Gå til innhold

Cokin Filter System på Ebay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Las nettopp at "variable ND filters" skapar X teikn om du er veldig vid på linsa eller om du brukar for mykje styrke.

 

Kjøpte derfor for sikkerhets skyld 1 ND8 filter frå Cokin på ebay til under 200 kr lappen, inkludert frakt. Koster rundt 300 kr + frakt på fotovideo. Fant ingen HiTech på ebay til under toll grensa, så venter til seinare før eg oppgraderar frå Cokin.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Cokin. Jeg har aldri sett noe til de mytiske fargestikkene.

De fremkommer i mange tester av ND filter, men det er godt mulig de resultatene er overdrevet i forhold til virkeligheten.

Det er også vært tydelig at det kan være stor variasjoner mellom forskjellige produksjons serier av filtrene.

Både Cokin og Hitech Resin ND filtrene har en rødt fargestikk. Det er fordi de fremdeles blir laget etter gammel oppskrift tilpasset analog Film hvor infrarød filtrering ikke er et problem.

Det er mulig at de nå har begynt å justere filterproduksjonen til å være mer tilpasset digital kameraer.

Ihvertfall ser det ut som om Lee har blitt bedre i det siste året etter at de hadde nærmest produksjons stopp for et år eller to siden.

Hitech HD Glass filtre skal være litt bedre på dette, men de er mye dyrere og mister man ett i bakken så er man starks en fattigere mann.

 

Las nettopp at "variable ND filters" skapar X teikn om du er veldig vid på linsa eller om du brukar for mykje styrke.

Det skjer bare når filtrene er brukt feil. Noen tror at de kan blende ned objektivet mye samtidig som de bruker Fader ND filtre.

Hvis du blender ned objektivet så mye at du får X så er jo hele hensikten med ND borte. ND bruk er for de situasjonene hvor du ikke kan få blendet ned nok.

Generelt så er det ingen grunn til å blende ned et objektiv mer enn f/8 for dybdeskarphet. Først når du passerer f/11 begynner Fader ND filtrene å lage problemer.

Fader ND filter er laget av to polariserings filtre hvor ett justeres uavhengig av det andre.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

arthon: Jeg har forsøkt meg litt med vidvinkel og variabel ND, og har egentlig ikke sett noen forskjell i forhold til blender. Fenomenet er jo det samme som ved bruk av polariseringsfiltre på vidvinkel - at man får med så mye av himmelen på bildet, at lyset har en annen retning (=polarisering) og du får ujevn dempning av lyset.

Lenke til kommentar

De fremkommer i mange tester av ND filter, men det er godt mulig de resultatene er overdrevet i forhold til virkeligheten.

Det er også vært tydelig at det kan være stor variasjoner mellom forskjellige produksjons serier av filtrene.

Som "alle" andre brukte jeg mye tid på å bekymre meg for Cokin-stikket etter å ha forlest meg på nettet. I realiteten har jeg aldri sett tegn til det. Imidlertid har en av (de alltid like dårlig funderte) teoriene på nettet vært at fargestikket oppstår i gamle filtre. Nå har vel filtrene mine for det meste ligget i et skap i et par år, så jeg kunne jo vurdert å finne dem fem igjen for en test av fargestikk...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

arthon: Jeg har forsøkt meg litt med vidvinkel og variabel ND, og har egentlig ikke sett noen forskjell i forhold til blender. Fenomenet er jo det samme som ved bruk av polariseringsfiltre på vidvinkel - at man får med så mye av himmelen på bildet, at lyset har en annen retning (=polarisering) og du får ujevn dempning av lyset.

Jeg har ikke referert spesielt til Variabel ND og vidvinkel.

"X" problemet som trådstarter MPC nevner skjer ved for liten blender og ser sånn ut.

 

Hentet fra nettet.

post-157018-0-15770200-1358440382_thumb.jpg

post-157018-0-37373900-1358440387_thumb.jpg

 

Hvis man har filtre som gir fargestikk så kan man lage en profil med X-rite Color Checker passport, men det koster jo litt.

Link til en test; http://chadliddell.t...ound-the-single

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at det XX-fenomenet har en sammenheng med digitale sensorer, og at det ikke ville forekommet på film.

Variabel ND består av to linjere pola filtre. Ved liten blender når fokus dybden strekker seg nesten helt inn til filteret vil kryssingen av de linjære linjene blokkere lyset helt. Samme ville oppstått på film.

Lenke til kommentar

hvis du setter flere filter foran hverandre så kan du lett få fargestikk ( magenta ) fra cokin og hitech ( hitech har kommet bedre ut på tester enn cokin ).

 

Hadde 10stopp filter fra hitech, var svært mye fargestikk på steiner og tang/tare, ihvetfall når jeg satt GND filter foran den på seascape bilder.

 

Gikk over til Lee og har ikke hatt noen problemer, bare redd for å mista den i bakken siden den er lagd av glass !

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å holde filteret i hånda :)

 

Hehe, kan prøve seinare :p

 

Einaste negative så langt er at Cokin filteret ligger laust i haldaren, så fransk menna har ikkje pakket den særleg bra. Tipper på at det kan lett få skraper når den blir flyttet på sånn. Trur eg skal "mode" haldaren så den sitter litt betre.

 

Skal i vertfall få prøve Fotgaen ikveld, men den blir sikkert prøvd foran oppvasken sida det er alt for kaldt ute for å prøve det ute i fjorden :p

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Kjøp deg en filterboks til de Cokin-P størrelse filtere for oppbevaring; http://www.linkdelig...es-Filters.html

 

Ja, trur eg skal skaffe meg 1 slik seinare.

 

Har fått GND8 Soft no, så manglar berre haldaren og ring mounten frå Kina.

 

Måten eg har "moda" Cokin Boksane så filera ikkje sklir rundt er å stappe kjøkkenpapir ned i :) Det fungerer, rister ikkje lengre og kjøkkenpapiret er så tynt at det er fint med plass.

Lenke til kommentar

Har alt no. Kan bekrefte at om du "stacker" ND8 med GND8 så får du fargestikk, spesielt om du "aimer" mot solen, men ved hjelp av "Cloudy" og "Daylight" White Balance så fikk eg tona det ned litt, klarte også å fjerne fargestikken heilt i Lightroom ved hjelp av Camera Calibration ved å forandre på Red Primary.

 

Når eg bruker GND8 og ND8 kvar for seg så opplever eg nesten ingen fargestikk, kanskje berre bitte litt. Så dette er fult brukbart om du ikkje vil bruke mykje peng på dei store gutta (lee++). Skal få prøve å ta nokre test bilete i dei neste dagane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...