Vigilante85 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Hei. Driver og skal bygge ny htpc, så lurer jeg på hvor kraftig psu'n må være for å drive 2 X Pny GeForce gtx 560 ti OC? Resten av maskinen skal bestå av: Intel Core i5 3570K MSI Z77MA-G45 Corsair Cooling+ Hydro H60 LianLi TR-5B LCD Panel Thermometer Black Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 4x2gb Holder denne? COOLER MASTER SILENT PRO M2 ATX12V 2.3 720W Prøvde 2 psu kalkulatorer som viste 632W - 644W. Endret 12. januar 2013 av ace85 Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Ett slikt system vil trekke 200W uten last. Med full last så vil det trekke 450W Fra idle til load på GPUene vil forskjellen være 250w ca med de kan peake til 290W load. Da må PSU ligge på 700W /800w OC En annen ting du må tenke på er hvor fra 1-100% load på PSU du vil at den skal ligge på load. Kjører PSU på 80% vil den støye mer en en kraftigere PSU som kjører på 50% load. Etter 60-70% load så skyter DB-kurven i været, noen PSU kobler ikke inn viften heller før X % load. Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Ett slikt system vil trekke 200W uten last. Med full last så vil det trekke 450W Fra idle til load på GPUene vil forskjellen være 250w ca med de kan peake til 290W load. Da må PSU ligge på 700W /800w OC En annen ting du må tenke på er hvor fra 1-100% load på PSU du vil at den skal ligge på load. Kjører PSU på 80% vil den støye mer en en kraftigere PSU som kjører på 50% load. Etter 60-70% load så skyter DB-kurven i været, noen PSU kobler ikke inn viften heller før X % load. Ok. Da går jeg for 720w. Takk for svar Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Hovedkortet ditt støtter ikke SLI. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 AMD-blasfemi, la oss håpe hovedkort eller gpuer ikke er i posten. Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Newegg blant annet mener kortet har SLI/Crossfire - men det virker som det varierer litt på sidene om det står på info om kortet eller ikke. Dessuten har alle bildene av kortet ovenfra, med SLI logoen og Crossfire logoen ved siden av første PCI-E slotten. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Newegg blant annet mener kortet har SLI/Crossfire - men det virker som det varierer litt på sidene om det står på info om kortet eller ikke. Dessuten har alle bildene av kortet ovenfra, med SLI logoen og Crossfire logoen ved siden av første PCI-E slotten. http://www.msi.com/product/mb/Z77MA-G45.html#/?div=Overview Her står det kun CFX, altså har ikke MSI betalt SLI-avgiften. Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 http://www.msi.com/p...#/?div=Overview Her står det kun CFX, altså har ikke MSI betalt SLI-avgiften. Du har rett. Støtter bare cfx. Heldigvis var ikke delene sendt, så kortet er avbestilt. Takk for du gjorde meg oppmerksom på dette. Lenke til kommentar
geekay Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 ace85, Hvis ikke du kommer til å overklokke, er 720W overkill. Trenger ikke mer enn 600W, som holder selv om du oppgraderer. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Som skrevet før så er det ikke om det er nok som teller, det er også hvor mange % load man vil ha på PSU. en PSU på 40% og 70% kan være 20 DB i lyd , på samme PSU. Lenke til kommentar
geekay Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Trådstarter skriver ingenting om lydnivå, men derimot spør klart: hvor kraftig må en PSU være for å drive et oppsett. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Med 590W ( peak + OC av cpu ) + evt oc av GPU x2 så vil PSU på 600w ligge på streken maks load. Lite gunstig å anbefale mener jeg. Det skal også være nok ampere på 12v-linjene til begge kortene. Ved å ligge så nær PSUgrensa vil man få dårligere 3dytelse, spill som krasjer, instant restart evt skade PSU. Etter 80% er de fleste PSU også mindre effektiv så selve maskinen trekker mer watt fra veggen. Her er DB fra 2 modeller, de fleste viser samme trend. Prøver ikke å dytte på noen 1200w PSU, bare unngå å kjøpe noe som ligger nederst på effektkurven og høyest på DB-kurven bare pga det akuratt går wattmessig. Lenke til kommentar
geekay Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Mye av ovennenvnte påstander ligner på spekulaljon. Igjen, ingen sted i denne tråden skriver ace85 om overklokking. Da hadde vi hatt en helt annen problemstillig. Hadde støy vært relevant, viser erfaringen at kraftigere PSU modeller bråker mer en svakere modeller. En tenke seg: hvis to PSU'er, en på 500 W og en 700 W av én og samme produsent er kun forskjellige ved at den andre har en kraftigere vifte, hvem kommer til å støye mindre? Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Mye av ovennenvnte påstander ligner på spekulaljon. Igjen, ingen sted i denne tråden skriver ace85 om overklokking. Da hadde vi hatt en helt annen problemstillig. Hadde støy vært relevant, viser erfaringen at kraftigere PSU modeller bråker mer en svakere modeller. En tenke seg: hvis to PSU'er, en på 500 W og en 700 W av én og samme produsent er kun forskjellige ved at den andre har en kraftigere vifte, hvem kommer til å støye mindre? Blir ikke overklokket med det første, men om 1 år eller så, kan det hende at jeg prøver og få litt mer ut av pc'n. Når det kommer til støy, så blir kabinettet lydissolert og cpu'n vannkjølt. Ved full last vill systemet mitt bruke litt over 600w, men spiller ikke så altfor krevende spill nå. Er ikke så viktig å kjøre alt på ultra. Målet med denne pc'n er å få en bedre spillopplevelse enn med ps3. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg er klar over at kraftigere modell kan støye mer , også andre vegen som for eks modeller som ikke en gang starter viften før på 600W. Jeg skriver også i posten min hvor mye watt systemet trekker så man også har muligheten til å avgjøre selv / se bort i fra min anbefaling. Det er basert på min erfaring etter å ha bygget ca 130 pcer siste 5 årene. Her er for eks en test av 560 SLI på nett. Det er ikke da hva man kan starte opp pcen med eller ikke, men hvor det lønner seg å ligge basert på flere faktorer generelt / uten spesifike krav. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp Lenke til kommentar
geekay Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Blir ikke overklokket med det første, men om 1 år eller så, kan det hende at jeg prøver og få litt mer ut av pc'n. Når det kommer til støy, så blir kabinettet lydissolert og cpu'n vannkjølt. Ved full last vill systemet mitt bruke litt over 600w, men spiller ikke så altfor krevende spill nå. Er ikke så viktig å kjøre alt på ultra. Målet med denne pc'n er å få en bedre spillopplevelse enn med ps3. Skal du prøve å overklokke, trenger du en svært god psu. Dvs ikke det samme som en psu som har mange watt. Har selv brukt Seasonic X-760, svært god kvalitet som kanskje holder like lenge som forrige, OCZ PowerStream 520W - 7 år (går fortsatt). Hvordan vet du hvor mye systemet ditt kommer til å bruke ved full last? Ved å bruke slike kalkulatorer på nett? Huff... Endret 18. januar 2013 av geekay Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Skal du prøve å overklokke, trenger du en svært god psu. Dvs ikke det samme som en psu som har mange watt. Har selv brukt Seasonic X-760, svært god kvalitet som kanskje holder loke lenge som forrige, OCZ PowerStream 520W - 7 år (går fortsatt). Hvordan vet du hvor mye systemet ditt kommer til å briuke ved full last? Ved å bruke slike kalkulatorer på nett? Huff... Bruker kalkulatorene for å ha noe å gå ut ifra. gpuene bruker ca 380w på max load. Pluss på hovekort, cpu ram og to harddisker hva får du da? Tipper på rundt 560-570 max. Dermed holder 720w enn så lenge. Men det er klart at når jeg skal overklokke, så trenger jeg en psu av høyere kvalitet. (gold eller platina) Blir sikkert å kjøpe ny psu når det er tid for overklokking, men det blir enda en stund til. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Har platina på min, det går vel mest på effektiviteten. Leverer amperen på 12V , nok watt og lite rippel så man man i teorien overklokke med en qtec. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Hvilken 80PLUS-rating PSUen er sertifisert for har ikke en fjert å si for hvor stor effekt den kan levere til maskinen. EDIT: Ei heller hvor god rippel og spenningsregulering den har, altså er det en helt ubrukelig rating for annet enn varmetap i "AC-DC"-stadiet på PCen. Endret 17. januar 2013 av arni90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå