Cooky Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Januar forrige år (2012) fikk jeg innvilget søknaden min om arbeidsavklaringspenger. Jeg er ganske sikker på å huske at jeg på dette tidspunktet ikke måtte betale skatt de første månedene jeg mottok arbeidsavklaringspenger, men når jeg sjekket utbetalingslisten på nettet på Tirsdag kunne jeg se at rundt 1000,- var gått til staten. Samtidig kunne jeg se at jeg hadde fått mer utbetalt enn det jeg vanligvis fikk i 2012 år. Men det var ikke snakk om mer enn kanskje 500,- Jeg har følgende spørsmål: - Hvorfor har jeg fått/får jeg mer utbetalt enn det jeg vanligvis fikk ifjor? - Hvorfor har jeg måtte betale skatt? Er det ikke slik at man ikke må betale skatt før man har nådd en viss inntekt (noe rundt 39.000,-)? Endret 12. januar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Din antagelse om at du ikke måtte betale skatt for de første månedene er feil. Enten er dette trukket inn ved at du har betalt mer skatt resten av året, ellers ligger du an til å få restskatt i juni. 1) Antageligvis fordi skattemyndighetene har skrevet ut et mer treffende skattekort til deg som legger til grunn en lavere, mer passende inntekt, som fører til at du skal trekkes mindre i skatt. 2) Du må betale skatt fordi du har inntekt. Det er ikke slik at man er fritatt for skatt hvert år inntil man har tjent 39k - dette gjelder bare for de som bare kommer til å tjene 39k det enkelte år. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Regner med du kommer over 39k totalt i 2013? - Man venter ikke til man når 39 før man begynner å betale, man fordeler det ut over hele året (ellers hadde man måtte trekke mer de andre mnd - totalen skatt året er uansett det samme) 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå