maggern78 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Hei! Plutselig kommer det ikke lenger varmtvann i springen i leiligheten min. Kaldtvann er som før. Jeg har en gammel varmtvannsbereder, og lurer på den er gåen, eventuelt om det er noe galt med rørene. Jeg har vært nede og sjekket varmtvannsberederen, og det er fortsatt varme på. Hvordan pleier egentlig en varmtvannsbereder å svikte? Når jeg vrir på sikkerhetsventilen, så kommer det vann ut (og ned i avløpsinntaket). Så da må det vel være trykk? Det er ikke noen vannlekkasje osv, så tviler på at det er problemet. Har noen et tips eller to slik at jeg vet hva jeg skal gjøre? mvh M. Endret 13. januar 2013 av maggern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Sjekk / juster innblandingsventilen på tankens utløp. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Er rørene ut fra tanken varme? Hvis ikke er det 99% sikkert deffekt element. Da er det somregel like greit å bytte bereder iom at den er gammel. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Kan du ha noen frosne rør noen steder som blokkerer for varmtvannet? Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Sjekk / juster innblandingsventilen på tankens utløp. Modellen er en Møretank R300 fra januar 1995. Scanheater SH89T Jeg har prøvd å vri på blandingsventilen, uten at det hjelper.... Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Kan du ha noen frosne rør noen steder som blokkerer for varmtvannet? Mulig, men: Varmtvannsrøret har en forgreining slik at to rør går inn i leiligheten - ett til kjøkken og ett til bad - og ingen av dem virker. Det kan tyde på at blokkeringen sitter i selve tanken? Eller i ventilen rett over? Er rørene ut fra tanken varme? Hvis ikke er det 99% sikkert deffekt element. Da er det somregel like greit å bytte bereder iom at den er gammel. Rørene er varme... Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Da må du bare følge rørene da hvis det lar seg gjøre, og kjenne hvor de blir kalde. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Kan du ha noen frosne rør noen steder som blokkerer for varmtvannet? Frosne rør som skal blokkere for varmt vann... Jeg tror ikke det nei Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Frosne rør som skal blokkere for varmt vann... Jeg tror ikke det nei Vi får se hva rørleggeren sier i morgen. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Ja vi får det, men jeg tviler på at ett glovarmt rør ikke blir utsatt for fryst vann Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det kan være frosset mellom inntak og tank, altså det kalde varmtvannsrøret. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Frosne rør som skal blokkere for varmt vann... Jeg tror ikke det nei Selvfølgelig kan et varmtvannsrør fryse tett... Vannet i røret avkjøles når det ikke tappes varmtvann, og blir det først en ispropp et stykke unna berederen (med noen meter rør fylt med kaldt/frosset vann), så hjelper det ikke at det er et "varmtvannsrør", når det varme vannet ikke kommer fram til der det er frosset.... 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Ja vi får det, men jeg tviler på at ett glovarmt rør ikke blir utsatt for fryst vann Jeg er ikke rørlegger, men jeg kan likevel fortelle deg at det er røret for varmtvann som fryser først, hvis begge rørene er like utsatt for frost. Bl.a. på skøtebaner så bruker de lunket vann, når de skal legge en ny ishinne, fordi lunket vann fryser raskere enn kaldt vann. Det er nok bare påkoblingen til berederen som er varm. Og det skulle tyde på, at det ikke er noe galt med varmeelementet. Men, dette finner rørleggeren ut av. 1 Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg er ikke rørlegger, men jeg kan likevel fortelle deg at det er røret for varmtvann som fryser først, hvis begge rørene er like utsatt for frost. Bl.a. på skøtebaner så bruker de lunket vann, når de skal legge en ny ishinne, fordi lunket vann fryser raskere enn kaldt vann. Det er nok bare påkoblingen til berederen som er varm. Og det skulle tyde på, at det ikke er noe galt med varmeelementet. Men, dette finner rørleggeren ut av. Interessant lesning, selv om det virker helt motsatt av hva man skulle tro. Finnes det noen fysisk forklaring på dette? Hvis det har fryst, hvor stor er sjansen for at rørene har sprukket? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Interessant lesning, selv om det virker helt motsatt av hva man skulle tro. Finnes det noen fysisk forklaring på dette? Hvis det har fryst, hvor stor er sjansen for at rørene har sprukket? Rørene er nok ikke sprukket ennå. Faren for at rørene sprekker, oppstår under oppting. Går normalt bra, ved forsiktig heving av temeraturen, der rørene har fryst. Men det beste er å bruke strøm, på kobberrør. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hvis det har fryst, hvor stor er sjansen for at rørene har sprukket? Jeg spurte rørleggeren min om dette når jeg bygget hus. Svaret jeg fikk av at med moderne rør i rør løsninger med plast rør var det ikke så stor fare for at det sprekker siden rørene ville gå tilbake til sin opprinnelige form når de tinte. Gammeldagse kobberrør var verre siden de ikke går tilbake til sin opprinnelige form men vil beholde den nye formen/utvidede diameter. Godset ville derfor bli tynnere. Neste gang rørene frøs til ville de utvide seg mer, og slik ville godset gradvis bli tynnere helt til de en dag sprekker. 1 Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Vannet kom tilbake etter at det var brukt vifteovn mot rør i over et døgn. Rørleggeren sa det var frost, og at vi hvis varmen fortsatt var på, så ville det gå greit med rørene. Så får vi se da. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Har dere noen ventiler i det rommet som kan gi kald trekk på rørene? Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Har dere noen ventiler i det rommet som kan gi kald trekk på rørene? Ja. Har prøvd å isolere, men det var altså ikke bra nok. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Vannet kom tilbake etter at det var brukt vifteovn mot rør i over et døgn. Rørleggeren sa det var frost, og at vi hvis varmen fortsatt var på, så ville det gå greit med rørene. Så får vi se da. Du må ikke slå av varmen, i rom der det går vannrør. Vannrør bør gå i tempererte rom/soner. Og en god regel er. Aldri i yttervegg! Det krever spessial kompetanse, som få håndtverkere besitter. Desverre så er det tidligere bygget mange hus, hvor vannrør går på utsatte steder. Da er det ennå viktigere med god varme, i utsatte rom. I værste fall, bør vannrørene legges om og bort fra kalde soner. Endret 16. januar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå