Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC fryser helt tilfeldig

Anbefalte innlegg

Datamaskina mi har begynt å oppføre seg merkelig. Den har begynt å fryse totalt (ALT henger, ser ut som om jeg stirrer på ett bilde av skrivebordet mitt, ingen reaksjoner what so ever, ikke engang Caps Lock lyset på tastaturet reagerer når jeg trykker på Caps Lock). Får til å reboote ved å manuelt restarte maskina.

Edit: Det ser ut til at maskinen begynner å respondere igjen hvis jeg holder ned avknappen i 3 sekunder, altså slippe før den blir avslutta totalt. Dette har fungert i 2/3 tilfeller.

Noen som har noe ide om hva som kan være feil?

Maskinvare:

EVGA GTX 580 Skjermkort (ikke klokket)

I7 2600k (Klokket til 4.3Ghz)

Asus Sabertooth P67 hovedkort

Corsair Vengance RAM (8GB)

Noen som har opplevd noe slikt tidligere? Ingen feilmeldinger i hverken Event Viewer (med unntak av "unexpected reboot") og heller ingen ting i C:\windows\minidump.

Kan dette være ett softwareproblem i og med at Caps Lock ikke funker?

Takker for all hjelp!

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres for meg ut som du må begynne å kjøre testprogrammer.

1. Kjør Prime95 CPU Torture Test. Hvis dette programmert kjører i 7-8 timer, og maskinen ikke fryser, er det nok ikke CPU som det er noe galt med. For å virkelig kontrollere at CPU er stabil setter du Prime95 til Low Priority i Task Manager.

[Edit] Kræsjer maskinen din i Prime95 er det sansynligvis pga dårlig OC. Tikk deg nedover på Baseclock, eller oppover på spenningen. Kan vel også nevnes at oddetall på multiplier er mer stabilt enn partall.

2. Sjekk RAM. Kjør Memtest86. Hvis testen feiler, ta ut en brikke og prøv igjen. Hold på sånn helt til du finner brikke som feiler. Du må også teste brikke mot slot. Altså brikke 1 må testes i slot 1, 2, 3, 4 osv alt ettersom hvor mange brikker du bruker. Har du bare dual-channel (to brikker, to slot'er) går dette ganske fort. Memtest brennes til CD og kjøres i dos miljø.

3. Man har også GPU test-program. Men denne kjenner jeg ikke godt nok til.

4. Kontroller at PSU'n din er stor nok for å dra alt av din HW. Du kan også vurdere å låne en PSU av en kompis, og se om denne fungerer bedre. Kanskje din PSU er dårlig, og ikke gir nok spenning på kanalene.

5. Et tips er å nappe ut alt av HW du ikke MÅ ha for å boote. Ekstra disker, frontpanel, DVD/BR-rom, ekstra PCI eller PCI-e kort. Hvis HK og CPU kan kjøre bilde, ta ut skjermkort, ta vekk alle RAM brikker utenom 1. Hvis maskinen din er stabil når alt "unødvendig" er avkoblet, koble til en og en ting til du finner feilen.

Hvis all HW tilsynelatende er OK, kan det være software basert. Prøv en fresh install av Win.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører Prime95 nå, ligger på 60-68 grader på kjernene, med 100% load. Problemet har dog ikke vært konsekvent. Noen ganger går det timesvis mellom hver heng, men i det siste så har det skjedd med 5-10 minutters mellomrom. Det er også derfor jeg startet tråden.

Det som jeg synes er så rart, er at jeg ikke får noe BSOD. Er ikke dette mer vanlig en noe annet om problemet skulle ligge i HW? Har forøvrig også sjekka spenningen, og der er alt normalt.

Lenke til kommentar

Slik random frys/heng er noe dritt. Jeg hadde en socket 775 som gjorde det samme. Jeg plukket den helt fra hverandre, og testet i timesvis på alt av HW. Jeg fant ingenting feil.

Til slutt så var det så enkelt som at jeg hadde gått fra Win XP 64 til Win 7 64.

Kjørte jeg opp XP igjen var problemet løst.

Så det kan absolutt være software-basert. Hvis heng skjer random i windows miljø, uten noen spesielle programmer som kjører, så vil en fresh install være smart å prøve. Vær kritisk til 3. party eller beta-drivere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...