Bringisen Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Jeg har nå bestemt meg for å foreløpig øke min nærgrense på min Canon G5 , med en nærlinse .Da ser jeg at man kan få en Canon 250 nærlinse til ca 800,- og en Hoya diopter 4 nærlinse til ca halve prisen. Har noen erfaringer med om det er stor kvalitetsforskjel her eller om jeg burde kjøpe to Hoya linser til samme pris som Canon sin? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Jeg har nå bestemt meg for å foreløpig øke min nærgrense på min Canon G5 , med en nærlinse .Da ser jeg at man kan få en Canon 250 nærlinse til ca 800,- og en Hoya diopter 4 nærlinse til ca halve prisen.Har noen erfaringer med om det er stor kvalitetsforskjel her eller om jeg burde kjøpe to Hoya linser til samme pris som Canon sin? Om jeg var deg ville jeg gått for 250D. Jeg har selv en 250D og 3 dioptere fra Hoya på henholdsvis:1x +3 og 2x +4. Bildene blir klart best med linsa fra Canon, men det er jo egentlig en selvfølge da Canons linse er bygd opp av 2 linser som er satt sammen på en slik måte at de skal lage best mulig bilder. Det blir mindre forstyrrelser og "tåkelegging" på bildene enn med closeup-filter. Det går fint å stashe flere utenpå hverandre for å få større magnifikasjon, men billedkvaliteten synker jo flere filtre man stasher (kan rettes opp i PS). Om man har 250D og stasher et diopter utenpå, blir bildene bedre enn om man bruker eks. 2 stk +4 eller et +7/10 diopter. Grunnen er at linsene på 250D filterer bort en del uønsket lys (UV) og gjør fokuseringen bedre/enklere. Det er jo tross alt ei linse, ikke et filter... Å bruke Canons tele eller vidvinkel utenpå 250D gir også knall bilder, og åpner for nye muligheter. Med vidvinkelen utenpå må jeg faktisk sette den manuelle fokusen på over 15 cm for ikke å komme borti det jeg skal fotografere (vanndråper etc) med linsa. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Jeg har nå bestemt meg for å foreløpig øke min nærgrense på min Canon G5 , med en nærlinse .Da ser jeg at man kan få en Canon 250 nærlinse til ca 800,- og en Hoya diopter 4 nærlinse til ca halve prisen.Har noen erfaringer med om det er stor kvalitetsforskjel her eller om jeg burde kjøpe to Hoya linser til samme pris som Canon sin? Om jeg var deg ville jeg gått for 250D. Jeg har selv en 250D og 3 dioptere fra Hoya på henholdsvis:1x +3 og 2x +4. Bildene blir klart best med linsa fra Canon, men det er jo egentlig en selvfølge da Canons linse er bygd opp av 2 linser som er satt sammen på en slik måte at de skal lage best mulig bilder. Det blir mindre forstyrrelser og "tåkelegging" på bildene enn med closeup-filter. Det går fint å stashe flere utenpå hverandre for å få større magnifikasjon, men billedkvaliteten synker jo flere filtre man stasher (kan rettes opp i PS). Om man har 250D og stasher et diopter utenpå, blir bildene bedre enn om man bruker eks. 2 stk +4 eller et +7/10 diopter. Grunnen er at linsene på 250D filterer bort en del uønsket lys (UV) og gjør fokuseringen bedre/enklere. Det er jo tross alt ei linse, ikke et filter... Å bruke Canons tele eller vidvinkel utenpå 250D gir også knall bilder, og åpner for nye muligheter. Med vidvinkelen utenpå må jeg faktisk sette den manuelle fokusen på over 15 cm for ikke å komme borti det jeg skal fotografere (vanndråper etc) med linsa. Takk for veldig godt og utfylt svar , nå har jeg bestemt meg for Canon 250D i første omgang. Utrolige fine bilder du har tatt og vist på dine sider forresten. Slike bilder øker lysten på å fotografere mer. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Takk for veldig godt og utfylt svar , nå har jeg bestemt meg for Canon 250D i første omgang. Utrolige fine bilder du har tatt og vist på dine sider forresten. Slike bilder øker lysten på å fotografere mer. Fint at du likte både svaret og bildene En ting jeg glemte å få med (men dette vet du kanskje fra før), er at man er avhengig av en ekstern blitz om man skal ta bilder med blitz. Grunnen er at adapteret er i veien for den interne blitzen og det blir et mørkt felt i nedre høyre hjørne på bildene. Om man tar bilder inne er det ikke noe problem, da man kan sette opp spotlights/halogenlamper mm. Problemet dukker opp når man ikke har muligheten til det (dårlig med kontakter ute i skogen), men man kan ha masse moro med nærlinser allikevel. PS: Til macrofotografering trenger man ikke en E-TTL blitz (EX-seien), så om du får tak i en billig Canon EZ, eller en Sigma el.l kan de brukes med manuelle innstillinger. Bare pass på at du bruker en blitz som ikke generer mer enn 6V ved utløsning (hmm, feil ord?). Her er en oversikt over mange blitzer og strømstyrken. http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html Selv har jeg en 420EX og om du har råd til det: Løp og kjøp! Tror jeg har tatt 1000 bilder av mennesker med 420EX på, og det er kun 1 eller 2 bilder hvor man kan se antydning til røde øyne :wink: Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Med vidvinkelen utenpå må jeg faktisk sette den manuelle fokusen på over 15 cm for ikke å komme borti det jeg skal fotografere (vanndråper etc) med linsa. Jeg ble imponert over dråpebildene dine ja! Veldig bra jobba! :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå