Gå til innhold

Lydkort - Bakgrunnsstøy og lav mic


Anbefalte innlegg

Hei. For en uke siden kjøpte jeg meg et nytt lydkort, siden det gamle var lydkort på hovedkortet. Jeg kjøpte meg aureon 5.1 PCI fra terra tec.

 

Selv om dette er et helt ok lydkort, hører jeg fortsatt mye "skurring" og mikrofonen er veldig lav. Headsetet jeg bruker er Turtle beach x12.

 

Noen som vet noe og hvordan dette kan fikses eller om det er bare å bytte det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er at mikrofonen din. og den medfølgende kabelen gir for svakt signal og tar inn for mye støy (også elektronisk).

 

Det har også mye å si med lydkortet da det mest sansynlig er en svært billig chip, og er antakeligvis ikke bedre enn det du har på hovedkortet. Et lydkort til 23 Dollar / 127 kroner er neppe særlig bedre enn de neste onboard, og er antakeligvis laget for de som ikke har 5.1 utgang på onboard lydkort.

 

Du hadde sikkert samme problem med onboard lydkort. Jeg kan anbefale deg å returnere Aureon-kortet og heller kjøpe en av følgende:

ASUS Xonar Essence STX

ASUS ROG Xonar Phoebus

ASUS Xonar D2X

Creative SB Recon3D Fatal1ty Champion

Creative Sound Blaster Zx

 

Eller hvis du vil beholde lydkortet kan du forbedre signalet med en mikrofon-forforsterker, men dette pleier å koste mer, og er egentlig designet for litt mer profesjonelt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for den raske responsen :-)

 

Jeg er ikke så dyktig med hardware osv, men dette er hoverkortet mitt http://gyazo.com/0f9e049ae2c8aea8421c0ef0014d31cc.png?1357955699 (og mere)

 

Vet ikke om det er bedre med onboardet der. Aureon 5.1 kostet 380, så jeg trodde d skulle være bedre enn onboardet.

 

Takk for forslagene også! Skal gjøre mere research til neste gang jeg kjøper.

Lenke til kommentar

http://www.terratec.net/en/products/technical-data/produkte_technische_daten_en_9502.html

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/P9X79/#specifications

 

Onboard er specced med 192kHz 24 bit playback. Muligens det er samme for mic.

Aureon er specced med 44.1kHz 8/16 bit playback og recording.

 

En liten sjekk, er du sikker på at du har koblet til headset-mikrofonen til mic-ingang på lydkortet?

En vanlig inngang tar normalt inn et signal som allerede er forsterket (CD-spiller, MP3-spiller etc.), mens en mic-inngang er laget for å ta imot signalene som blir generert av en spole i bevegelse, som ikke er forsterket fra før av.

Lenke til kommentar

Ut ifra min forståelse, så sitter det en chip med høyere kvalitet når det gjelder lyd på onboard, ja. Aureon tilbyr kanskje støtte for flere codecer, programvare osv, men onboard er bedre i lydkvalitet. Prisene jeg fant på lydkortet er foresten fra en amerikasnk side, hvor jeg bare gjorde om prisen i henhold til gårsdagens kurs.

 

Når det gjelder USB, så står det at headsettet ditt har en innebygget forsterker til høyttalerne. Dette krever strøm. Strømmen får den fra 5 volten fra USB. Jeg kan anbefale å koble til USBpluggen i en blå kontakt på hovedkortet, og ikke de 2 svarte, da dette er USB 3.0 og kan gi en høyere strøm enn USB 2.0. Effekt = Volt * Ampere. Jeg vet ikke hvor mye strøm som trekkes av headsettet, men du vil uansett ha mer stabil lyd på høyt volum ved USB 3.0 enn USB 2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...