Herr Brun Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 En mor som er avhengig av noen tusenlapper fra 18åringen kan nok ikke akkurat hjelpe så mye når han er flyttet hjemmefra... 3 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 En mor som er avhengig av noen tusenlapper fra 18åringen kan nok ikke akkurat hjelpe så mye når han er flyttet hjemmefra... Igjen det er jo bare noe han antyder til, hun klarer seg nok, fra og med sommeren så blir det nok verre for ts å klare seg 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Greit, røykingen forstår jeg, men ja. Hvis hun må bruke kredittkortet på ferier, og alt det andre unødvendige hun kjøper. Har man ikke råd så har man ikke råd. Hun må stå for valgene hun har gjort i livet sitt. Det er litt forskjell i dag og 1970. Hvis jeg ikke kommer til å klare meg i fremtiden fordi jeg i følge noen av dere er uansvarlig, ikke ser verdien av penger og må vokse opp. Ja da er vi fucked. Da kan vi like gjerne sprenge jorda her og nå, evt kvitte oss med alle vg2 og vg3 elevene her i landet. Når det gjelder pengebruk er jeg mye mer fornuftig en flere av mine bekjente. De fleste av dem får og får. Det har aldri jeg gjort. Jeg har alltid vært den med de kjipeste klærne, han uten heftig gaming pc, han som ikke hadde råd til gitartimer, han som ikke kunne være med på bowling igår, han som ikke kunne dra på byen forrige helg, han som ikke kan melde seg opp i privatist eksamen i samf for å bedre karakteren, han som har den styggeste bilen, han som ikke har iPhone. Nå har jeg muligheten til å være litt mer fri økonomisk, og den muligheten skal jeg faen meg utbytte meg av. Nuff said. Foreldrene mine skal være glade, billigere unge kunne de ikke fått. Jeg skal ikke si for mye, men har vært et par perioder i barndommen min hvor det er rart barnevernet ikke tok kontakt, siste årene har hvertfall alt vært veldig bra. Kunne ikke fått bedre foreldre. Ser de fleste her tror jeg går i vg3 , det stemmer faktisk ikke. Det er en stor skam for meg, men jeg går bare i vg2. Måtte ta et år av pga både fysiske og sykiske vanskeligheter. Skal dog flytte og ta det tredje året et annet sted så hun slipper det året. Studietiden hører hun nok lite fra meg. Endret 13. januar 2013 av TheNarsissist 3 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Det er moralisering, og intet annet. Deling av egne livserfaringer er "jeg gjorde det sånn". Moralisering er "jeg gjorde det sånn, derfør kan og bør du også gjøre det sånn", og det er sistnevnte du kommer med nå. Livet består av realiteter, ja. Og realiteten er at det er tullball å kreve 5500 av sønnen for at han skal bo hjemme mens han går på vgs. "Jeg gjorde det sånn, det gjorde meg veldig godt, det fungerte fint, og det burde være et reelt alternativ for deg også". Sånn. TS spurte også hva vi synes, ikke sant? Ikke hva han har krav på eller ikke, det et han åpenbart klar over. Forøvrig benekter jeg ikke at 5500 er mye, jeg serverer bare litt av de realitetene TS må ta inn over seg snart - eller burde ha tatt inn over seg for lenge siden. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Faen så mye piss det står her. Moraliserende bedrevitere og tull. Når man poster noe i et åpent forum må man forvente at noen mennesker er enige, og noen uenige, i det man fremmer. Personlig mener jeg at en myndig person kan hjelpe til økonomisk, når man bor hjemme. Hva man har krav på er ikke nødvendigvis den beste løsningen med tanke på familieforhold osv. Hva moren bruker penger på har jeg ingen mulighet til å ta stilling til. 3500,- er barnetrygd. Hvorfor snakker vi egentlig om disse pengene? Det er jo faren som betaler dette, og kan ikke regnes som bidrag fra trådstarter. Trådstarter trenger heller ikke gi penger til moren, hvis det er fare for at disse pengene da går til noe som ikke er ønskelig. Man kan betale en regning, kjøpe inn mat, eller tilsvarende gode bidrag. Bottom line er at det å ikke betale noe som helst, for bo, mat, strøm, internett og tv (noe mer?) for en person som er myndig ikke er riktig. Dette er min mening, og jeg tror det er mange som vil mene det samme. Kall det for moraliserende piss så mye du vil. Hvis den var til meg kaller jeg din uttalese for usaklig og flåsete. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 All den tid barnebidrag skal betales til barnet etter fylte 18, så er det penger fra ham jo. 9 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) 3500,- er barnetrygd. Opphører når man er 18 barnetrygden. Barnebidrag er det man får fra foreldre Endret 13. januar 2013 av KarpeSkrotum 2 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 All den tid barnebidrag skal betales til barnet etter fylte 18, så er det penger fra ham jo. Å herregud ... Ja han har jobbet skinnet av knokene for dem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Å herregud ... Ja han har jobbet skinnet av knokene for dem. Det er da vitterlig irrelevant. Har moren liksom jobbet for dem? 5 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Det har hun heldigvis ikke trengt da faren min er en ganske fornuftig mann som alltid har betalt bidrag og hjulpet henne ekstra sånn at jeg kan ha det bra. Han vil sponse meg hver måned med litt penger hvis jeg studerer videre også. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Nei det har jeg aldri sagt heller. Jeg prøvde å poengtere at bidraget til trådstarter kanskje skal koste litt mer enn å kalle farens bidrag for hans eget. Alle vet at 3500 ikke holder til mat, strøm, husleie osv. I tillegg får trådstarter penger av staten. Hvorfor ikke bruke disse på noe felles for hjemmet? 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Disse pengene går til klær, trening, bil (noe jeg MÅ ha for å komme meg på trening og jobb) og litt sosialt når jeg har råd så jeg ikke skal bli helt sosialt retarda. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Bare det at TS velger å ha en jobb ved siden av VGS er faktisk et tegn på at han tar mer ansvar for seg selv en den største andel av folk på hans alder. Jeg var en av få i mitt årskull som hadde en jobb ved siden av skole, og var den eneste på hele skolen som jobbet så og si hver dag etter skolen. Når moren skal ha 2000,- av de 5000,- TS har å rutte med i måneden så må jeg få lov til å si at jeg allerede nå er bekymret ovenfor morens situasjon/holdninger til penger. I ettertid bekrefter jo TS at moren har noen uvaner som hun burde legge fra seg før det skal gå ut over TS. Enhver mor med interesse for sin egen ungesa fremtid klarer fint å gi fra seg 2000,- i måneden om dette er penger en person i TS sin situasjon heller kan bruke på å endlig kose seg litt med venner, kjøpe nye klær og ikke minst ha drivstoff for å komme seg frem og tilbake i sine gjøremål her i livet. Særlig når TS sier at det han utgiftsfører moren er litt strøm, nettlinje og litt mat. Jeg ville nok tatt det opp med henne og sagt som det er at hun burde begynne å tenke litt over sin økonomiske situasjon før at det skal være nødvendig at det går utover han. Og de 3500,- moren får i måneden er en fin gode hun har til å dekke en del av utgiftene. Noe mer tviler jeg på at hun trenger da jeg sitter igjen med et inntrykk av at TS ikke er en som koster så mye. 4 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Der tror jeg du oppsummerte det hele. Tror vi setter en strek der så får jeg heller oppdatere dere. 2k kan hun bare glemme, litt skal hun få når hun trenger det. Mye av pengene kommet til å gå til sparing i bsu og en egen konto for større utgifter som bil og evt ferie. Jeg oppfordrer visse personer til å legge denne tråden i favoritter så skal jeg komme med en liten oppdatering om ca 5 år. Bare sånn at dere kan se hvordan jeg har det økonomisk og sånn ellers. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Takk! Jeg vet hva jeg har krav på, men jeg hjelper gjerne til så mye som mulig, men er ikke keen på å sponse all dritten hennes. Hadde hun droppet røykingen, kredittkort og ferie et par ganger i året (Jeg er selvfølgelig ikke med) da kunne vi snakket. Hun virker jo som et pisshue den mora di... Og faren var vel en dritt som bare stakk av? Endret 13. januar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 TS, kjøper du alle klærene dine selv eller kjøper din mor også klær til deg? Har du noen plikter hjemme som støvsuging, vasking av klær, vasking av gulv, toalett, dusj osv? Eller gjør din mor alt dette for deg? Dusjer du hjemme hver dag? Har din mor noen andre utgifter på deg enn det du bruker av strøm og mat? Har din mor så dårlig råd at hun f.eks mottar bostøtte? 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Hun virker jo som et pisshue den mora di... Og faren var vel en dritt som bare stakk av? Nei, de skilte seg. Pappa har alltid betalt bidrag, hatt meg i helger og ferier og støttet meg etter beste evne. 1 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Som ts ville sagt det hvorfor skulle moren sponse dritten hans Vel vi vet da ingenting om situasjonen til moren, men når han ble 18 så vart det flere ytelser som forsvant så om det var trangt for dem da så er det garantert knapt for henne nå med han under tak. Om han ikke er så pengekrevende så skulle da 3000 holde i massevis til alt det han vil gjøre men som han antyder han vil ha litt ekstra på toppen igjen. Men får oppdatere oss om det blir flytting eller ei på deg Enhver mor med interesse for sin egen ungesa fremtid klarer fint å gi fra seg 2000,- i måneden Kommer an på familiesituasjonen det, prøv å si det samme om hun kanskje f.eks var uføretrygdet eller noe den veien. Nei, de skilte seg. Pappa har alltid betalt bidrag, hatt meg i helger og ferier og støttet meg etter beste evne. Selvfølgelig betaler han bidrag, det var noe han måtte gjøre frem til du ble 18, etter det så er han nå bare grei om han fortsetter. Endret 13. januar 2013 av Xprez 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Feil. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Feil. å? vet at du garantert ikke har søkt gjennom nav om forlengelse av bidrag etter passert 18 år for da hadde pengene kommet inn på din konto og ikke moren din sin. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå