Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til utenlandske nettbutikker som selger bildeler

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter nettbutikker som selger prisgunstige bildeler til en Honda CR-V 1997 - modell.

Norske kjeder som bilxtra og mekonomen selger en god del komponenter til bilen min, men ikke drivaksel og drivknuter som jeg er ute etter nå.

Finnes det gode butikker i utlandet som selger slikt? Kjekt om de og selger filtre og vanlige slitedeler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.rockauto.com

Vær obs på fraktkostnader og omkostninger for fortolling fra Rockauto. Varen kommer raskt, men frakten er dyr. Handler du for over 200 kr, så kommer toll og fortollingsgebyr i tillegg, og dette gebyret er dyrt. Tollkostnadene kommer ca. en uke i en egen konvolutt etter at du har mottatt varen. Da får du se hva du egentlig må betale.

Jeg trodde jeg hadde spart mye, men etter at alt var gjort opp ble varen nesten 400 kr dyrere enn antatt og da sparte jeg lite ved å kjøpe den på nett.

Må du uansett ha noe som ikke selges i Norge, så prøv Rockauto eller eBay.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær obs på fraktkostnader og omkostninger for fortolling fra Rockauto. Varen kommer raskt, men frakten er dyr. Handler du for over 200 kr, så kommer toll og fortollingsgebyr i tillegg, og dette gebyret er dyrt. Tollkostnadene kommer ca. en uke i en egen konvolutt etter at du har mottatt varen. Da får du se hva du egentlig må betale.

Det er

[pris på varene+frakt]*1,25 + gebyr

Forøvrig er det bare merverdiavgiften de skal ha, ikke toll;) Men det har aldri lønnt seg for meg å handle i norge enda.

Lenke til kommentar

Det er

Forøvrig er det bare merverdiavgiften de skal ha, ikke toll;) Men det har aldri lønnt seg for meg å handle i norge enda.

Men kan ikke finne drivaksel / drivknute til bilen min der... Fin side forøvrig.

Lenke til kommentar

Det er

Toll er skatt på vareflommen over en landegrense. Det finnes ulike typer toll og herunder ligger merverdiavgift, så jo... de skal ha toll. :)

Regnestykket ditt er forsåvidt riktig. Rockauto gir deg kun valget mellom DHL Express og FedEx Priority. Disse er dyre fraktordninger og en liten del koster fort 200 kr i frakt som rimeligste alternativ, selv om de sender fra lager i England.

Likevel, så er jeg enig i at det lønner seg å kjøpe fra utlandet med tanke på den sterke valutaen vi har i Norge. Det er svært sjelden at det, selv med toll og frakt, har overgått norske priser.

Det er likevel greit å ha det med frakt og toll i bakhodet slik at man kan kalkulere riktig. Hvis det nesten ikke lønner seg å kjøpe fra utlandet, så ikke gjør det. Dette har med bl.a. reklamasjon å gjøre. Det er mye enklere å få tilbake pengene for en defekt del innenlands og svært få utenlandske firma dekker fraktkostnadene når man skal returnere delene.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...