Gå til innhold

Oppgradering av Prosessor

BOZZ55

Anbefalte innlegg

he jeg har en pentium ® dual-core cpu t4400 @ 2,20GHz prosessor som jeg tenkte jeg skulle oppgrader. Men siden jeg er veldig dårlig med pc så lurte jeg på om noen kun gi meg noen rå om hvordan jeg kan få oppgradert prosessoren min.

Er det noe fakta om pc som mangler så bare si ifra. tusen takk for alle svarene på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok skaffe deg nytt hovedkort og ram i samme slengen tenker jeg.. Hovedkortet ditt støtter nok ikke dagens prosessorer er jeg redd.

Hvor mye tenkte du å bruke på en eventuell oppgradering?

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar

I margen til høyre på denne siden ser du hvilke modeller som er kompatible. Alle disse er utdaterte, men du finner dem muligens på Ebay.

Merk at kjøleløsningen du har til din nåværende prosessor ikke nødvendigvis skalerer mot en kraftigere prosessor med høyere varmeutvikling, og at det derfor kan være en dårlig løsning.

Laptoper er forøvrig finelektronikk når du setter i gang å pusle på innsiden, og med lite eller ingen erfaring løper du en betydelig risiko når du oppgraderer alt annet enn RAM og harddisk - en risiko jeg ikke hadde vært villig til å ta kun for muligheten til å betale det grønne ut ørene for en litt nyere, utdatert prosessor.

edit: Dune1982, lykke til med å finne et hovedkort på en annen sokkel som samtidig passer i laptopen hans ;)

Kort fortalt tror jeg det hadde vært enklere å bygge en laptop fra grunnen av, enn det er å foreta en skikkelig oppdatering av en fire år gammel variant.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Når du i det hele tatt har overveid å mekke på innsiden av en laptop, bør ikke det å bygge en stasjonær maskin være så avskrekkende for deg, vel?

Jeg har laget et kjapt forslag til deg:

b66ee30dedebf6b0584da596b47e6dbb.png

Totalpris 3253 (muligens noe studentrabatt innbakt her), fra Dustinhome.

Her har jeg tatt mye mer hensyn til pris enn ytelse, og maskinen benytter prosessorens integrerte grafikk. Dette er for all del ikke en spesielt kraftig løsning, men den bør tåle endel spill, dog avhengig av hva slags spill du skal spille. Til sammenligning får du neppe særlig mye bedre grafikk på en laptop med mindre du beveger deg over et budsjett på 6-7000 kr. Test av integrert grafikk.

Ellers er hovedkortet kjipeste sort. Dette skal ikke ha noe å si for spillytelsen, men om du ønsker mer enn 2 minneplasser, SATA 6 Gbit og USB 3 kan du spandere noen få ekstra kronasjer på dette hovedkortet isteden.

Maskinen mangler også optisk drev (DVD). Du får legge det til selv om du har bruk for det.

En av de klare fordelene med dette oppsettet er at det er langt mer oppgraderingsvennlig enn en laptop. Trenger du bedre grafikk kan du legge penger på bordet, få deg et nytt skjermkort, og montere det uten mer om og men. Strømforsyningen er også dimensjonert for å tåle det. Du kan derimot ikke uten videre montere nytt skjermkort i en laptop.

Trenger du en kraftigere prosessor må du sannsynligvis også gjøre andre oppgraderinger på bl.a. hovedkort, men all den tid du slipper å bytte ut hele maskinen for hver oppgradering er det helt klart gunstigere enn en bærbar maskin.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...