Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Asus 500 g WLAN


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da kryper jeg til korset....

 

Kjøpte denne for å teste den. (Som jeg så ofte gjør med nye ting... :))

 

Har 3COM sitt 802.11g oppsett fra før, og har bare bra å si om dette. Stabilt og kjapt, uten noe som helst kluss.

 

ASUS, derimot.... Først var det ett ****** å få konfigurert den slik at den brukte preshared keys, når dette omsider virket, så var linken like ustabil som Windows 95 var til å begynne med. Dette løste jeg med å flashe til nyeste firmware.

 

Nå har jeg den satt opp som AccessPoint, og klarer å koble opp med trådløse kort mot den. (3COM PCMCIA, D-Link PCI og SMC PCI.) Problemet er bare at jeg ikke får tildelt IPer. Dette virker fint via den innebygde switchen, og jeg fikk det til 1 (en) gang med SMC kortetr, men ellers så er det dødt som fy.

 

Jeg tviler på at det er noe galt med oppsettet av klientene og / eller drivere, da det virker helt fint på 3COM routeren. (Poster via den nå...)

 

Noen som har en ide?

 

-KJ

Lenke til kommentar

Da er jeg på nett via ASUS routeren, men bare via den innebygde switchen.

 

Den trådløse biten "oppdager" de trådløse klientene, og lister dem opp under wireless clients i loggen. (MAC adressene...), men noen IP får jeg ikke fra NGT routeren. :(

 

Dette får jeg da som sagt via kabelen. Noen som kan hjelpe meg bittelitt her? Føler det på meg at det kan være en enkel liten ting jeg har oversett?

 

Innstillingene jeg kjører med er som følger:

 

WL-500G innstilt som AP.

Open/Preshared sikkerhet.

Har prøvd med alle innstillinger på klienter som godkjennes i nettet. (G LRS, G only, etc. etc.)

 

Her er en utskrift av Wireless status loggen:

 

SSID          : xxxx

Channel      : 1

Authentication: Open System or Shared Key

Encryption    : WEP-128bits

-----------------------------------------

STA1 xx:xx:xx:xx:xx:xx

STA2 xx:xx:xx:xx:xx:xx

 

Som sagt så fungerte en av klientene i 10 sekunder. Kan det være snakk om inkompabilitet mellom kortene og APet? :shrug:

 

Lei!

 

-KJ

Lenke til kommentar

Og da er det løst... I alle fall midlertidig. I det jeg slo av WEP løste det seg. Hva i alle dager er dette?

 

Noen andre der ute som kjører WEP/PSK med denne og som får dette til å fungere? Nå kjører data ukryptert, men beskytter nettet med MAC godkjenning. Ikke spesielt sikkert, men forhåpentligvis nok til at naboene mine holder lankene sine unna ADSLen min... :grumpy:

 

-KJ

Lenke til kommentar

Et par spørsmål:

Kan noen bekrefte at Logitech Quickcam Pro 4000 virker?

Har noen forsøkt PowerHack-et for økning av sendestyrke till 84mW?

 

Ekstern antenne, link til noen som passer?

 

Og siste spørsmål: Hvilken SSID satte anmelderen av denne på barbara.no under testing? (fikk nemlig min som demo fra komplett med en noe sær SSID :) )

Lenke til kommentar
Et par spørsmål:

Kan noen bekrefte at Logitech Quickcam Pro 4000 virker?

Har noen forsøkt PowerHack-et for økning av sendestyrke till 84mW?

 

Ekstern antenne, link til noen som passer?

 

Og siste spørsmål: Hvilken SSID satte anmelderen av denne på barbara.no under testing? (fikk nemlig min som demo fra komplett med en noe sær SSID :) )

Om hvilken SSID vi brukte kan du se på det øverste bildet på side 3.

asus wl-500g.

 

Av antenner vil alle som klarer 2.4 GHz båndet og RP-SMA kontakt fungere. Det finnes også mange overganger slik at antenner med andre kontakter også fungerer. Eneste antennen vi har nå er en kraftig grid antenne for 5 GHz båndet.

 

www.lanzone.no og www.wlansupply.no, har mange forskjellige antenner som passer.

 

Om logitech kameraet fungerer er jeg ikke sikker på, om du ikke er redd for garantien kan du skru deg opp og se hvilket brikkesett den bruker.

Lenke til kommentar

vel er en stund siden jeg har postet nå, fikk ny asus jeg også.. denne funka noe bedre.. men langt fra godt nok, har 3 forskjellige wlan kort, 2 fra asus og et fra smc, har også testa disse kortene på 5 forskjellige pcer. men nei like ustabilt

håper asus snart kommer med en ny firmware upgrade Y&%#&¤%/

Lenke til kommentar

Leser du hele tråden ser du alle problemene.. meg og Fudun så først fant ut at vi hadde samme problemer.. men har en oppdater problem liste her

 

 

har to asus pcmia kort

og et smc pci kort

 

det ene asus kortet kjører på en laptop og det andre i en desktop med en pci to pcmia ting

det andre smc kortet kjører i en 3 desktop.

 

laptopen fungerer aldeles glimrende men ikke dekstopene de finner nettverket eller finner det ikke, men klarer aldri og connecte samme ******..

har også byttet mellom asus kortene men samme problem,

Fikk desktopen til å virke etter at win xp pro var reinstalla men så slutta den å funke når jeg installerte sp1, så reinstalla jeg igjen og alt funka,. selv etter at sp1 var installert, men så slutte nettverket på begge desktopene og funke har selvsagt byttet wlan kortene mellom maskinene osv.. hentet nyeste firmware

og alle maskinene kjører windows xp pro med alle upadates.

Fudun.. hvordan funker wlanet hos deg nå?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjører fortsatt med ASUSen, men dette er noe helt annet enn 3COMen. 3COM har en bråte med funksjoner i OSet sitt som ikke finnes på ASUS, og i tillegg er det stabilt. Med denne mister jeg nett to-tre ganger om dagen!

 

Nå skal jeg prøve D-Link sin 108Mbps versjon. Kommer tilbake med mer når jeg får det opp å kjøre.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Får en Fujitsu-Siemens på døra i morgen som erstatning. Den har nøyaktig samme spesifikasjoner og kosta et par hundre mindre... Kommer tilbake med rapport på hvordan denne er i forhold i løpet av kort tid.

Nøyaktig de samme spesifikasjonene er litt drøyt.

 

Asusen benytter seg av et broadcom brikkesett, men fujitsu-siemensen benytter seg av et intersil brikkesett.

 

Asusen har lpt port for printerserveren i tillegg til usb porten.

Asus har også støtte for masselagringsenheter som kan benyttes til ftp, og webkamera støtte.

 

Asus har også WPA-AES i tillegg til WPA-TKIP. Fujitsu-Siemensen har kun sistnevnte.

 

Asus har også muligheten til å ha en brannmur mellom det trådløse og det kablede nettet.

 

Hastigheten er også en ting som går i asus sin favør.

 

Webgrensesnittet til asusen er også betydlig bedre.

 

Det har derimot vært noen problemer med asus'en med enkelte av "batchene" deres. Jeg har prøvd ut flere av batchene og har ikke hatt noen problemer med unntak av en hvor radioen var defekt. Problemene jeg fikk var ved overføring av data på det trådløse datt signalene såpass kraftig at hastigheten stupte og signalet forsvant til slutt. Dette er dessverre noe jeg har merket med flere enheter jeg har testet, så det er ikke et engangstilfelle.

 

Les forøvrig test av fujitsu-siemensen her:

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=3966

(dinside har også test av både fujitsu-siemens, asus, 3com og smc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...