Kyrre S. Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg flyttet hjemmefra like før jeg fylte 16, fordi VGS-linjen jeg ville ta var 4 mil unna barndomshjemmet. Jeg bodde i et kott og klarte meg med stipend og helgejobbing. Pappa kom innom et par ganger i året og fylte opp kjøleskapet. Noe jeg vet er at foreldre som regel ikke lar ungene sine sulte, men forvent å få mat, og ikke "penger til mat" som man bruker på alkohol og sigg. Det er drittkjipt i begynnelsen når man flytter ut. Ingen penger, kjipe forhold osv. Dette er over 15 år siden nå, og jeg angrer ikke et sekund. Ble tidlig voksen og lærte at penger ikke vokser på trær. Vil man ha noe, man man ut å ta det, ikke forvente at det detter i fanget på en. Mitt råd er at du flytter ut hvis du er over 18. Lær å klare deg selv. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Ok, hvis vi nå driter i det moralske her. Jeg bor hjemme, det har jeg krav på. Moren min får 3500kr i bidrag. Jeg vil ha ca 5k i måneden fremover som skal dekke alle utgiftene mine. Hvor mye er det rettferdig at moren min får. Hun skal ha så mye at det dekker mat og strøm. Jeg flyttet hjemmefra like før jeg fylte 16, fordi VGS-linjen jeg ville ta var 4 mil unna barndomshjemmet. Jeg bodde i et kott og klarte meg med stipend og helgejobbing. Pappa kom innom et par ganger i året og fylte opp kjøleskapet. Noe jeg vet er at foreldre som regel ikke lar ungene sine sulte, men forvent å få mat, og ikke "penger til mat" som man bruker på alkohol og sigg. Det er drittkjipt i begynnelsen når man flytter ut. Ingen penger, kjipe forhold osv. Dette er over 15 år siden nå, og jeg angrer ikke et sekund. Ble tidlig voksen og lærte at penger ikke vokser på trær. Vil man ha noe, man man ut å ta det, ikke forvente at det detter i fanget på en. Mitt råd er at du flytter ut hvis du er over 18. Lær å klare deg selv. Jeg DRITER i hva andre gjør og har gjort. Prøv å bytte skole og finne deg hybel midt i skoleåret du. Skal si deg at det er lett. 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Hm, kanskje det bare er forskjell på folk. Min historie er veldig lik Kyrre sin her, men det virker som at et slikt liv er helt uaktuelt for mange.. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Lær deg å lese, har faktisk allerede snakket med rådgiver om dette med å flytte ut nå. Hun sa jeg kunne glemme og få skoleplass og hybel så sent. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Men litt OT, vil det være rettferdig at jeg tar hele bidraget selv, gir mamma litt av det og kjøper mat selv? 1 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Vel du har jo fått hørt fra moren din hva hun vil ha, du kan prøve å megle med henne men ikke sikkert at hun rikker seg fra den, som det blir sagt du kan flytte ut men har ikke direkte krav på at de dekker husleia din men du kan "prøve" å søke etter mer bidrag fra dem som da gjelder i løpet av skoleåret (som vil si at du er screwed om sommeren om du ikke har noe bedre enn en deltidsstilling). Så du kan betale litt ekstra for deg å sitte med 3k selv å rote bort på dine ting eller flytte ut å garantert ikke ha noe til overs etter husly og mat på bordet. Endret 13. januar 2013 av Xprez 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Rote bort på egne ting? Unnskyld meg, men jeg jobber hardt på skolen, jeg skal jobbe alt fra 4 til 20 timer i uken fremover. Jeg synes godt jeg kan unna meg bensin til bilen, klær og trening. Vi lever faen meg i 2013 folkens. Endret 13. januar 2013 av TheNarsissist 3 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ok, hvis vi nå driter i det moralske her. Jeg bor hjemme, det har jeg krav på. Moren min får 3500kr i bidrag. Jeg vil ha ca 5k i måneden fremover som skal dekke alle utgiftene mine. Jeg driter i hva du har krav på. Du burde ikke ha krav på stort annet enn evnen til å ta ansvar for deg selv. Du er bikka 18 for f.. Men siden du spør skal du få svar. 3-4000 koster du garantert mora di hver eneste måned. Da snakker vi om utgifter hun ikke ville hatt om du ikke var der. Og så, litt avhengig av hennes situasjon, en skvett ekstra - hun fortjenet vel også litt lommepenger? 