Thomas :-) Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 V6 og V12 kan ikke sammenlignes egentlig ..V6 og V8 kan sammenlignes .. V8 og V12 kan sammenliges .. men ikke V6 og V12 .. er for stor forskjeld .. kan kjøre fort med både V6 og V12 .. og Rekke4 og rekke6 og V8 og W12 og v16 ... osv osv ... Oki, fins v2 eller rekke 2? Nei, jeg hørt at V1000 superbest. Fort en alle!! på stor båt ja Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Rip: Jeg sier ikke at MB lager beste motoren, mazda lager beste motoren osv. Men av disse to, til normal, vanlig bruk, egner benz's seg best. Mest moment på lave turtall, best kjørbarhet osv. BMW's sekser er morsom, bevares. Men det er ikke alt. "OG, hvis man tenker på max ytelse av motoren så er en v8er overlegen en r6, og en r6 er overlegen en r4!" Neineinei... En rekkefirer kan gjerne være en rekkesekser overlegen. Ta feks BMW's E30 M3. Når BMW laget den, laget de bevisst en 4er for å unngå at veiva ble for lang. Den ville ikke tåle de enorme kreftene den ville bli utsatt for i løp. I tillegg er den langt bedre enn 2.5l rekkesekserne fra samme tidsperiode. Minste M3 hadde 195hk ut av 2.3l. Beste 2.5 12v hadde 175(?) hk. Når motoren i tillegg har bedre gassrespons, mindre forbruk og en langt bedre effektkurve, synes jeg egentlig ikke det er tvil. Det er heller ikke problem å finne en V6'er som er langt bedre enn feks v8. En max tunet 3l v6 kan godt være en bedre motor enn en max tunet 3l v8. Det er feks bare en mc med 750ccm og v8. Den har greit nok, litt mere hester enn tilsvarende v-twin og 4ere, men så må du opp til 17000rpm for å finne det og da. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Rip: Jeg sier ikke at MB lager beste motoren, mazda lager beste motoren osv. Men av disse to, til normal, vanlig bruk, egner benz's seg best. Mest moment på lave turtall, best kjørbarhet osv. BMW's sekser er morsom, bevares. Men det er ikke alt. "OG, hvis man tenker på max ytelse av motoren så er en v8er overlegen en r6, og en r6 er overlegen en r4!" Neineinei... En rekkefirer kan gjerne være en rekkesekser overlegen. Ta feks BMW's E30 M3. Når BMW laget den, laget de bevisst en 4er for å unngå at veiva ble for lang. Den ville ikke tåle de enorme kreftene den ville bli utsatt for i løp. I tillegg er den langt bedre enn 2.5l rekkesekserne fra samme tidsperiode. Minste M3 hadde 195hk ut av 2.3l. Beste 2.5 12v hadde 175(?) hk. Når motoren i tillegg har bedre gassrespons, mindre forbruk og en langt bedre effektkurve, synes jeg egentlig ikke det er tvil. Det er heller ikke problem å finne en V6'er som er langt bedre enn feks v8. En max tunet 3l v6 kan godt være en bedre motor enn en max tunet 3l v8. Det er feks bare en mc med 750ccm og v8. Den har greit nok, litt mere hester enn tilsvarende v-twin og 4ere, men så må du opp til 17000rpm for å finne det og da. det jeg mente er at, en v8er tåler mer effekt enn en r4er... og når du begynner å snakke om at det finnes en r4er som har mere effekt en en v8er så må jeg nesten begynne å lure litt... en 2liters motor tåler ikke mye effekt en 10liters motor tåler mye effekt hvorfor kunne ikke bmw bare bruke en forsterket veiv, istedet for å bruke en 4er? og det med liter, en V8 på 3liter er veldig lite, så lite at det blir en turtallsmaskin. derfor gir den mest sannsynelig mindre effekt enn en R6. Lenke til kommentar
