Gayatri-mantra Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Heisann! Jeg er nå halvveis i sykepleierstudiet - og har det siste halvåret begynt å bli veldig usikker på om det er dette jeg faktisk ønsker å fortsette med, både studie- og yrkesmessig. Nå begynner praksis for fullt til mandag, og jeg gruer meg veldig og stressnivået er høyt oppe - både i forhold til alt jeg føler jeg må kunne og spesielt i forhold til at jeg er veldig usikker på om det egentlig det er denne karriereveien jeg ønsker å gå. Samtidig merker jeg at jeg blir veldig stresset og får noen følelser som kan minne om depresjon/håpløshet når jeg tenker på studiene. Fagene vi har hatt synes jeg har vært helt ok, spesielt de fagene vi har hatt i forhold til den samfunssmessige biten innenfor sykepleiefaget og jeg har fått helt greie karakterer i alle de fagene vi har hatt (3 D'er, 2 C'er og 1 B). Men det er det at jeg føler meg ikke helt komfortabel i forhold til jobb i fremtiden og at jeg har følt meg litt misplassert både når jeg var i praksis i 1. året på utdanningen - og når jeg har jobbet utenom (sommerjobb på nevro på sykehus). Jeg har en del ganger vurdert å avslutte utdanningen på grunn av denne usikkerheten, samtidig som etter endt utdanning er sjansen stor for at man får en stilling med turnus og ugunstige arbeidstider, og lav lønning både i forhold til ansvar, utdanningsløp og et høyt stressnivå mange steder. Som sagt så har jeg synes at fagene vi har hatt er spennende nok, og føler at kunnskap om sykdommer og hva man skal gjøre iforhold til dem er nyttig å ha med seg uansett hvilken proffesjon man skulle ha. Samtidig merket jeg at jeg alltid var noe mer interessert i forhold til fagene som Samfunnsvitenskap og ME-faget (som handlet mye om etikk, forskjellige filosofer og deres lære og litt pedagogikk). Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre - fullføre og se hvordan ting faller på plass eller om jeg skal avslutte og se meg rundt etter noe annet. Takker for alle seriøse svar og tilbakemeldinger! Edit; noe jeg glemte å skrive. Endret 12. januar 2013 av Gayatri-mantra Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 D er ikke grei karakter, det er bunnslam nivå. Vil anbefale og fullføre og envt. skaffe en annen utdanning senere hvis du ikke vil jobbe med det. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Tenk deg om nå da. Hva skal du gjøre om du slutter? Ta et grad i samfunnsvitenskap eller filosofi. Jeg kan bare ved å lese teksten din, se at du ikke kommer til å gjøre det veldig bra der. Du må kanskje innfinne deg med at Stoltenberg og vennene tok feil da de sa at høyere utdanning var for alle. Nå sier jeg ikke at du er dum, ei heller forsøker jeg å demotivere deg, men høyere utdannelse, spesielt innen fagene du nevner er slett ikke for alle. De valgene du i realiteten har er som følger: A: Fullføre studie, med middelmådige karakterer. Du kommer garantert til å jobbe turnus, og ikke en spesielt hyggelig en heller. Forvent å jobbe i høytidene. B: Avslutte studie, søk på jobber kunne tenke deg. Eldreomsorg kanskje? Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Det ville neppe alltid være slik at folk bare kan velge seg jobb, og sykepleiere vil alltid trenges. Jeg ville tenkt som så at er du halveis er det like greit å fullføre, selv med mindre gode karakterer. Jeg er altså 32 år og iferd med å reskolere meg selv. Ser mange i 40-50 års alderen som gjør det samme og tom. begynner på universitet igjen. Det er som du sier ikke en unyttig utdannelse å ha. Skulle du velge et annet omsorgsfag eller samfunnsfag så stiller du jo vanvittig sterkt ute i jobbmarkedet med en sykepleierutdannelse i tillegg. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 D er ikke grei karakter, det er bunnslam nivå. Vil anbefale og fullføre og envt. skaffe en annen utdanning senere hvis du ikke vil jobbe med det. D: Nokså god En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå