Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trykk og skurring i øret

fårepølse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann på 51 år. Jeg har hatt øresusplager i mitt høyre øret siden 1998. Opp gjennom årene har jeg fått mer øresus (annen lyd i tillegg), men det har gått lang tid til å lære seg å leve med denne tilstanden. Jeg har også prøvd å bruke høreapparat på mitt venstre øret (det høyre fungerte ikke for meg) og det har vært litt til hjelp for meg. Jeg fikk et nytt høreapparat i januar 2012, men det har vært så plagsomt å bruke på grunn av for høyt volum. Dette har jeg da ikke brukt særlig mye.

For omtrent en uke siden fikk jeg gradvis en merkelig følelse i ørene. Da jeg en kveld satt og så på en dvd film på tv synes jeg at, spesielt basslyden, virket litt uklar. Etterhvert synes jeg at alle lyder låtet litt rart i øret mitt, litt innestengt. Det virker som jeg har en dottfølelse/tetthet i øret og når jeg snakker høres det ut som om jeg snakker inn i en pute eller det låter litt sånn røraktig. Alle lyder virker veldig trykkende mot øret og når jeg har lav musikk (klassisk) så låter det skurrete. Denne tilstanden har også påvirket ballansen min, den er litt mer ustø og jeg merker litt mer til tendenser til svimmelhet (ikke hele tiden, men noen ganger).

Jeg går stadig og holder meg for nese og blåser for å se om noe endrer seg, drikker te, bruker nesespray (saltvannsoppløsning) og tar Fishermanns friend pastiller.

Var hos øre-nese-hals spesialist ganske nylig. Han undersøkte meg og tok ut det som eventuelt var av ørevoks. Han sa at problemet skyldes nedsatt hørsel og nevnte ingenting om hvor lenge dette ville vare med disse plagene. Jeg fikk også tatt ny hørselstest og den var ganske lik den jeg tok i januar ifjor. Fikk også etterjustert høreapparatet.

Jeg lurte med dette på om dere kan si noe om hva dette skyldes og om hvor lang tid det vil ta før det normaliserer seg eventuelt om det er noe mer jeg kan foreta meg. Takker for tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...