Gå til innhold

Bør kommunene bestemme skjenketidene selv?

Anbefalte innlegg

Drammens ordfører vil bestemme skjenketidene i kommunen selv:

http://www.dn.no/vinguiden/article2541086.ece

Ordføreren hevder at ingen tok skade av at man kunne kjøpe alkohol under hele åpningstiden til butikkene før. Det argumentet som vanligvis brukes mot lengre skjenketider er at folk rekker å drikke mer alkohol og at det derfor lettere oppstår slagsmål og konflikter på gatene.

Innskrenkede skjenketider er en lettvint og dårlig løsning på problemene. Volden oppstår som regel mens berusede og rastløse mennesker står i kø for å ta drosje hjem. Hvis utestedene hadde hatt lov til å ha døgnåpent, slik Frp foreslår, vil de ikke nødvendigvis stenge samtidig slik at alle som er ute drar hjemover i en eneste stor bølge klokka 2. Noen steder der dette mangler, kunne også problemet med lange taxikøer vært unngått med kollektivtransport på nattestid.

Enten tidlig skjenkestopp er en god løsning eller ei, er i alle fall lokalt selvstyre bra, slik at kommunene selv kan velge om de vil ha utvidede skjenke- og salgstider med de problemene som eventuelt medfølger, eller beholde dagens ordning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller at kommunene bestemmer enn at staten gjør det, men jeg mener i utgangspunktet at det ikke bør være noen skjenketider i det hele tatt. La butikkene selge i hele åpningstiden og la utesteder ha åpent så lenge de vil.

At et lite mindretall blir voldelige på byen bør ikke gå ut over alle de som klarer å ta ansvar for seg selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Vi kan aldri utelukke totalt at det vil bli bråk, men sannsynligvis blir folk mindre utålmodige og irriterte når de får raskere transport hjem.

Aktiviteten i denne tråden er mindre enn jeg forventet. Man skulle tro at i alle fall kgun hadde en mening om dette. Eller?

Lenke til kommentar

Lite som er mer håpeløst enn Norge enn akkurat disse reglene, det er fullstendig håpeløst.

En vanlig lørdag for folk i slutten av tenårene og i 20-åra blir ofte å stresse for å rekke butikken før klokka 18, så man før kjapt inn litt drikke til kvelden, bare sånn i tilfelle en ender opp med å dra ut den kvelden, noe man sannsynligvis gjør når man først har drikka der. Butikken er oppe til kanskje 23 om kvelden, men alkohol får man ikke kjøpt. Tror virkelig politikerne dette fører til mindre drikking? Å kassesystemet i seg selv nekter en å slå inn øl etter tida. Har selv måttet nekte en 80-åring å selge han én enslig øl kvart over seks på en lørdag på 80-årsdagen hans. Nydelig system, eller hva?

Og for å ikke snakke om skjenketidene ute på byn. Begge byene jeg har bodd i mitt "voksne" liv er det skjenkestopp klokka 2. Klokka 2 er som regel ikke folk "ferdige" med festen, og da blir det ofte nashspiel istedenfor, og gjerne også endelange mat- og taxikøer. Alle som har vært en del på byn veit hvor det oftest er bråk. Hvor mange prosent av voldtektene skjer på nashspiel? Ganske mange. Hvor blir det oftest bråk, jo steder der mange folk samles utålmodige for én ting, enten å få seg en kebab eller komme seg hjem i en taxi. Å pumpe ut alle folka i gatene samtidig er virkelig håpeløst.

At kommunene skal få bestemme dette selv er jo i og seg realiteten allerede, men ikke etter klokka 3. Klokka 2 eller klokka 3 har i og for seg ikke så mye å si, bare at folk som regel er mer gira klokka 2. Dette burde være noe hvert enkelt utested burde få velge selv. Gi folk litt frihet til å velge selv når man vil kjøpe alkohol, og når man vil dra hjem. Disse reglene fører svært lite godt med seg, og det vet de fleste som faktisk har vært litt ute på byn de siste årene og veit hvordan det fungerer i praksis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes dagens ordning er ganske bra. Hvis sjenketiden hadde blitt lengre ville en del festet lengre og blitt fullere. Siden man ofte drar på byen sammen med andre så blir det ofte til at en vil være lengre, eller at samtalen var så interessant o.l at man føler at man må holde ut litt til. Jeg tror det vil gjøre at flere er lengre på byen. Vorspiel kan også få en tendens til å starte og avslutte senere. Dette vil både gi økt alkoholkonsum, flere overstadig berusede og ødelegge døgnrytmen litt mer for veldig mange.

På den andre siden har vi opphopningen rundt taxi og busser i dag. Stenger man tidligere så vil opphopningen bli større. Jeg tror vi har et godt kompromiss i dag der passe mange velger å dra hjem litt tidligere. Særlig de peneste damene som vil unngå de smådesperate sistedans-sjekkerne. Straks de har gått så begynner gutta å miste interessen for å holde ut til lyset kommer på. Stenger man tidligere risikerer man bare at det blir flere nachspiel, helt uten skjenkekontroll. Nachspiel er vel den mest vanlige voldtektssettingen og kan øke det problemet.

Jeg synes skjenketidene bør være like over hele landet, ergo statlig styrt. Det er for å unngå konkurranseskjevhet mellom tettsteder som ligger nært hverandre og unngå "partypendling" til nabobyene.

Alkoholsalget i butikkene er en plage at det ikke er åpent like lenge som butikkene. Eller strengt tatt så er det butikkenes åpningstider som har blitt stadig lengre, bare at alkoholsalget ikke har fulgt etter med den samme økningen. Utviklingen mot døgnåpne butikker vil bli et problem da folk kan handle alkohol midt i utestedenes beste skjenketid. Man bør heller stoppe og snu den utviklingen. Lange åpningstider er intuitivt kjekt for kundene, men i praksis fører det bare til at kundene utsetter handelen til ennå senere på kvelden fordi de ligger for godt på sofaen, er opptatt i telefonen, sitter ved PCen osv. Hadde åpningstidene blitt innskrenket ville det ikke ført til problemer for særlig mange. Tvert i mot. Det ville ført til mer levelige arbeidstider for de ansatte og forbedret deres sosiale liv på kveldstid. For min del kunne vi godt startet med maks åpningstid til kl 22 og kanskje innskrenket det videre til f.eks kl 20 eller 21 i framtida. Så kunne man forlenget alkoholsalget til hele åpningstida og dermed unngått "gardinene". Folk som jobber til kl 20-21 har alltids mulighet for å handle tidligere på dagen. Ingen vil sulte i hjel av kortere åpningstid. Konkurransen mellom butikkjedene har ført de inn i en ond sirkel av stadig lengre åpningstider. Dette vil vi slippe dersom myndighetene bestemmer en maks åpningstid. Færre timer åpningstid vil ikke føre til at folk spiser mindre, så kjedene vil ikke tape salg på det. Men de vil spare lønnsutgifter (kveldstillegg etc) og få lykkeligere ansatte. Den stadig større andelen kveldsstillinger i samfunnet er en familiefiendtlig utvikling.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er kommunen eller staten som bestemmer åpningstidene bryr jeg meg i grunnen ikke så mye om, men jeg skulle gjerne sett at man gjennomførte et prøveprosjekt der man parret betydelig lengre skjenketider med strengere kontroll av overskjenking. Min hypotese er at dette ikke hadde medført noen økning i volden, kanskje heller det motsatte, og at utelivsbransjen fikk mer levelige kår + at man slapp den kollektive avstraffelsen man bedriver i dag ved at alle må tidligere hjem fordi en håndfull utøver vold.

Lenke til kommentar

Økte skjenketider gir mer vold

Ifølge Sirius’ gjennomgang, er det altså slik at forskningen ikke støtter hypotesen om at lengre åpningstider fører til mindre vold.

Det kan det fort hende det gjør.

Nå kan man jo argumenter for at grunnlaget for konklusjonene Sirius trekker er noe tynt. Det er kun tall fra fire land, hvorav det ene (Brasil) skiller seg betydelig fra Norge mtp. sosioøkonomiske forhold, kriminalitet, osv. Videre har man hentet inn tallmaterialet forholdsvis kort tid etter liberaliseringen (studiene er publisert etter ~3 år, og da må vi huske at det tar noe tid fra man begynner å innhente tallmateriale til man sitter med et studie ferdig til publisering). Vi vet feks. ikke om man får en peak umiddelbart etter liberaliseringen som deretter vil jevne seg ut når utelivskulturen evt. endrer seg.

Noen som vet om det er store forskjeller i utelivsvolden i Norge og Danmark? Det ville vært interessant å vite - danskene kjører jo en tilnærmet motsatt alkoholpolitikk av vår. Samtidig var min opplevelse etter å ha bodd der noen år at det var mindre utelivsvold der enn i Norge, dette på tross av at man i Danmark kan holde det gående døgnet rundt (bokstavelig talt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...