2 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Rote bort på egne ting? Unnskyld meg, men jeg jobber hardt på skolen, jeg skal jobbe alt fra 4 til 20 timer i uken fremover. Jeg synes godt jeg kan unna meg bensin til bilen, klær og trening. Vi lever faen meg i 2013 folkens. ja 3000 kr er da nok til alle de 3 tingene om du ikke går rundt å shopper etter merkeklær til en tusing eller to 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Rote bort på egne ting? Unnskyld meg, men jeg jobber hardt på skolen, jeg skal jobbe alt fra 4 til 20 timer i uken fremover. Jeg synes godt jeg kan unna meg bensin til bilen, klær og trening. Vi lever faen meg i 2013 folkens. Ja, ikke sant. Hva slags bil kjører du? Mye råning på kveldstid? Klær, vel, 4-500 kr i mnd burde holde til det. Edit: glem det, xprez tok poenget mitt Endret 13. januar 2013 av jonlem 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Vel, i rest my case. Skal diskutere dette med moren min og kommer med en oppdatering. Jeg velger selv og være en utakknemlig drittsekk og sånn blir det. Dritt lei å ha det trangt hele tiden. Moren min får heler klare seg med det hun har og litt til og prøve å få litt vet i hodet når det gjelder pengebruken sin. Jeg sponser ikke all den dritten hun kjøper. En billig kopp her, en billig lysestske her, en billig dritt her blir mye etter hvert. 1 Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 ^3-4000? Hva begrunner du det med? Tviler sterkt på at han koster henne så mye om han ikke bruker bilen hennes ofte. De 3500,- hun får av pappaen burde dekke mer enn nok til mat på bordet for å si det mildt. At hun vil ha 2000,- over det igjen er bare latterlig. Nå vet vi ikke hvordan de lever, men ja - det ville nok vært mulighet for at hun kunne flyttet til en mindre plass som ikke har det ene rommet han sover på. Men hva er sannsynligheten for at hun ville gjort det? Og om de bor en stor plass kan de flytte til en mindre plass uansett. For meg virker det som om hun bare prøver å tjene litt ekstra penger som hun kan nedbetale kredittgjelden hun skaffet seg. At TS skal bli straffet fordi hun er økonomisk ubrukelig er tøys. 5 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg DRITER i hva andre gjør og har gjort. Kjempeinnstilling. Hvis mora di spør etter 2K i mnd. er dette helt fair. Dette er omtrent det du får i stipend tydeligvis (Hvorfor får du stipend når du bor hjemme??) Du har ikke akkurat jobba deg ihjel for de spenna, og det burde være lett å vinke farvel til dem. Betalt 2K for å bo der, eller få ræva di ut. Du er voksen ffs. 1 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 ^3-4000? Hva begrunner du det med? Tviler sterkt på at han koster henne så mye om han ikke bruker bilen hennes ofte. De 3500,- hun får av pappaen burde dekke mer enn nok til mat på bordet for å si det mildt. At hun vil ha 2000,- over det igjen er bare latterlig. Nå vet vi ikke hvordan de lever, men ja - det ville nok vært mulighet for at hun kunne flyttet til en mindre plass som ikke har det ene rommet han sover på. Men hva er sannsynligheten for at hun ville gjort det? Og om de bor en stor plass kan de flytte til en mindre plass uansett. For meg virker det som om hun bare prøver å tjene litt ekstra penger som hun kan nedbetale kredittgjelden hun skaffet seg. At TS skal bli straffet fordi hun er økonomisk ubrukelig er tøys. Han er 18 år bare rett at han betaler for seg når han selv velger å bo hjemme, mat koster, strøm koster, internett koster, avhengig av om bilen er hans eller morens så koster nå det også, å som alle husverter så tar de noen kroner for rommet. Han kan innse realiteten selv, betale for seg eller flytte ut der det siste alternativet kommer til å bli hardt for både han og lommeboken, blir verken trening eller mye bensin da. At pengene moren får går til kredittgjeld er bare noe han sier og tror. