Gå til innhold

Daycruiser eller Skjærgårdsjeep

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter å gjøre førstegangskjøp av båt i Norge nå til våren.

Hva jeg vil ha er egentlig ganske klart, men det er vanskelig for meg å tråle meg igjennom alle de ulike båttypene uten å søke eksperthjelp.

Sjekkliste:

- Ikke for liten båt, 18 fot og opp.

- Pris på mellom 100,000 og 150,000.

- Gode praktiske egenskaper, både for fiske og mulighet for å spise et måltid ombord uten å føle at man sitter på hverandre.

- Gode sjøegenskaper.

- Bør ha godt utstyr som foreksempel stereo, og lignende så man slipper å montere slikt i ettertid.

- Motoren bør helst være Yamaha, men er åpen for forslag.

- Båten skal i hovedsak brukes på dagsturer, for å fiske og slappe av!

Ettersom jeg ikke har allverden erfaring med båt, har bare eid båt to år i utlandet. Så blir jeg glad for alle tips og erfaringer dere kan dele med meg.

Jeg befinner meg i Trondheim, så hvis noen vet av noen gode objekter som ligger rundtomkring her blir jeg glad om dere sier i fra.

Mvh

Highroller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

zip

Siden du skriver Yamaha så regner jeg med du vil ha utenbords? Noen grunn til kun yamah

Min personlige erfaring er at jeep er bedre til fiske, da man har lav kant og kan bevege seg fritt rundt båten, samt at det ikke er like mye puter og ting sluken kan sette seg fast i.

Til å dra ut med venner og slappe av synes jeg dog daycruiser er bedre. Har hatt en Uttern D55 de siste 2 sesongene som jeg har blitt veldig glad i.

Fant faktisk en lik en til salgs: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38907160

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Siden du skriver Yamaha så regner jeg med du vil ha utenbords? Noen grunn til kun yamah

Min personlige erfaring er at jeep er bedre til fiske, da man har lav kant og kan bevege seg fritt rundt båten, samt at det ikke er like mye puter og ting sluken kan sette seg fast i.

Til å dra ut med venner og slappe av synes jeg dog daycruiser er bedre. Har hatt en Uttern D55 de siste 2 sesongene som jeg har blitt veldig glad i.

Fant faktisk en lik en til salgs: http://www.finn.no/f...nnkode=38907160

Heisann,

Det trenger selvsagt ikke være Yamaha, det er vel mer for at jeg er vant med den motoren og kjenner til det grunnleggende.

Samtidig må det vel sies at Yamaha lager utenbordsmotorer av god kvalitet.

Jeg tror nok det blir en Skjærgårdsjeep da, ettersom jeg må ha muligheter for å kunne fiske fra båten!

Er det noen som har gode tips for en bra skjærgårdsjeep i prisklassen 100-150,000 kroner?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg ville anbefalt deg å se på en bowrider. Her får du på mange måter det beste fra begge båttypene; stor vindskjerm og du slipper å "kaste bort" plass under fordekk som stort sett benyttes til å stue bort ting...

Jeg har selv sett på båt i det siste, og Honda er vel det merket folk har aller mest tiltro til.Honda utvikler motorene sine selv og har et meget bra rykte på sine motorer generelt.

Hørte noen som påstod at det er samme motor i de store Yamahaene som i Volvo XC90. Det er vel ikke nødvendigvis veldig positivt dersom det er korrekt.

Jeg tror det viktigste er at du kjøper en motor der det finnes en god forhandler med godt verksted i nærheten som kan hjelpe dersom du får problemer. Det ser ut som det er der Yamaha scorer. Godt utbygget forhandlernett med mange gode verksteder. Selv har jeg ingen erfaring med Yamaha.

Ellers sies det at nyere utenbordsmotorer av kurante merker er meget gode, Dog med de japanske på topp. Slik jeg forstår det er både Honda, Yamaha og Suzuki meget gode. Det finnes sikkert flere gode også.

Vi har vært fornøyd med en Bella 600 Twin med Mercury motor som vi har lånt i kortere perioder over etpar år. Har også brukt en daycruiser og foretrekker klart bowrider konseptet.

Jeg tipper det kommer ganske mye båter ut på brukt-markedet i løpet av de neste månedene.

Lykke til.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...