TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Bidragene regnes da ut fra inntekt og betalingsevne så selv om faren betaler 3500 så betyr ikke det at moren også ville fått samme summen Moren min tjener mer enn faren min. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Det du koster henne er strøm og mat. Jeg regner med du ikke er den eneste som bruker internett og at dere ikke har tellerskritt på nettbruken. Som sagt har hun forsørgerplikt for deg, og det er helt sykt å kreve 2000 kroner hun ikke engang har krav på. Særdeles fin og hyggelig tone du har her inne. Er det slikt vi andre skal være også siden du er en veileder? Tonen er vel passe skarp for at du skal ha en sjans å forstå hva han mener. Jeg ser heller ikke noe galt fra en veileder som forklarer hvordan realiteten er til noen som har en helt fjern virkelighetsoppfatning. 5 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Vet ikke helt om jeg orker å snakke med henne om dette engang. Hun driver bare å sammenligner hvordan hun hadde det. Blablabla jeg flyttet på hybel da jeg var 17 blablabla, at moren hennes var alkis noe som førte til at hun bodde hos fosterfamilier og ikke gikk på skole har tydeligvis ikke noe å si. Hun sammenligner meg også med broren min som flyttet da han var 17 pga anspent forhold mellom han og faren min. Men har jo gått bra med han, ble nesten rørlegger og er ferdig med bacheloren sin dette året i en alder av 30. Yeez, noen ganger lurer jeg på om jeg skal skrive en bok om livet mitt og familien. Den merkelige moren min, faren min som gikk fra en trygg jobb med 500+k til å drive eget firma som gikk til helvette i fem år. Alkoholiserte polakken som hadde gleden av å være min stefar i 7 år. min 50 år gamle narkis onkel som sannsynligvis må ampurtere beinet sitt i morgen. For ikke å glemme nyttårsaften i polen, de to store operasjonene jeg har gått igjennom, det at jeg blør neseblod kronisk og driter blod en gang i blant. Admin, steng tråden er du snill. Ser ikke poenget med denne diskusjonen lengre. Endret 13. januar 2013 av TheNarsissist 3 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Vi er svake ovenfor våre foreldre, men et sted må du sette grensen om du ikke ønsker å være en pushover hele livet ditt. Om det stemmer at hun tar barnebidraget ditt, så mottar hun allerede mer enn nok. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Tonen er vel passe skarp for at du skal ha en sjans å forstå hva han mener. Jeg ser heller ikke noe galt fra en veileder som forklarer hvordan realiteten er til noen som har en helt fjern virkelighetsoppfatning. Så du mener en veileder kan kalle alt han ikke er enig i for pissprat og pisspreik? Man kan saktens diskutere hvem som er virkelighetsfjern, men Herr Brun kan bare referere til sine jussbøker. Der er andre med virkelige opplevelser her inne også.... Det skal bli morsomt når han er ferdigutdannet og en gang skal i en rettssal og fortsetter med samme retorikk om at motparten bare prater piss... Endret 13. januar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
Green Leaf Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Du betaler 2000 kr mnd? Det er ikke så mye. Synes det er OK, egentlig. Selv betalte jeg i sin tid 5000-6000 kr mnd for å bo hjemme når jeg var alderen 19 - 21, og det er snart 10 år siden. I tillegg til dette betalte jeg for egen Internett linje, mobilen min, månedskortet og annet. Endret 13. januar 2013 av Green Leaf Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Når det du sier er pisspreik som ikke har rot i virkeligheten noen som helst annet sted enn din egen moral er det helt OK at han kaller det for pisspreik. Den gang han skal i en rettssal blir det interessant å se om Herr Brun kaller motpartens utsagn for pisspreik, eller om motparten sier mer vettuge ting som ikke er direkte pisspreik, og som Herr Brun kommer til å angripe fra en annen innfallsvinkel. Hvor det er relevant i denne tråden klarer jeg ikke helt å se, for i denne tråden preiker du piss og Herr Brun påpeker at det du sier er piss og viser til morens rettigheter/plikter og sønnens (trådstarters) rettigheter/plikter. Moren har en forsørgerplikt som mor i Norge, sønnen har krav på å bli forsørget og ikke noen plikt til å betale moren av sin egen, ærlig, inntjente lønn. Din moral rundt dette er helt irrelevant, og en del av det du sier om moren har rett til (fordi du mener det er rimelig at sønnen bidrar) er... wait for it... pisspreik. 