sølvklorid ikke løser seg i syre. Svaret mitt får holde. Kan oppdatere denne posten etter at læreren min har rettet oppgaven.

Problemet med å bruke at sølvklorid løses i ammoniakk, er at da får jeg et kompleksion uen Cl. oppgaven ber jo om at jeg fremstiller rent sølvklorid.

Lenke til kommentar

Ammoniakk er en base. Er ganske sikker på at sølvklorid ikke løser seg i syre. Svaret mitt får holde. Kan oppdatere denne posten etter at læreren min har rettet oppgaven.

Problemet med å bruke at sølvklorid løses i ammoniakk, er at da får jeg et kompleksion uen Cl. oppgaven ber jo om at jeg fremstiller rent sølvklorid.

tja, nå svart jeg på noe som løste AgCl(s) da... i forhold til spm: løse opp de faste saltene.

1) Ca-karbonate løses i syrer.

2) AgCl(s) danner hvitt BF med vann

3) Cu-nitrat er lettløs. i vann

så da de adskilt

====

det meste løses i STERKE syrer, men i K1 og K2 holder man seg til "oppskrifter"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...