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 For Jesus skyld, hvertfall halve bidraget mitt går jo til å sponse røykingen hennes. Bilen hennes bruker jeg aldri da jeg har min egen. Hun kan bare glemme å flytte med det første hvis jeg flytter ut. Prøvd å selge her før og det går ikke. Er 3 andre rekkehus her som har stått til salg i flere måneder. Flytter jeg får hun ekstra plass, men hun mister 3500kr. Nei, slutter hun å røyke, slutter med kreditbruken og fortsatt ikke har nok. Ja da skal hun for faen få litt ekstra av meg, men det er hennes eget valg som har gjort at hun sliter en måned her og der. Det vet jeg fordi jeg lånte henne penger etter salg av lettmotosykkelen jeg hadde (Som jeg fikk i mine hender pga mye sparing og snill familie som kom i konfirmasjonen min) Hun har også refinansiere en gang, men har faen ikke lært enda. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Brun Skrevet 13. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 13. januar 2013 Faen så mye piss det står her. Moraliserende bedrevitere og tull. Saken er at man i dag har krav på å bli forsørget til man er ferdig med videregående. Det legger også systemet opp til, da man ikke får i nærheten av samme stønad som vgs-elev som man får som student. Man har derfor krav på at mor og far betaler for nødvendig livsopphold. Å snakke om at det koster masse penger å ha deg boende hjemme blir dermed litt søkt, all den tid dette er en forpliktelse mor har påtatt seg da hun fikk barn. Man skal ikke trenge å betale for seg når man går på vgs. Far betaler bidrag. Mor skal ha ca. tilsvarende i utgifter, og om vi så snakker om at han koster enda mer enn summen av dette, så kan vi begynne å snakke om å betale husleie, og selv da er det uansett ikke noe mor har krav på. 20 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Takk! Jeg vet hva jeg har krav på, men jeg hjelper gjerne til så mye som mulig, men er ikke keen på å sponse all dritten hennes. Hadde hun droppet røykingen, kredittkort og ferie et par ganger i året (Jeg er selvfølgelig ikke med) da kunne vi snakket. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Herr Brun - er det moralisering eller deling av egne livserfaringer? Det er mulig det er forskjell på folk, men jeg lover deg jeg hadde fått bråk om jeg som attenåring (og allerede hjemmefra i to år) gikk til mora mi og sa "jeg har krav på at dere forsørger meg". Livet består av realiteter, i tillegg til paragrafer. Narsissisten - ville du vært villig til å droppe potetfett, råning og alkohol? I tilfelle nei, hvorfor skal hun droppe røyking og ferier? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Brun Skrevet 13. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 13. januar 2013 Det er moralisering, og intet annet. Deling av egne livserfaringer er "jeg gjorde det sånn". Moralisering er "jeg gjorde det sånn, derfør kan og bør du også gjøre det sånn", og det er sistnevnte du kommer med nå. Livet består av realiteter, ja. Og realiteten er at det er tullball å kreve 5500 av sønnen for at han skal bo hjemme mens han går på vgs. 17 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ingen som sier at hun blir til å flytte selv om du flytter ut, men som sikkert noen foreldre tenker så er det litt deilig å endelig ha huset for seg selv igjen når barnet flytter ut.. Må nesten spørre sitter du å skanner igjennom posten eller noe sånt siden du mener hun bruker så mye kreditt her og der? Han har krav på bidrag som kan gå til livsopphold ja om han skulle flytte ut fra mor, han har 5 måneder igjen med krav på så jeg ønsker deg lykke til videre når sommeren kommer å du er havnet på sur tone med moren din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå