Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Fatter ikke at ingen har kommet på dette før: La disse stakkars barna bli i Norge...på betingelse av at foreldrene og eventuelle andre slektninger over 18 som har fått avslag, drar frivillig, og at barna skal vokse opp i en norsk eller godt integrert innvandrerfamilie (og det må selvsagt avgjøres om de er godt nok integrert ved å opprette enda en av de mange, morsomme nemndene som har eksplodert de siste årene, så får vi også et sted å sette de mange SV-erne som blir arbeidsløse etter neste valg...)! Lurer på om ikke det hadde fått omtrent samme resultat som Salomos dom i Bibelen - de som virkelig brydde seg om ungene, ville latt dem bli igjen, mens de som egentlig bare prøvde å bruke ungene som anker i Norge, nekter som f... Endret 13. januar 2013 av Pallantir 1 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Det er jo bare svindel og tjuvpakk for å snylte på Norge, ingen som hadde latt barna bli igjen. 4 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Nei, det tror ikke jeg heller. Men tenk hvor effektivt det ville vært til å få venstresiden og naive, velmenende fakkelmarsjdeltakere til å holde kjeft! Edit: Og det hadde vel også luket ut de som har vikarierende motiver, som en viss Langeland og andre deler av venstresiden, kirken og andre pressgrupper og bare bruker dette som en del av forsøket på å få åpne grenser. Da kunne de ikke gjemt seg bak "tenk på de stakkars barna". Endret 13. januar 2013 av Pallantir 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ja, det ville sikkert blitt fint hvis alle andre enn de kyniske mistet taleretten sin. Litt sånn som rotter - de gnager på søppel helt til det er rent - og så fortsetter de å gnage på hverandre - til den største rotta med de største tennene står alene igjen - gratulerer med dagen moder jord! Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Det er slett ikke snakk om å miste talerett, det er snakk om å måtte si det man egentlig mener, og ikke bruke vikarierende motiver! Omtrent som når Høyre taler varmt for privatskoler av livssynsårsaker eller med alternativ pedagogikk fordi de egentlig mener at alle som har råd til det, burde få sende ungene sine til en skole med bedre lærere og mer ressurser enn den offentlige! Eller FrP, som maser om NRK-lisensen, og så er det bare fordi de alltid har ment at NRK takler dem hardere enn andre partier og derfor fortjener å gå dukken! Men det er klart, ærlighet i politikken er et konsept som aldri ville fungere. Hvis alle sa det de egentlig mente, ville det jo blitt rent anarki... Endret 13. januar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Javel, jeg oppfattet dette som den vanlige hetsen mot de andre, og at disse asylbarna så ble brukt som vikarierende moment for å score ett billig poeng. Og hva angår politikk og politikere, er det et område som er like befengt av bakterier og virus som produksjonen av pølser medfører. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Det måtte i så fall være absolutt alle de andre (eller "meg mot røkla", et uttrykk som ble forbilledlig forklart på Språkteigen nylig), for det er ikke ett parti her i Norge jeg er enig med i alt. Jeg holder meg i saueflokken til Sponheimen av gammel vane, men det betyr ikke at ikke Venstre har masse vås som jeg er helt uenig i. Og i denne saken er asylbarna nettopp poenget. For i det øyeblikket de får bli, sammen med resten av familien, vil det være en ren invitasjon til alle som bor på asylmottak i Norge å få unger fortest mulig og unngå å bli utvist på noen år, så er sirkuset i gang. Men med min løsning vil det være en mye mindre attaktiv versjon. Den siste skal jeg være helt enig i. Jeg har en onkel som nå er ekspedisjonssjef i et departement og ellers har jobbet i statsadministrasjonen hele arbeidslivet, og jeg skulle virkelig ønske at jeg ikke hadde visst alt det jeg har fått vite... For å si det enkelt, er ikke "Yes, minister" så virkelighetsfjernt som mange tror... Hestehandling og utenomsnakk er en livsstil der. Endret 13. januar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Har man fått avslag, så har man fått avslag. Hvordan skulle det gå dersom hvem som helst skulle få bli her bare de brøyt loven og oppholdet seg her ulovlig i ørten år? Hva slags signaler ville det være å sende ut? Denne saken dreier seg ikke bare om de barna som ikke får opphold, men også om at det ville komme tusenvis av andre dersom de fikk inntrykk av at Norge begynte å føre en ENDA mer slapphendt politikk! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Slik går det når vi setter unge mennesker på vent. "Beklager, jeg vet at du er 25 og nygift, men barn kan du ikke få, for vi har tenkt å sende dere hjem en dag..." Hvorfor ikke ta FrPs idé om lukkede asylmottak et hakk lenger og gjøre dem kjønnsdelte, så blir det garantert ikke barn. La meg relansere et gammelt forslag: La asylsøkere som er blitt integrert (det vil si har bosatt seg og fått utdannelse og/eller jobb i Norge) flytte til arbeidsinnvandrerkøen, med ektefelle og barn. Geir 2 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Eh...det første argumentet er vel litt for tynt. Det er vel heller: "Beklager, men dere har ikke beskyttelsesbehov, så vi har tenkt å sende dere hjem nå." Og så blir svaret: "Nei, ikke faen! Får vi endelig avslag, stritter vi mot, går i kirkeasyl og fører saken vår på nytt i 'folkedomstolen', med hjelp fra lokalsamfunnet, som mener at akkurat vi må være et unntak siden vi har vært her så lenge." Den siste der var så pass ironisk at jeg slet litt med å følge med i logikken, men det var kanskje meningen? Jeg har dessverre ikke mer enn toårig universitetsutdannelse... Eller kanskje det faktisk ikke var ironi, men uvitenhet? For asylsøkere med endelig avslag, som dette er snakk om, kan så vidt jeg vet faktisk ikke ha lovlig utdannelse eller jobb i Norge. Det kan man bare ha mens man venter på avgjørelsen eventuelt hvis man får opphold på humaintært grunnlag eller lignende. Selv om det nok kan hevdes med en viss rett at hvis de har tatt seg svart jobb i dette landet etter endelig avslag, tyder det på at de er uvanlig godt integrert! Endret 13. januar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Hva med å bare la dem være her, uten statlig støtte? Jobb og bolig må de finne seg selv. 1 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Den løsningen ville jeg ikke protestert så mye på. Det blir ganske nær løsningen i USA (de får støtte en kort stund, til etableringen), og det har jo hatt den virkningen at tallene for sysselsetting av en av de vanskeligste gruppene i Norge, førestegenerasjons somaliere, ligger skyhøyt over tallene i Norge. Det er mye idioti der i vest (har vært der i lange nok perioder til å vite hvordan det samfunnet fungerer), men akkurat der har cowboyene fått til noe. Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Det er vel den beste løsningen, men det blir ikke aktuelt så lenge Stalinberg og hans rekker med slikkere har makten Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Vel, med dagens meningsmålinger trenger du ikke vente så lenge... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Eh...det første argumentet er vel litt for tynt. Det er vel heller: "Beklager, men dere har ikke beskyttelsesbehov, så vi har tenkt å sende dere hjem nå." Og så blir svaret: "Nei, ikke faen! Får vi endelig avslag, stritter vi mot, går i kirkeasyl og fører saken vår på nytt i 'folkedomstolen', med hjelp fra lokalsamfunnet, som mener at akkurat vi må være et unntak siden vi har vært her så lenge." Ja og nei. I praksis er det ofte ikke slik, selv om jeg ser at en del politikere har forsvart seg med det. Mange kan vi ikke sende hjem uten videre. Nathan Eshete er et godt eksempel: Han ble altså 7 år før norske myndigheter fikk en utleveringsavtale med Etiopia i fjor og kunne returnere dem. Den siste der var så pass ironisk at jeg slet litt med å følge med i logikken, men det var kanskje meningen? Jeg har dessverre ikke mer enn toårig universitetsutdannelse... Eller kanskje det faktisk ikke var ironi, men uvitenhet? Det var hverken ironi eller uvitenhet. For asylsøkere med endelig avslag, som dette er snakk om, kan så vidt jeg vet faktisk ikke ha lovlig utdannelse eller jobb i Norge. Det kan man bare ha mens man venter på avgjørelsen eventuelt hvis man får opphold på humaintært grunnlag eller lignende. Selv om det nok kan hevdes med en viss rett at hvis de har tatt seg svart jobb i dette landet etter endelig avslag, tyder det på at de er uvanlig godt integrert! Siden 2009 har regelen vært at asylsøkere med gyldige papirer kan få jobbe under søknadsbehandlingen, om UDI vil. Det synes jeg er en god løsning. Jeg vil faktisk gå et skritt lenger og si at aylsøkere med fastslått identitet skal ha rett til å søke jobb og utdanning. (Men selvsagt ikke krav på å få jobb eller skoleplass, så er det sagt.) Og deretter: Så lenge en asylsøker er i landet, burde han få forsørge seg selv om han kan. Det er meningsløst å ta fra ham retten til å jobbe etter et avslag. Det er bare et billig pressmiddel for å gjøre dem samarbeidsvillige. (Eller ikke så billig, siden han da blir skattebetalernes kostnad. Og ikke ser det ut til å virke etter hensikten heller.) La asylsøkere jobbe for føden. Og klarer de det og fungerer greit: Hvorfor sende dem ut bare fordi forholdene i hjemlandet har endret seg? Folk som ikke trenger asyl får jobbe i hopetall her i landet, bare fordi de kommer fra et EU-land. Hvorfor skal vi gi en tilfeldig nyinnflyttet polakk eller italiener rettigheter som ikke en godt integrert afrikaner eller asiat får? Lovene rundt asylpolitikken har vært endret flere ganger, i politisk hensikt. Ofte for - tilsynelatende - å stramme inn foran en antatt "flodbølge". De endringer jeg foreslår er ikke noe mer utopiske. Edit: Problemet med at Norge er et fristende asylland får vi løse på andre måter enn å straffe de som faktisk blir "gode borgere". Geir Vel, med dagens meningsmålinger trenger du ikke vente så lenge... Problemet er at de som leder på meningsmålingene nå har en nær identisk asylpolitikk med Ap. Geir Endret 13. januar 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Problemet er antakelsen din om at de både ønsker å jobbe, som vanligvis stemmer, og er i stand til å klare seg på arbeidsmarkedet i Norge, som i altoverveiende tilfellene ikke stemmer, fordi det i stor grad er snakk om analfabeter fra kulturer som ligger så fjernt fra den europeiske at de er totalt sjanseløse. Hvorfor en tilfeldig polakk eller italiener skal få rettigheter en godt integrert afrikaner eller asiat får? Det er det selvsagt ingen grunn til. Problemet er at afrikanerne og de asiatene som kommer hit (hovedsakelig fra Afghanistan) ikke er og heller ikke kan bli godt integrert av overnevnte årsak. Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du går en tur gjennom Grønland på en tilfeldig valgt hverdag, vil du veldig fort se hvilke grupper som ikke er på jobb, men henger rundt og prater og tygger/røyker diverse interessante plantematerialer... Og hvis du er like mye imot homomotstandere som signaturen din tyder på (et standpunkt jeg for øvrig er fullstendig enig i), ville du iallfall ikke ønske flere afrikanere og/eller muslimer med standpunkter fra 1400-tallet velkomne til Norge! Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen grupper i min omgangskrets som avskyr tradisjonsbundne afrikanere og ikke-liberale muslimer mer enn de homofile vennene mine! Og jeg har en god del av dem, etter et liv i utelivsbransjen der jeg blant annet jobbet lenge på ganle Metropol i Oslo. Jeg har selv gått over Grønland (riktignok ikke på ski...) sammen med et homofilt par som holdt hverandre i hendene. Det var en interessant opplvelse og litt av en vekker! Men dette blir egentlgi litt utenfor temaet, jeg ville foreslå en løsning på det aktuelle problemet, ikke ta opp hele det ormebolet innvandringsdebatten er. Det fins andre tråder for det. Endret 13. januar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Da tar vi det i en annen tråd. Hva vi gjør med de som ikke lar seg "integrere" er et godt spørsmål. Men det ugyldiggjør ikke løsningen min for dem som gjør det. Geir Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Nei da, problemet er bare at de som får avslag i stor grad er fra den gruppen. Og at denne gruppen er den som i størst grad vil benytte seg av det smutthullet hvis det blir innført. Nyheter om endringer i asylpolitikken har spredd seg uvanlig raskt til hele verden, det ser man på variasjonen mellom Danmark, Norge og Sverige i antallet asylsøkere gjennom de siste 20 årene. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Det er vel den beste løsningen, men det blir ikke aktuelt så lenge Stalinberg og hans rekker med slikkere har makten "Stalinberg" haha, den var god! Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Problemet er at de som leder på meningsmålingene nå har en nær identisk asylpolitikk med Ap. Geir Jeg vil tro de har en bedre, jeg... Tar litt mer hensyn til barnets beste, og sånt noe. Sånne ting som vi voksne burde ta litt mer på alvor, enn strenge rigide regler som apene har funnet på... Vi får heller stramme inn litt dersom det blir nødvendig. Men barn burde vi faktisk ta svært alvorlig, uansett hva slags farge de har, hva slags foreldre de har, og så videre!... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå