Rescue me Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Har selv aldri betalt noe hjemme så lenge jeg har gått på vgs, når jeg har jobbet (ikke fulltid, 50%) og bodd hjemme (1 år) har jeg bidratt litt, 1000 kr eller noe slikt, men kunne sikkert bidratt med mer også. Nå synes jeg dog 5500 er helt på bærtur når du går på vgs, og egentlig ikke har noen andre valg enn å bo hjemme. Er en annen sak om man får utbetalt 10 000+ i måneden og dermed har muligheten til å flytte ut. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Faen så mye piss det står her. Moraliserende bedrevitere og tull. Saken er at man i dag har krav på å bli forsørget til man er ferdig med videregående. Det legger også systemet opp til, da man ikke får i nærheten av samme stønad som vgs-elev som man får som student. Har du glemt noen vesentlige deler av barnelova, Herr Brun? Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Barnet skal primært forsørge seg selv dersom det har midler til det. Det vil si at foreldrenes bidragsplikt faktisk faller bort i takt med at barnet får egen inntekt. (I praksis løses dette ved at man, når man skal dele barnets underholdskostnad på foreldrene etter inntekt, tar med barnets inntekt som tredje faktor på lik linje med foreldrenes.) Endret 14. januar 2013 av krikkert 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Det er el ikke helt vanlig at 18-åringer betaler så mye, men jeg synes egentlig ikke at 5500 kroner er veldig mye med tanke på at det dekker husly, mat, strøm, internett, TV og kanskje mer, og at du har så god råd. Det overrasker meg ikke om din brøkdel av utgiftene i huset er mer enn det også. Dere kan jo sammenlikne med leieprisene der du bor. Hvis du fortsatt synes at den prisen er urimelig, ville jeg eventuelt vurdert å flytte ut litt tidligere enn du opprinnelig planla. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Det er el ikke helt vanlig at 18-åringer betaler så mye, men jeg synes egentlig ikke at 5500 kroner er veldig mye med tanke på at det dekker husly, mat, strøm, internett, TV og kanskje mer, og at du har så god råd. Det overrasker meg ikke om din brøkdel av utgiftene i huset er mer enn det også. Dere kan jo sammenlikne med leieprisene der du bor. Hvis du fortsatt synes at den prisen er urimelig, ville jeg eventuelt vurdert å flytte ut litt tidligere enn du opprinnelig planla. Du glemmer her at de 5500kr kommer fra far, og han. I tillegg skal moren bidra. Det er ikke slik at hun skal fristilles. TS sier at moren er bedre stillt en far, som betaler 3500kr, og da skal mor i hvertfall stå for like mye, altså 3500kr. Så da blir det til sammen 7000kr fra mor og far, og om han skal ta på seg noen utgifter, så må de da deles likt mellom mor og far, siden begge betaler for han. Endret 21. januar 2013 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg glemmer ingenting. Det er forskjell på hva han kan få med loven på sin side og hva det er rimelig at han får. Men ja, jeg synes at begge foreldrene bør bidra likt om noen skal bidra. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det er ikke noe de "bør", det er noe de skal. Bidrag blir beregnet ut fra at ungen skal betales for, og så deles utgiftene etter evne. Det betyr at mor og far skal bidra like mye (her 3500kr hver) og evt resterende på han selv. Saken er nå den at far og sønn betaler, og ikke mor. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det er mulig for foreldrene å lage en egen avtale seg imellom uten å trekke inn NAV, så det er ikke nødvendigvis noe de skal, nei. Men det var heller ikke poenget mitt, så det er unødvendig å kverulere. Trådstarter spør hvor mye penger det er rettferdig at mora hans får, og siden det ikke finnes noe objektivt svar, delte jeg mine subjektive tanker om rettferdighet. 1 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) nvm Endret 21. januar 2013 av Xprez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå