NavStar22 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Blir skuffet over nordmenn når jeg ser hvor mange som poster denne kjedemeldingen for tiden(se under). Er det virkelig så mange som ikke skjønner at man har full kontroll selv over hvem som kan se det du poster? Er jo på en måte forståelig at folk kan bli urolige når de får opp i newsfeeden sin fremmedes poster en venn har likt eller kommentert, men hallo!, det er jo poster/bilder/oppdateringer med friend og friend eller public-privacy! "Kjære Facebook-venner. Jeg ønsker å være PRIVAT forbundet med dere på Facebook. Jeg poster kommentarer og “likes” og av og til bilder – selv om jeg personlig konsekvent unngår å legge ut bilder av personer. Men jeg ønsker ikke at andre enn mine egne Facebook-venner skal ha tilgang til mine sider. Med de nylige forandringene i Facebook ser det ut til at alle kan se våre aktiviteter på hvilken som helst vegg. Dette skjer når våre venner trykker på "Liker" eller "Kommenter." Automatisk vil deres venner også kunne se hva jeg poster. Dessverre kan vi ikke fjerne denne Facebook-settingen selv, for Facebook har konfigurert det slik at alle kan se hva vi kommuniserer med hverandre. Kan du være så snill å gjøre følgende for meg: 1. Før MUSA på navnet mitt uten å klikke. -> Et vindu kommer opp. 2. Før MUSA på "Venner" uten å klikke. -> En liste kommer fram. 3. Klikk på "Innstillinger" i lista. -> Fjern haken på "Kommentarer og ting folk liker" og på "Bilder". Ved at du gjør det, kan jeg fortsatt være privat med mine venner og familie, og ikke lenger være offentlig. Og så kan du kopiere din egen versjon av dette og lime det inn på din egen vegg. Med det samme jeg ser at du har gjort det for meg, vil jeg gjøre det samme for deg." Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Det går vel på det mer prinsippielle. Man ønsker ofte å lukke det man skriver til kun sine egne venner, spesielt i grupper. Hvis jeg f.eks ikke er venn med sjefen, og skriver på min vegg at sjefen er en #¤T%&Y¤%& idiot, så ønsker jeg ikke at sjefen skal lese det. Men når en av vennene klikker på liker (kanskeje en annen medarbeider) og den igjen er venn med sjefen så blir det klamt. Generelt er facebookinstillingene komplekse, og ikke alltid enkle å forstå hvordan hvem ser hva når hvor og hvordan. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Trikset jeg bruker med Facebook er at jeg skriver ingenting jeg ikke kan stå og rope med megafon utfor huset mitt. Klart, man provoserer jo litt av og til, men personangrep og andre ting (ulovlige ting) som mange legger ut må man bare droppe. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Jeg har Facebook-profil, men poster ikke lenger noe på den. Bruker den bare til private meldinger, siden de fleste jeg kjenner bare bruker FB og ikke noe annet nå lenger. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Facebook er praktisk fordi alle er der og brukergrensesnittet takler alle å bruke, av en eller annen grunn. Samtidig voldtar facebook brukerne lenge og hardt, og forsyner seg av brukernes innhold og herjer på som det føler for. Legger man ut en link til en nyhet på f.eks vg, så går det ikke lang tid før facebook kaprer linken, og endrer det til en facebook.com link. Folk digger at alle bruker det samme, men hater å voldtas. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Jeg kutta ut facebook for lenge siden. Én ting er å måtte gå gjennom innstillinger og sette det opp slik du vil. Det jeg ikke godtok var at hver gang Facebook "oppdaterte" systemet, gjorde om på navn/mengde/etc innstillinger, så hadde du plutselig helt andre innstillinger enn du hadde satt opp, med den unnskyldningen at "du har ikke endra innstillingene etter at vi ga dem nye navn". Går ut fra det ikke har blitt noe bedre det siste året eller to siden jeg hadde FB. Det som er ubegripelig for meg er ikke at folk er irritert over det systemet der, men at de fortsetter å bruke det etterpå. Blir som å fortsette å pisse på strømgjerdet mens du står og klager over at det gjør vondt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Saken er jo at en milliard bruker det, og det er der man finner venner, familie, interreser osv. Det hjelper jo også på at de tilbyr massevis av spill, snart tilbyr gratis ringing, og for lengst har epost, chat og meldinger. Facebook blir verre og verre inngrepsmessig, men mye skjer skjult uten at man merker det. Oppdaget f.eks ikke at facebook kaprer linker før jeg sjekket dem jeg la ut og så at de aller fleste ble endret til facebook.com pluss redirect adresse til opprinnelig sak slik at man må være på facebook for å følge linken. Facebook og andre deler også info mellom seg, og instillingene er stadig mer komplekse og intetsigende. Men så var det det at det nå engang er der folk er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå