Gå til innhold

Hvilket parti er det store forbudspartiet i Norge?


Forbudsparti?  

84 stemmer

  1. 1. Hvilket parti tror du ønsker å forby mest i Norge?

    • Høyre
      2
    • Senterpartiet
      1
    • Kristenfolkets parti.
      15
    • Arbeiderpartiet
      31
    • Venstre
      2
    • Demokratene
      0
    • Det liberale folkepartiet? (Vennligst utdyp...kremt)
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      20
    • Norges Kommunistiske Parti
      5
    • Fremskrittspartiet
      4
    • Annet parti.. (Vennligst utdyp)
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da bør du lese spørsmålet en gang til ;)

 

Skal man tro Civita "vinner" SV denne kåringen. FrP følger tett bak, men er samtidig det partiet som kommer med flest forslag til oppheving av påbud/forbud pr. år.

 

Antall forslag om å innføre forbud/påbud:

SV: 20,5 forslag i snitt pr år

FrP: 13 forslag i snitt pr år

Sp: 11,5 forslag i snitt pr år

Ap: 9,5 forslag i snitt pr år

Høyre: 8 forslag i snitt pr år

KrF: 7 forslag i snitt pr år

Venstre: 4 forslag i snitt pr år

 

Antall forslag om å fjerne forbud/påbud:

FrP: 22 forslag i snitt pr år

Høyre: 15 forslag i snitt pr år

Venstre: 10 forslag i snitt pr år

KrF.: 10 forslag i snitt pr år

Sp: 4 forslag i snitt pr år

SV: 3 forslag i snitt pr år

Ap: 2 forslag i snitt pr år

http://www.civita.no/publikasjon/nr-21-2012-forbud-og-pabud

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det heter Kristelig Folkeparti, ikke Kristenfolkets parti. KrF er sjøvsagt det store forbudspartiet.

 

KrF var laget for kristne mennesker som bestod av embetsmenn klassen. Det er et gammelt og utdatert parti.

 

Det de trenger nå er Muslim parti hvis de ønsker å vinne stortingsvalget i 2013.

Lenke til kommentar

KrF, SV, AP og SP. Det er lett.

 

FrP har også en tendens til å komme med forslag til forbud/påbud, men jeg har mindre problemer med populistiske lover enn moralske, selv om det står stikk i strid med den programfestede liberalismen deres. Når man ser hvor invaderende en del av forslagene til de fire overnevnte er, lar jeg meg ikke provosere av FrPs uskyldige forslag om påbud om å bruke sikkerhetsbelte på skolebusser. Prinsipielt er jeg uenig i et tiggerforbud også, men gud hvor deilig det hadde vært å slippe og forsere den gjengen hver gang jeg skal til/fra jobb.

Lenke til kommentar

Forslag til et til stemmealternativ: "Alle nevnte partier"

Som sagt kan det bare være ett parti som forbyr mest.

 

 

-------------------

 

 

Hentet fra Civita:

 

Forskjell på regjeringene

Det er store forskjeller på Bondevik II-regjeringen og Stoltenberg II-regjeringen, både i forbudsiver og i forsøkene på å fjerne forbud. Bondevik II-regjeringen foreslo å fjerne i gjennomsnitt 11 forbud pr år, mens den i snitt foreslo å innføre 26 nye forbud per år. Stoltenberg II-regjeringen har i perioden foreslått å fjerne i gjennomsnitt 2,5 forbud pr år, mens den har foreslått gjennomsnittlig 44 nye forbud hvert år.

Når det gjelder graden av gjennomslag for nye forbud og påbud, viser statistikken, naturlig nok, at Stoltenbergs flertallsregjering stort sett har fått gjennom alle sine forslag til nye påbud og forbud, mens Bondeviks mindretallsregjering ikke hadde samme gjennomslagskraft. Det samme var tilfellet for forslag om fjerning av forbud og påbud. Bondevik II-regjeringen fikk gjennom noen forslag til fjerning av påbud eller forbud, men under Stoltenbergs flertallsregjering, har regjeringens forslag stort sett blitt vedtatt.

Forskjell på partiene i opposisjon Går vi videre inn på de ulike partiene, er det store forskjeller. Alle partier har vært i regjering i perioden så nær som FrP. I regjering behandles partiene som blokker, H, V og KrF i Bondevik II-regjeringen og Ap, SV og Sp i Stoltenberg II-regjeringen. Det er ytterst sjelden at et parti i regjering foreslår noe sammen med et opposisjonsparti. I opposisjon ser vi følgende mønster for partiene:"
Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Nå er ikke nødvendigvis alltid forbud noe negativt.

Ikke jeg heller. Men det kan bli noe negativt dersom det blir for mange overflødige regler som bare er til irritasjon mer enn til "begeistring" for folk. Når det er mer ødeleggende enn forebyggende..

 

Jeg vil f.eks. si at det er bra at det er forbudt å drepe...

Det er en innlysende selvfølgelighet som alle er enige om! :)
Lenke til kommentar

Det heter Kristelig Folkeparti, ikke Kristenfolkets parti. KrF er sjøvsagt det store forbudspartiet.

Jeg vet. =) Nei, KrF er det partiet som ligger nest nederst på lista over partier på stortinget som ønsker å forby noe.

 

Antall forslag om å innføre forbud/påbud:

SV: 20,5 forslag i snitt pr år

FrP: 13 forslag i snitt pr år

Sp: 11,5 forslag i snitt pr år

Ap: 9,5 forslag i snitt pr år

Høyre: 8 forslag i snitt pr år

KrF: 7 forslag i snitt pr år

Venstre: 4 forslag i snitt pr år

 

 

Antall forslag om å fjerne forbud/påbud:

FrP: 22 forslag i snitt pr år

Høyre: 15 forslag i snitt pr år

Venstre: 10 forslag i snitt pr år

KrF.: 10 forslag i snitt pr år

Sp: 4 forslag i snitt pr år

SV: 3 forslag i snitt pr år

Ap: 2 forslag i snitt pr år

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

oppositions don't win elections, governments lose them.

Eksakt. Det ligger ikke an til regjeringsskifte fordi folk plutselig elsker Høyre, men fordi de irriterer seg over den sittende regjeringa. Det var det samme som skjedde etter Bondevik, da folk var misfornøyde med den regjeringa også.

 

3. Du skal ikke handle på annet enn hagesentre på søndager.

7. Du skal ha sidemål på skolen

Nå har man jo forsøkt med søndagsåpne butikker i desember, men det har vist seg at dette ikke er et tilbud folk setter pris på. Da gjør ikke loven noe fra eller til annet enn å gi mange en fast fridag, noe som i seg selv er positivt.

Nå lærer man jo mye på skolen som alt etter øynene som ser er meningsløst, så sidemål er dermed ikke noe verre enn noe annet. Selv satt jeg stor pris på det, i motsetning til f.eks. litteratur.

De andre punktene har jeg ikke noe godt å si om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksakt. Det ligger ikke an til regjeringsskifte fordi folk plutselig elsker Høyre, men fordi de irriterer seg over den sittende regjeringa. Det var det samme som skjedde etter Bondevik, da folk var misfornøyde med den regjeringa også.

Folk burde stemt Venstre i stedet! Jeg skjønner ikke hva som får folk på venstresiden til å stemme Høyre når de er missfornøyd med arbeiderpartiet (...). Jeg har absolutt ikke noe i mot det da... Bare fint at folk stemmer Høyre fremfor Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, og sånt...

 

Nå har man jo forsøkt med søndagsåpne butikker i desember, men det har vist seg at dette ikke er et tilbud folk setter pris på. Da gjør ikke loven noe fra eller til annet enn å gi mange en fast fridag, noe som i seg selv er positivt.

Joda. Det kan jo være positivt. Men jeg mener at dette er none of the states business.

Jeg mener at det går en grense for hva staten skal forby. Det skal slik jeg ser det være en sterk kritisk gjenomgang av nye lover, og de må ha bred støtte i befolkningen. Det er i alle fall slik jeg ser det.

 

Og du burde jo også ha retten til å ta deg fri når du måtte føle for det også. =)

Man kunne for eksempel gitt deg en rettighet i stedet for at man lager en lov, for eksempel. Altså at du har rett til å ta deg fri på disse dagene, dersom du ønsker det slik. Da har man jo krav på fridag, men dersom man vil jobbe, å tjene litt ekstra, så kan man det også! Da har man større frihet spør du meg.

 

Nå lærer man jo mye på skolen som alt etter øynene som ser er meningsløst, så sidemål er dermed ikke noe verre enn noe annet. Selv satt jeg stor pris på det, i motsetning til f.eks. litteratur.

De andre punktene har jeg ikke noe godt å si om.

Sidemål. Tja, greit. Jeg er ikke sterkt i mot dette... Men jeg er ikke for heller. :)

Jeg har derimot på følelsen at man ville hatt mer å tjene på et annet fremmedspråk istedetfor. Kanskje det ville vært best om man bare fokuserte på vanlig norsk i stedet. Nynorsk kan jo tenkes å være noe overflødig.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Folk burde stemt Venstre i stedet! Jeg skjønner ikke hva som får folk på venstresiden til å stemme Høyre når de er missfornøyd med arbeiderpartiet (...). Jeg har absolutt ikke noe i mot det da... Bare fint at folk stemmer Høyre fremfor Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, og sånt...

Helt enig. Jeg har aldri helt forstått denne knallharde hoppinga mellom partier som er såpass forskjellige. Etter min mening har ikke Venstre så mange av disse irriterende sakene fra hhv. høyre- og venstresida heller, og jeg vil nesten anta at det er det partiet som i praksis ville irritert færrest folk. Høyrepolitikk er jo meget irriterende for de som støtter venstresida og motsatt.

 

Og du burde jo også ha retten til å ta deg fri når du måtte føle for det også. =)

Man kunne for eksempel gitt deg en rettighet i stedet for at man lager en lov, for eksempel. Altså at du har rett til å ta deg fri på disse dagene, dersom du ønsker det slik. Da har man jo krav på fridag, men dersom man vil jobbe, å tjene litt ekstra, så kan man det også! Da har man større frihet spør du meg.

Jeg er i prinsippet ikke uenig, men jeg ser ikke nødvendigheten av å fjerne denne loven slik det står nå. Det vil garantert føre til at alle butikkjedene føler seg forplikta til å holde oppe selv om det ikke er etterspørsel etter det i markedet. Allerede har jo åpningstidene blitt pressa lenger og lenger, uten at det har ført til mye handling etter klokka 8.

 

Sidemål. Tja, greit. Jeg er ikke sterkt i mot dette... Men jeg er ikke for heller. :)

Jeg har derimot på følelsen at man ville hatt mer å tjene på et annet fremmedspråk istedetfor. Kanskje det ville vært best om man bare fokuserte på vanlig norsk i stedet. Nynorsk kan jo tenkes å være noe overflødig.

Tja, 3 språk er vel nok for de fleste. Selv må jeg innrømme at jeg bare kan norsk og engelsk per nå, da jeg ikke husker nok ord til å holde ved like flere språk (til tross for et ellers godt språkøre). Skal man kutte ut nynorsk burde man fokusere på vanlig norsk isteden, utelukkende på grammatikk. Det er tross alt ekstremt mange nordmenn som ikke kan (i utgangspunktet) banalt enkle ting som forskjell på og/å og samskriving/særskriving. Ved nærmere ettertanke synes jeg man kan kutte ut nynorsk på dagen mot undervisning som gjør at disse feilene blir borte i det store og hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...