5 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Selv betalte jeg i sin tid 5000-6000 kr mnd for å bo hjemme når jeg var alderen 19 - 21, og det er snart 10 år siden. Det er irrelevant hva du synes er OK og ikke, og i alderen 19-21 gikk du vel heller ikke på VGS? Barneloven § 68 sier "Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved.". Det kan vel ikke regnes som vanlig å gå 3. VGS som 21-åring heller. Det å måtte utsette ett år av skolegangen pga. kronisk sykdom er derimot noe jeg vil mene går innenfor det som kan regnes som vanlig. Hold moral/deres egne ordninger fra den gang dere var ung og ting som ikke har med den faktiske situasjon trådstarter er i unna denne tråden, FFS. Barneloven § 66 sier forøvrig "Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det." Slik du beskriver din mors økonomiske situasjon høres det ut som en domstol ville sett på det som at din mor har økonomisk evne til å betale mat og strøm for deg, mens du selv har midler til å betale klær, kino osv. Endret 13. januar 2013 av Phelge 6 Lenke til kommentar
Green Leaf Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Min mening er da ikke ment som noen moralpreken. Men OK, jeg er mann nok til å innrømme at jeg tok feil.....alltids greit å ha folk med juridisk kompetanse på slike spørsmål. Så I stand corrected. 4 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Min mening er da ikke ment som noen moralpreken. Men OK, jeg er mann nok til å innrømme at jeg tok feil.....alltids greit å ha folk med juridisk kompetanse på slike spørsmål. Så I stand corrected. Og det fortjener en honnør. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er irrelevant hva du synes er OK og ikke Er det vel ikke. Tråd snakker om hva som er 'rettferdig' å betale. Da er det opp til hver enkelt å si hva de mener er rettferdig utifra info TS har kommet med. Hva jeg syns er rettferdig syns jeg er vanskelig å si, for man hører bare TS sin side. Selv er jeg far til 3 og ja, jeg syns det er rettferdig at de betaler hjemme når de tjener penger (at jeg(vi) sparer de slik at de får de tilbake senere er en annen sak) - Hva som er etter loven helt korrekt har 0 med hva man mener er rettferdig (selv om det av og til blir likt) 2 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er helt hårreisende at noen kan synes det er rettferdig at moren skal ta betalt for noe det er hennes plikt å betale, samtidig som sønnen som på ingen måte har valgt å bli født, på fulltid holder på med et utdanningsløp for å fremtidig kunne sikre seg en inntekt han er avhengig av. Jeg følte forøvrig at da jeg svarte at det var irrelevant hva han syntes var OK og ikke var diskusjonen over på lovhjemmel. 3 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Ja, det syns du kanskje - helt opp til deg det. Betalte selv dobbelt så mye som jeg ble bedt om da jeg var 17 hjemme. Hvorfor? - jo, fordi jeg viste de hadde det trangt og selvfølgelig burde jeg også bidra når jeg hadde inntekt. En familie hjelper hverandre. Så man hjelper til på det som er felles - man er mer enn voksen nok når man er 17 - man har absolutt ikke vondt av å hjelpe til. De hadde slitt hele mitt liv med å prøve å gi meg det de kunne. Så selv om de var pliktig til å brøfø meg, så syns jeg absolutt ikke det har vært rettferdig at jeg kunne brukt min lønn kun på meg + at de måtte brøfødd meg også. Ja, det var deres plikt, men jeg mener man er ganske så råtten som person hvis man ikke hjelper til. Det er også foreldrene som skal sørge for rent hus osv - ikke fffff rett at barna hjelper til å vaske og ha gjøremål i huset heller da .... for det er foreldrenes plikt - ikke rettferdig at barna hjelper til. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Kan enkelte her inne ta ei chill pill og slutte med persondiskusjonen?Hald diskusjonen til emnet. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg tenker det er like greit å komme seg ut. Moren din virker ikke helt oppegående; dvs. hun virket som en normal person med lav inntekt helt til du nevnte dette med kredittgjelden. Jeg får inntrykk av at hun har driti seg ut økonomisk og så skal bruke barnas inntekt til å kompensere for sin egen uansvarlige pengebruk? I så fall tviler jeg på at hun kan være noen spesielt positiv innflytelse i noe tilfelle, og jo mindre tid du tilbringer der jo bedre. Menneskene vi har rundt oss former oss, på godt og vondt. Det er typisk at mennesker som er blitt behandlet dårlig også mener de har rett til å behandle andre tilsvarende dårlig. 3 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Vet ikke helt om jeg orker å snakke med henne om dette engang. Hvor mange år har du igjen på VGS? Og hvordan er utsiktene dine? Går du rett i jobb, eller skal du ta høyere utdanning? Uansett, du MÅ ta en prat med henne om dette, hvis ikke risikerer du å havne i økonomisk ruin selv. At hun skal ha 5500 i mnd er totalt urimelig, det kan du lett finne deg din egen leilighet/hybel for. Diskuter med henne og krev innsyn i hennes økonomi. Hun må legge alle kortene på bordet, og så kan dere diskutere dere frem til en fornuftig løsning hvor du bidrar til levekostnadene, f.eks ved at du betaler regninger direkte slik at du er sikker på at pengene går riktig sted. Hvis ikke, så presenterer du henne bare med dillemmaet om at du krever å få barnebidraget til din konto, flytter ut, og hun sitter igjen med 0. Det er langt fra uvanlig, og langt fra urimelig å kreve "husleie" fra egne barn etter de har blitt myndige. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Ett år igjen på vgs, går rett til høyere utdanning. Får bare manne meg opp å ta en prat med henne. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Ett år igjen på vgs, går rett til høyere utdanning. Får bare manne meg opp å ta en prat med henne. Jeg styrer min mor sin økonomi da henne er dårlig med det. Kanskje du kan hjelpe din mor på rett vei? Endret 14. januar 2013 av medlem-16183 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg begynner tydeligvis å bli ganske så gammel. Sitter her og leser tråden med tankene "hva pokker er det for noe galt med de unge i dag?" Jeg hadde mine diskusjoner med mine foreldre når jeg var på alderen 16-20 selv, men det var da aldri sånn at jeg måtte komme trekkende med paragrafer for å ordne opp i en familiesituasjon. Det neste blir vel at man kommer trekkende med advokat mot foreldrene for å få den julegaven man vil ha. 1 Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Vent til du er ferdig med VGS og skaff deg en offentlig studentbolig til 2000-3000 kroner fra staten. Er du heldig får du studentbolig. Er du uheldig så må du leie privat. Jeg er heldig og har foreldrer som ikke er skilt og bor sammen. Så derfor har jeg bodd hjemme under hele studietiden min. Men jeg har flyttet ut nå etter endt studie. Jammen må jeg si fy faen det er deilig å ha eget kjøleskap med min egen mat. Det er så mange fordeler ved å bo alene og anbefaler deg at du gjør det samme. Vel et unntak er studentboliger der du må dele toalett og kjøkken, men er du heldig får du kanskje noen fine damer i nærheten som du kan kose deg med Endret 14. januar 2013 av Anvilycus 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå