brille83 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Skal bygge pc, og lurer litt på plassering/retning av kjølingsvifter. Skal bruke Fractal Design R4 kabinett og Corasir Hydro 100i. Denne kan plasseres i topp eller front av kabinettet. Skal handle 140mm vifter slik at jeg har 2 i front, 1 under og 1 i siden. Det jeg lurer på er om jeg skal plassere den i topp og montere viftene slik at de trekker luft innenfra via radiator, og ut. Fungerer da som "eksos" og vil hjelpe sirkulasjonen i kabinettet. Men da vil jo luften som går igjennom radiatoren være varmere ettersom den kommer innenfra. Vil dette gi betraktelig dårligere kjøling. Alternativ 2 vil være å la den trekke luft utenfra og inn, lufta igjennom radiatoren vil da være kaldere, men vil da de 2x120mm viftene fra radiatoren ødelegge luftstrømmen i kabinettet? De sitter jo ganske nærme vifta bak som skal blåse ut lufta. Vil tro at en "renere" flyt i luftstrømmen(fra front til bakende) vil være det beste. Alt 3 er å montere den i front, og bruke frontviftene til toppen som eksos. Men vil da lufta som har gått igjennom radiatoren være for varm til å kjøle komponentene effektivt? Er første gang jeg bygger. Øvrige komponenter er forsåvidt 3570k/3770k, HIS 7970 GHz, asus p8z77v-pro, kingston HyperX Predator 2x4, og Ocz Vertex 4 (monters bakside av hovekort), PSU vet jeg ikke ennå. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Sett den i toppen med vifter som blåser slik at det blir "eksos" har så lite å si på temperaturen om den tar luften inni kabinettet. Du kan skjekke det selv opp, men det er ikke snakk om mer en 2-4*C Hvilke vifter har du tenkt å montere på den ? Anbefaler deg å bytte ut dei viftene som står på kjøleren. Lenke til kommentar
brille83 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Sett den i toppen med vifter som blåser slik at det blir "eksos" har så lite å si på temperaturen om den tar luften inni kabinettet. Du kan skjekke det selv opp, men det er ikke snakk om mer en 2-4*C Hvilke vifter har du tenkt å montere på den ? Anbefaler deg å bytte ut dei viftene som står på kjøleren. Hadde tenkt å kjøpe inn Fractal R2 vifter, men kun fordi det er de som står i kabinettet fra før. Hva anbefaler du da? Står jo 2x140mm i kabinettet, pluss de 2x120 i radiatoren. Hvis det er vifter som er mye bedre enn disse, så kjøper jeg heller det. Kan jeg bytte ut "eksos"vifta som står i kabinettet og? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Viftene som følger med Radiatoren er jo gode, men dem vil støye litt. Så det er jo en vurderingssak Til selve kabinettet så funker det fint med Fractal sine vifter, bruker disse selv I R3en som jeg har, stille er dem også og jeg har gode temperaturer ang gode vifter til radiatoren har du en her: http://www.corsair.com/us/cpu-cooling-kits/air-series-fans/air-series-sp120-quiet-edition-high-static-pressure-120mm-fan-twin-pack.html Men sjekk og hør først med dem du har Endret 13. januar 2013 av sveibuen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå