AudiMann Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Hei, først vil jeg si at jeg er ny på dette forumet men har brukt det mye, så hallo hallo Jeg har en Audi A4 1.8T st.vogn 2003 modell (automat) som har hatt sin del med problemer de siste 2 årene, men jeg er en stabeis (uten alt for mye greie på bil) og vil ha en bil hvor ihvertfall motoren er tilnærmet 100% til enhver tid. Har erfaring med flere ulike verksteder i Oslo og mer landlige. Jeg hentet bilen fra "doktoren" senest i går med beskjeden om at nå går den godt, "helt ny bil" var vel ordrett det han sa. Bilen har nå en merkelig feil, først må jeg forklare hva den var der for og litt bakgrunn: I det siste (har hatt en del trøbbel opp igjennom som sagt) har jeg hatt problemer med at bilen har dratt dårlig samt at en av motorlampene har lyst. Først lyste bare lampen uten merkbar endring i gass og drag. Leverte den på verksted og hentet den igjen litt senere, varsellampen trodde de var grunnet at jeg selv byttet batteri for en stund siden og dette har hengt ved bilen siden. Jeg vil ikke henge ut noen, men dette var på ett kjedeverksted i Oslo. Varsellampen kom selvsagt tilbake etter noen km. Jeg leverte bilen tilbake til kjedeverkstedet og de sa at det kunne enten være dysen på en sylinder eller bensinpumpen men at jeg måtte på et merkeverksted (Møller) for findiagnostikk. (Jeg vet ikke hva det innebærer, men de tok ikke betalt denne gangen heldigvis) Jeg har ikke for god erfaring med merkeverksted så jeg lot det være. Etter noen 20-30 mil så dro bilen merkbart dårligere og dårligere, skikkelig fjusk vil jeg kalle det. Ved normal kjøring på lavt turtall så merket jeg det ikke så godt, bare at den brukte litt lenger tid på å akselrere, men noen ganger "hoppet" det skikkelig. Jeg leverte bilen på et verksted som jeg kjenner godt et stykke utenfor Oslo og forklarte alt. For å prøve å gjøre det litt kortere så trodde han det var pumpen, byttet denne på bilen, ringte meg opp og sa at den fortsatt dro dårlig og at han måtte undersøke mer og involvere noen kollegaer på verkstedet. Noen dager senere ble jeg oppringt hvor han sa at bensinfilteret var rimelig tett, dette hadde blitt byttet og at bilen nå var "helt som ny". Han fortalte også at det kun være mer rusk i bensinen, men han trodde at filteret fikset biffen og at jeg i verste fall måtte tilbake og tømme bensintanken og fjerne all rusk. Så, da jeg hentet bilen i går ble jeg positivt overrasket med en gang, varsellampen er borte og det virket som om bilen dro bra! Men etter del kjøring også på motorvei (13-15 mil) er noe galt fortsatt. Dette er det jeg skrev ned i går etter lengre tids kjøring: - Ved turtall 0 - 2400/2500 rpm ○ Akselrasjon er helt fin ved det jeg vil kalle vanlig kjøring. Virker som den får nok bensin så her er det ikke noe problem lenger. - Ved turtall 2500 - 4000 rpm ○ Her fjusker det veldig under akselrasjon. Ved å trykke inn gassen litt mer enn ved vanlig kjøring, girer den som regel ned, og turtallet kommer i dette intervallet . Her er det mye rart som skjer, det hakker og selv om turtallet sakte sakte går opp øker nødvendigvis ikke farten. Dette gir seg på ca 4000, da begynner bilen å dra godt igjen. Hvis jeg slipper gassen litt da turtallet er i dette intervallet, girer den opp, turtallet går ned og den drar som normalt igjen. - Ved turtall over 4000 rpm ○ Her er det ingen problem og bilen drar godt som aldri før. Dette er da jeg trykker gassen omtrent i bånn. Nå er jeg rimelig frustert kan man si, dette er et problem spesielt i oppoverbakker da turtallet går opp og bilen gjerne girer ned. Jeg testet også bilen i 140 km/t og da gikk den ikke godt for det er vel her turtallet begynner å bli høyt i 6. gir. (Jeg kjører aldri så fort ellers, dette var kun i testeøyemed) Hva kan dette skyldes, er det fortsatt bensintilførsel? Som sagt drar den som en gud på over 4000 rpm så dette med rusk tviler jeg litt på, skulle den ikke da dratt dårlig hele tiden? Beklager at dette ble så langt, jeg har en lei uvane for å skrive "litt" for mye enn for lite. Hilsen en småfortvilet audientusiast Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Hei, rådet du har fått med å få avlest diagnose må du følge. Alt til merkeverksted: http://www.bildiagnosebutikken.no/vag-com-vcds-hex-usb-can-intelligent-dual-k-plus-can-usb-interface.html Også billigere scannere fungerer bra dersom du bare skal lese feil som ABS, lambda, egr osv. Har hjulpet meg mye. Kom tilbake hit når du har feilkodene, lykke til! Lenke til kommentar
AudiMann Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Ok, da må jeg vel kanskje reise dit alikevel. Håper ikke denne verkstedturen var bortkastet likevel. Dersom det ikke er noen som har opplevd lignende problemer som de kan fortelle om og gi en pekepinn så tar jeg vel bilen dit etterhvert. Edit: Denne er bestilt http://dx.com/p/usb-vag-com-vcds-12-1-obd2-car-diagnostic-cable-for-volkswagen-seat-skoda-audi-138cm-145475 Endret 13. januar 2013 av AudiMann Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 http://dx.com/p/usb-vag-com-vcds-12-1-obd2-car-diagnostic-cable-for-volkswagen-seat-skoda-audi-138cm-145475 Jeg fikk en sånn kabel fra ebay for en mnd siden. Den er svært ustabil og kobler bare til i et av 20 forsøk. Og bare med motor av. Kabelen havnet i "Kina-skuffen". 1 Lenke til kommentar
AudiMann Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Ok, jeg tar ikke sorgen på forskudd og lar ikke en mulighet på å skaffe en slik kabel til slikk og ingenting gå i fra meg. Trenger ingen advarsler ang. kinaprodukter da jeg har erfaring nok med disse. I verste fall låner jeg av en bekjent. Kommer tilbake med koder da jeg får det. I mellomtiden, dersom noen har hatt lignende problem med bilen så setter jeg pris på alle betraktninger og kommentarer om hva som kan være problemet med bilen, det kalles ikke forum for ingenting Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg har ikke så mye bensinerfaring og automatgear gjør alt mer uklart for min del. Så jeg holder gjetting for meg selv. Symtomene dine kan skyldes 20 ulike ting tror jeg. Motoren din har eksempelvis hatt coil-problemer (eldre modeller),, 1 Lenke til kommentar
AudiMann Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Ok, im back. Kinascanneren funka (tror jeg) og feil funnet er som følger: Address 01: Engine Labels: Redir Fail! 1 Fault Found: 16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 P0130 - 008 - Malfunction in Circuit Readiness: 0010 0001 Address 09: Cent. Elect. Labels: 8E0-907-279-8E2.lbl 1 Fault Found: 00978 - Lamp for Low Beam; Left (M29) 57-00 - Electric Circuit Failure Pære foran har gått, så feil nr. 2 er forståelig. Lambdasensor er vel ikke av det billigste å skifte ut? Endret 16. februar 2013 av AudiMann Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Audi+A4+lambda&_sacat=0&_from=R40 kan finne lambasensorer på Ebay og hos norkse bildelsbutikker. Burde ikke være det vanskeligste å bytte, men selv aner jeg ikke hvor "trangt" det er i motorrommet på en slik audi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg fikk samme feilkode på min Astra G, og byttet lambdasensor, samme feil etterpå. Byttet hele ECU, samme feil etterpå. Byttet LMM, alt ok. Behøver ikke å være det samme på din. Lenke til kommentar
AudiMann Skrevet 21. april 2013 Forfatter Del Skrevet 21. april 2013 Det var LMM som var feilen her også, prøvde først oksygen men ble ikke bedre. Heldigvis kjøpte jeg begge i bosch fra utlandet til meget ok pris og bilen drar . Kan også virke som den aldri har brukt mindre bensin enn nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå