TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Hei, jeg er 18 år og går vg2. Jeg får 1790 i grunnstipend hver måned og har akkurat fått meg deltidsjobb hvor jeg kan regne med å tjene alt fra 3200kr til 6400kr i måneden avhengig av hvor mye jeg jobber. Altså totalt mellom 5000 og 8190 i måneden. Mest sannsynlig 5k da det bare er den første måneden jeg trengs så mye. Disse 5k skal da dekke forsikring, bensin, årsavgift, trening, mobil, klær, sosialisering og fritid. Mamma vil altså ha 2000kr av det jeg tjener, i tillegg får hun 3500kr i bidrag av pappa, totalt 5500kr. Er dette rimelig? Hadde egentlig tenkt til å spare i bsu, til studietiden og til sommerferie, men ser ut til at jeg må droppe det. Jeg vet ikke hvor mye jeg koster henne jeg, men synes ærlig talt 5500 er litt drøyt. Mvh utakknemlig drittunge som ikke vet hvor godt han har det. Endret 13. januar 2013 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Araho Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Etter at du har fylt 18 er det faktisk du som har rett på barnebidragspengene, så vidt jeg vet. Slik ble det gjort hjemme hos meg, i hvert fall. Fra NAV sine nettsider: Når barnet har fylt 18 år, er det barnet selv som skal motta bidraget. Dette gjelder selv om barnet fortsatt bor hos den som tidligere var bidragsmottaker. At hun i tillegg vil ha husleie fra deg av din egen inntekt virker noe urimelig, men er nok noe dere må bli enig om dere i mellom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ingen har krav på noe som helst, men hun kan be deg flytte ut, om du ikke godtar... Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Ja, jeg vet det. Etter å ha regnet litt på det. Vil det si at den de månedene hvor jeg kun jobber 2 ganger i uken vil jeg kunn ha en timelønn på 44kr hvis mamma skal ha 2k. Vet faen ikke om jeg gidder da. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Du koster mer enn 5 500. Om det er rimelig at du skal betale en så stor del av lønnen din er en annen sak, men om det er trangt med penger og du fremdeles ønsker å bo hjemme, så det er gjerne det som må til. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Ingen har krav på noe som helst, men hun kan be deg flytte ut, om du ikke godtar... Så lenge jeg går på vgs kan hun ikke be meg flytte ut;) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Du har rett på økonomisk støtte fra dine foreldre så lenge du går på videregående skole. De har ikke krav på penger fra deg. Moren din kan muligens kaste deg ut av huset, men da kan du fint kreve at hun betaler din husleie. Du kan faktisk også flytte på eget initiativ og kreve det samme. Jeg vil ikke gi meg inn på hva som er rettferdig og ikke, men juridisk sett har dine foreldre ansvaret for at du har tak over hodet og mat på bordet. 4 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Du koster mer enn 5 500. Om det er rimelig at du skal betale en så stor del av lønnen din er en annen sak, men om det er trangt med penger og du fremdeles ønsker å bo hjemme, så det er gjerne det som må til. Det eneste jeg koster henne er mat og litt båndbredde på Internett. Bolig må hun ha uavhengig av om jeg bor hjemme eller ikke. Jeg spiser faen ikke så mye. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Så lenge jeg går på vgs kan hun ikke be meg flytte ut;) Er du 18 nå? Hennes forpliktelser for deg som barn går ut det året du fyller 18. Da er du voksen og må klare deg selv. Endret 13. januar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Nei, så lenge jeg går på vgs har hun intet valg. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Det er litt synd at jeg må gå på skole så og så langt hjemmefra for å få bostipend, ellers kunne jeg flyttet ut og levd veldig greit egentlig. Bostipend+grunnstipend+bidrag+lønn. Endret 13. januar 2013 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Ingen har krav på noe som helst, men hun kan be deg flytte ut, om du ikke godtar... Nei, det kan hun ikke, om han fortsatt går på videregående. Se barneloven § 68. TS: Synes ærlig talt ikke det er særlig rimelig å betale husleie før man er ferdig med videregående, med mindre foreldrene dine er i en svært spesiell økonomisk situasjon. Når hun nå får barnebidrag så er det mer enn nok, strengt tatt for mye imo. 2000 kroner og du mottar barnebidraget selv hadde vært en ok ordning om hun har det trangt økonomisk. Endret 13. januar 2013 av Herr Brun Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Er du 18 nå? Hennes forpliktelser for deg som barn går ut det året du fyller 18. Da er du voksen og må klare deg selv. Med et viktig unntak. Barnelova sier § 68. Kor lenge fostringsplikta varer. Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her. Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen. Med vanlig, regnes 3-årig videregående skole. 2 Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Kan du ikke ta å diskutere dette med hun? Sette deg ned sammen med hun, en pc og et excel-ark. Så kan dere gå over å rekne ut hvor mye du koster (luls) å finne et tall dere begge syns er ok. Du burde også prøve å finne deg en sommerjobb hvor det er muligheter til å jobbe mye i sommerferien, det er muligheter for å tjene en god del penger om sommeren om du står på. Selv tjente jeg over 100 000 denne sommerferien, og jeg var 3 uker i Asia i tillegg. Så om du jobber å står på litt så blir det bra! Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Tipper du koster en 2000kr i mnd bare i mat, så kommer strøm og andre boutgifter. Din mor kunne sikkert bodd litt billigere om det ikke var for deg osv osv. Syns dog at 2000kr fra deg og 3500kr fra din far var litt mye.. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Altså folkens, jeg har ikke noe imot å hjelpe til litt, men 5500 synes jeg er for mye. Vi har i perioder slitt litt økonomisk, men det har vært fordi mamma har opparbeidet seg mye kredittgjeld da hun har handlet mye dritt hun ikke trenger og dratt på ferier hun ikke har hatt råd til. Er ikke engang jeg kommer til å kunne jobbe så mye. Sliter veldig med en kronisk sykdom og i perioder er det nesten jeg ikke greier å gå på skolen. Endret 13. januar 2013 av TheNarsissist Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Det eneste jeg koster henne er mat og litt båndbredde på Internett. Bolig må hun ha uavhengig av om jeg bor hjemme eller ikke. Jeg spiser faen ikke så mye. Åhå, på tide at du og moren din regner litt på det, kan hende du får deg en overraskelse eller tre Du er 18, vil ha hus, mat og alt mulig av mora di gratis så du kan bruke pengene dine på rånebil og godteri? Får du til det, er du en av svært få. På tide å innse at du ikke er noe barn lenger. Sorry Med forbehold om at ikke samfunnet og ungdommen har endret seg radikalt de siste 13-14 årene.. Endret 13. januar 2013 av jonlem 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Hus og mat er det jeg får. Det synes jeg hun kan koste på meg. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Hus og mat er det jeg får. Det synes jeg hun kan koste på meg. Og i 2013 er kostnaden for en anstendig bolig og et normalt kosthold sannsynligvis høyere enn 5000 kr for et (halv)voksent menneske. Endret 13. januar 2013 av jonlem Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ville aldri godtatt noe mer enn 2000kr for å bo på barnerommet, men siden hun alt får 3500 i bidrag fra faren din som skal gå til DEG og det DU trenger så ville jeg nektet henne noe mer så lenge du går skole. Disse bidragene er ment å brukes på barnet, ikke foreldrene. Hadde du bodd hos faren din måtte moren din betalt bidraget. Hva er det med foreldre som vil kaste ut unga så snart de er 18? Kan ikke være et særlig bra familie forhold. Hadde du hatt ei grei månedslønn (nok til å bo og ha et eget liv et annet sted) så hadde det vært en selvfølge at du betalte litt for deg eller kom det ut av huset. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå