Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vilken motor type er din favoritt?


do'h

Anbefalte innlegg

Det må bli denne 16 sylindrede (i W formasjon) Bugatti motoren her på "lusne" 1001 HK. 4 nusselige Turboer omkranser motoren.  

 

Effekten kommer opp i 1001 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og dreiemomentet er ikke mindre enn 1.250 newtonmeter mellom 2.200 og 5.500 omdreininger. Motoren sitter i en Bugatti Veyron som skal gjøre 0 - 300 på under fjorten sekunder. Toppfarten er på 406 Km/t.

:yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvem vil ha en fattig liten Honda V6 når Toyota har en V8 som er bedre .. og den er ikke laget for Høy ytelse

 

gs430_engine.jpg

 

og den får du i 3 biler som selges i norge

Lexus GS430,LS430 og SC430

og snart kommer IS430 .. som har den motoren i litt mer ytelse..

(den skal banke M3....)

 

Og så selvagt Yaris 1literen

 

Image19.gif

den er SØØØØØØT

Lenke til kommentar
chryslerkonsernets 426 HEMI er og blir veldig spesiell.. I racetrim utviklet en slik motor opp mot 700hestekrefter. Når man i tilleg tenker på at dette var på slutten av 60-tallet blir det enda mer imponerende.. Det kule var uansett at man fikk gateversjoner av disse motorene. De var riktignok oppgitt til 425hk, men leste om en entusiast som bygde en slik motor perfekt etter fabrikkens egene spesifikasjoner og bremsa motoren til rundt 550hester! (det var vanlig å oppgi for lav effekt for å lure forsikringsselskapene på den tiden).  

 

kan også nevne chevrolet sin 350 motor. Den kom først på midten av 60tallet og brukes fortsatt den dag i dag. Kun småting har forandret seg. Det er ikke uten grunn at dette er en meget populær motor å trimme!

 

Ellers er også 454 motoren til chevrolet en av mine favoritter.. 450hester tilbake i 1970. Det var alvor, hvertfall med tanke på de spinkle dekka de hadde på den tida!

 

corvetta vår hadde en 454maskin, den hadde bare 350originalt, men den hadde originalt 255 forran og 255 bak... er ikke akkurat så veldig lite da...

Lenke til kommentar
hvem vil ha en fattig liten Honda V6 når Toyota har en V8 som er bedre .. og den er ikke laget for Høy ytelse

 

 

 

og den får du i 3 biler som selges i norge

Lexus GS430,LS430 og SC430

og snart kommer IS430 .. som har den motoren i litt mer ytelse..  

(den skal banke M3....)

 

Og så selvagt Yaris 1literen

 

 

den er SØØØØØØT

 

Hvem er du til å fortelle at den V8 motoren er bedre ? Fordi det er en V8 ?

 

Skal gjerne ta en saklig debatt med deg hvis du evner å komme med noen saklige argumenter.

Lenke til kommentar

Honda V-tec motorer har den svakheten at de ikke har særlig mye bunndrag, de er reine turtallsmaskiner! Mens i en v8 er det ofte godt med bunndrag!

 

Men den ketsjup effekten gjelder kansje ikke helt på de aller nyeste Vtec motorene som den i Civic Type R, såkaldt i-Vtec. de skal visst ha et litt bedre bunndrag, men fortsatt så er den mye råere på toppen av turtalssregisteret...

Lenke til kommentar

hondaen .. sjekk speca .. se ser du det ..

og det faktumet at den er det .. :p ..

 

det kan godt hende Bilen motoren sitter i er dårligere .. det skal jeg ikke si noe om ..

men motoren er sterkere .. og den er i tilleg bare lagd for å skryte om at de her en V8er nå bestemte de seg for at de skulle leke litt med V8erene også ..

 

Specs

 

Honda NSX 3.2 V6 32v

Number of cylinders 6, V

Engine capacity 3179 cm3

Number of valves 32 DOHC

Fuel Petrol, Injection by cylinder

Supercharging None

Bore 93 mm

Stroke 78 mm

Compression ratio 10.2

Max Power 206 kW (ECE) 7300 rpm

Max torque 304 Nm (rpm) 5300 rpm

 

Toyota Soarer (Lexus SC430) 4.3 V8 32v

Number of cylinders 8, V

Engine capacity 4292 cm3

Number of valves 32 DOHC

Fuel Petrol, Central injection

Bore 91.0 mm

Stroke 82.5 mm

Compression ratio 10.5

Max Power 221 kW (SAE) 5600 rpm

Max torque 440 Nm (rpm) 3400 rpm

 

Men .. som du sikkert vet er ikke Motoren alt i en bil ..

Vekta på bilen spiller veldig mye inn ...

Lexus SC430 veier 2 tonn......

NSX veier 1,3 tonn?

 

NSX har en toppfart på 270km/t

SC430 har en toppfart på 250km/t (elektronisk sperret)*

 

*jeg prøver å finne ut hva toppfarten er uten sperren men :/

 

Tåler du ikke å høre kritikk av honda?

er då så jævla Fanboy?

 

hva skjer hvis jeg kommer å sier at BMW har sterkere motorer da?

eller er det bare når andre Japanere har sterkere du klikker?

Lenke til kommentar

Kebab GUD:

 

Er det kun spesifikasjoner som betyr noe når du sammenligner motorer ?

Hva med teknikken bak, kvalitet på deler, finish og måten motoren er bygget på..

 

Motoren du referere til er bygget av Toyota med ventilløft teknologi bygget på lisens fra Honda (vvt-i) som de betalte rundt 300 miliarder for.

 

3.2 literen til Honda yter mer hk/liter. Den er lettere, mer effektiv og har vunnet flere priser verden rundt. Motoren har trimmepotensiale. Kompressor og den vil gi NSX 600hk på bakhjulene. Vil tro det holder for de fleste.

 

Men du mener at "den sterkeste motoren er alltid best" så er diskusjonen ferdig... jeg trodde også det som 10 åring, så du er unnskyldt.

 

Hvis du vil prøve deg på hva som er "best" på andre måter så kan du iallfall styre unna:

 

1. Verdens største motorprodusent

2. Verdens største mc produsent

3. Verdens høyeste effektuttak for serieprodusert normalladd ottomotor til bil

4. Overlegne seiere i indycar racing.

5. Overlegne seiere i de fleste mc race.

6. Produsent av verdens reneste ottomotor ( ZLEV teknologi )

7. Vinner av de fleste drivstoff økonomi race ( Honda delphin, Honda Dream )

8. Overlegen vinner i F1 løp på midten av 80 tallet. Da så arrangørene seg lei av bruk av turbo og spesialdrivstoff og lagde stramme restriksjoner på dette, da det hele tiden var snakk om hvem som fikk 2 og 3 plass, ikke 1 flere år på rad. Dermed ble motorene mer like og sjåførene fikk mer innflytelse på resultatet.

Lenke til kommentar
Honda V-tec motorer har den svakheten at de ikke har særlig mye bunndrag, de er reine turtallsmaskiner! Mens i en v8 er det ofte godt med bunndrag!

 

Men den ketsjup effekten gjelder kansje ikke helt på de aller nyeste Vtec motorene som den i Civic Type R, såkaldt i-Vtec. de skal visst ha et litt bedre bunndrag, men fortsatt så er den mye råere på toppen av turtalssregisteret...

 

Der tar du feil. Der er jo hele poenget med VTEC motorer..

 

En bekjent av meg har en 1.6 liter VTEC motor som gir 70% av maks dreiemoment ved 1500rpm.

 

At du sier det er "lite bunndrag" er vel fordi de fleste vtec motorer rundt om er ganske små ? rundt 1.5 liter i en civic er jo "folke vtec`en" Honda sin 2.2vtec motor drar godt ifra Honda sin 2.3 liter i samme bil.

Lenke til kommentar

Har selv heller aldri hatt sansen for japanske ris-kokere. Må selvfølgelig inrømme at det ligger bunnsolid kvalitet bak men "kulhetsfaktoren" er nærmest ikke-eksisterende. Selv føyer jeg meg glatt inn i rekken av folk som har et godt øye til de overdimensjonerte, bensinslukende og brummende amerikanske V motorene.

Men da jeg hørte(og så) på et Indy-løp for første gang var vel reaksjonen nærmest hakeslepp kombinert med forrykt glede og vantro. :lol:

Lenke til kommentar

Har laget en liten liste, for å vise hva JEG mener.. Det er mest lyd-opplevelsen jeg har tenkt på, men i potensiell ytelse og holdbarhet henger nok den første med gangske greit.. :D

 

1. Audi. 2,2 10V/20V Turbo (finn en video eller lyd-fil av S1 så skjønner du hva jeg mener...) rekker-femmeren er bare helt vidunderlig !! :D

2. Audi 4,2 V8 Bi-Turbo (RS6) For et brøl!! Lå bak en ut av en rundkjøring igår.. Den forsvant fort.. :D

3. BMW's rekke-seksere, spesielt de gamle 12V modellene lager en HEEERLIG lyd :D

 

Så kommer selvfølgelig flere Audier, f.eks. gamle og nye S4 med hhv. 2,7 V6 Bi-Turbo og 4,2 V8.. De gamle amerikanske V8'ene er ikke helt feil såklart..

 

V12 motorene synes jeg blir for tamt faktisk.. Blir alt for jevn lyd for meg.. Liker at det brøler litt jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
corvetta vår hadde en 454maskin, den hadde bare 350originalt, men den hadde originalt 255 forran og 255 bak... er ikke akkurat så veldig lite da...

Utviklinga på dekkfronten er faktisk kommet mye lengere i dag, enn den hadde på midten av 60-tallet.. Dessuten ble det solgt biler med 426hemi med diagonaldekk som hadde dårli gummiblanding!

 

*edit:

 

For å legge til en saklig kommentar til denne artikkelen.. motoren som står i nyeste versjonene av z06 er faktisk den v8 motoren med størst dreiemoment blandt "naturally aspirated engines" (kommer seriøst ikke på hva det heter på norsk :-?)

Lenke til kommentar
en annen motor som har en grom lyd er McLaren F1

 

det er foresten en BMW S70/2 (V12) .. som pumper ut 627 hester

så nå vet du det...

 

Hvordan kan det stå en BMW motor i en McLaren F1 bil, når BMW leverer motorer til Williams og Mercedes til McLAren?? HAr du hørt om BMW/Williams og Mercedes/McLaren??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...