Thomas :-) Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Hvorfor BMW ikke med Rally? jo fins 4x4 bare lurer på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 BMW har et 4x4 system som er ganske bra egentlig. på de gamle E30 hadde de IX, og X3,X5 har jo 4x4. men BMW er mer bane enn rally og det er her bakhjuldrift er tingen. feilhjulstrekk (forhjul) kan bare ha max antall hk rundt 300hk er vell max. bakhjul takler mye mer. det handler om hva de ahr lyst til å satste på! Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 de har sikkert ikke lyst til å fremstå som noe rally merke, ødelegger litt den sportye images deres som en skikkelig fartsmaskin, 7 serien med den diggeste motoren er et godt eksempel (sorry kommer ikke på navnet :grine: ) snakker ikke om BMW "standard" 760 med en "orginalt tunet" 7 serie med ca.600 hestekrefter.... Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 tar jeg ikke feil kjørte BMW i WRC på 80-tallet med en M3 evo Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 "det jeg mente er at, en v8er tåler mer effekt enn en r4er..." Der er vi enige. Dette selvfølgelig fordi en 8er stort sett har mer å gå på, større marginer og større motorvolum. "og når du begynner å snakke om at det finnes en r4er som har mere effekt en en v8er så må jeg nesten begynne å lure litt..." Det kan jeg ikke huske å ha sagt... Men det finnes i mc-verdenen. "en 2liters motor tåler ikke mye effekt en 10liters motor tåler mye effekt" Det må sees i forhold. En 2liter takler fint, tja la oss si 700hk. En 4liter bør da takle minst 1400hk. Da blir det sett i forhold. Og en 10l ca 3500hk. Da snakker vi forhold. Hvor mye effekt en motor tåler er basert på alt annet enn motorvolum egentlig. "hvorfor kunne ikke bmw bare bruke en forsterket veiv, istedet for å bruke en 4er?" Ring og spør. Neida. Vet ikke, kanskje de så flere fordeler med en 4er enn 6er. Motoren er jo kortere og egner seg derfor bedre til konkurranse. Vektplassering. "og det med liter, en V8 på 3liter er veldig lite, så lite at det blir en turtallsmaskin. derfor gir den mest sannsynelig mindre effekt enn en R6" Der har vi det. Vi er egentlig ganske enige. Poenget er som sagt, antall sylindre og motorvolum må sees i sammenhengen. I tillegg har selve konstruksjonen mye å si, antall ventiler, innsug osv. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 jepp da er vi eninge men min favoritt er fortsatt; V8 BigBlock Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hvis en 2L motor skal takle 700hk (tviler på det) er den nødt til å ha pustehjelp. (Turbo, Kompressor) man kan ikke få en 2L N/A motor opp i 700Hk. Audi S3 har vell en 1.8L turbo motor på 210hk 1.8L N/A motor kan man få rundt 140hk. 2.0L N/A motor kan man få rundt 170hk. (med lang levetid) mer volum mer bunddrag. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 "Det må sees i forhold. En 2liter takler fint, tja la oss si 700hk. En 4liter bør da takle minst 1400hk. Da blir det sett i forhold. Og en 10l ca 3500hk. Da snakker vi forhold. Hvor mye effekt en motor tåler er basert på alt annet enn motorvolum egentlig." sa drkaos, som du ser så mener han det ikke bokstavelig talt, men han sa det for å vise et eksempel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 hehe jeg så det etter på, jeg leste ikke hele posten Lenke til kommentar
insider Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 seff er det en v8er, ikke de nye, men de gamle uten innsprøytning 8) mm noboen har en gammel cammaro grom lyd ! ! ! Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 seff er det en v8er, ikke de nye, men de gamle uten innsprøytning 8) mm noboen har en gammel cammaro grom lyd ! ! ! Nice Gå bort til han, få litt specs på bilen, ta bilder og post dem på Amcar delen av dette forumet! Det hadde hvert flotters! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg har en gammel veteran selv: Ford Mustang 68/HT svart. 390 bigblock C6. litt over 340Hk gjort masse med undersetell, senket, stivetopp osv. stort stereoanlegg! men denne er desverre parkert for vinteren, gleder meg stort til sommer! Vinterbil er en BMW E30 318is M-Tech 90mod med litt over 140hk. stort steroanlegg her også (viktig det) artig viterbil! Lenke til kommentar
T/A 455 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Det er ingen problem å få en V8 opp i 9000 rpm, det er bare å velge en liten en om kring 5liters er passelig, men jeg ser ikke helt poenget i og måtte vente til bilen er oppe i 5000rpm før det skjer noe morsomt. Bånndrag er fiine ting,. Min bil har over 500 hk mved 4500 rpm, hva skal jeg med 9000rpm da ? Lenke til kommentar
insider Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 seff er det en v8er, ikke de nye, men de gamle uten innsprøytning 8) mm noboen har en gammel cammaro grom lyd ! ! ! Nice Gå bort til han, få litt specs på bilen, ta bilder og post dem på Amcar delen av dette forumet! Det hadde hvert flotters! får prøve på det : Lenke til kommentar
T/A 455 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Denne beste motortypen rent teknisk er rekke motorer, dette kommer bla av at det er letter å få smøring rundt i motoren når alt skal rett ned, V motor skrår og det innebærer ulempe. Men det er jo ikke mulig å sette en 7 liters rekke 8er i en bil, motoren allene ville jo sannsyneligviss bli på lengde med en Golf. Ettersom biler med V8 har så pass stor motor som de har blir belastningen på motoren mye mindre enn i en bil med rekke 4er og de holder derfor lengre. Har personli sett en Cadillac motor som har gått uresturert siden den var ny i 1962. Brukte selfølgelig sine liter med olje men. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Er svak for motorer med høyt dreiemoment på lavt turtall. Men samtidig kan jeg styre min begeistring for bensinslukende amerikanere... Tror dieselmotorer bare kommer til å dominere de neste 10 årene. Liker ikke Volkswagen som bil, men de nye dieselmotorene deres er helt rå: W10 TDI, 5 liter, 313 hk, 750 Nm fra 2.000 o/min. "Kun" 1,25 l/pr. mil. Det er den motoren som sitter i Phaeton og Touareg. Merceders, Volvo, Ford og Audi har også noen heftige dieselmotorer, men tror nok det må bli Volkswagen. Skulle gjerne sett den motoren i en litt mindre bil. F. eks i steden for Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4 så hadde det vært digg med Skoda Octavia W10 TDI 4x4. Hadde blitt helt vanvittig. : Kjøreegenskapene hadde sikkert blitt så som så, dersom de i det hele tat hadde greid å presse den nedi, men tenk deg den følelsen når du presser gassen i bånn og 750 nm drar den 1600 kg fjærlette Octavia'n opp bakkene. Det hadde vært noe det. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hvis en 2L motor skal takle 700hk (tviler på det) er den nødt til å ha pustehjelp. (Turbo, Kompressor) man kan ikke få en 2L N/A motor opp i 700Hk. Audi S3 har vell en 1.8L turbo motor på 210hk 1.8L N/A motor kan man få rundt 140hk. 2.0L N/A motor kan man få rundt 170hk. (med lang levetid) mer volum mer bunddrag. vel det der er dårlig eksempler egentlig .. i Honda S2000 sitter det en 2liter på 240hester .. uten hjelp det er jo en ganske dyr bil egentligr .. så for å ta noe litt billigere og mer ned til jorda har Toyota Celica T-sport og Corolla T-Sport en 1.8 på 192 hester uten hjelp (og det er en billig motor... ) PS: Honda s2000 er død helt opp til 7.500rpm ... og når du kommer ditt kjører du i over 120km/t på andre giret bortkasta penger i norge ... og alle andre land .. utenom Tyskland da ..mellom Danske grensa og Hamburg PS: hvis noen lurer på hvaslangs motore som kommer ut av japan de neste årene .. så kan jeg raportere at Toyota holder på med en Gate versjon av F1 motoren sin ... en V10 .. og de utvikler nå en V12 .. som muligens skal sitte i 4000GT og muligens .... neste Supra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå