Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vilken motor type er din favoritt?


do'h

Anbefalte innlegg

Det finnes mange fine motorer.

 

Det beste er vel rekkesekserne til BMW. Vellbalanserte og godt skrudd sammen motorer. Ingen V motor har samme balansen i motoren.

 

Liker også cosworth motorene som satt i Escorth og Sierra. De er lette å trimme og tåler en støyt. (Har sett dem bli matet med 2 bar ladetrykk)

 

Nissan lager også fine motorer. Og selvfølgelig Vtec og vvti motorer, de er ville.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis du skal høre lytd skal duenge deg på bak luken til en porsche cayenne turbo!!

det er søren med lyd asså!

over 450 hester!

passat W8 e ganske så rå og!

v70r og!!!

men porsche cayenne turbo er vel den råeste suv en du kan få!!!!

men prisen er ikke så fin da..

1,6 mill. :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Må si meg enig med ClitCommando.

Eller, nå har jeg ikke prøvd den. Men har kjørt skyline

med RB20DET og RB25DET, samt en 200sx s13 med RB25DET.

Og det er nok favoritten min.

Så vist min ca18det motor ryker,

så kan det godt hende jeg kjøper en RB25DET.

 

Lyden av nissan sin RB motorer, med skikkelig 3" rake rør,

det skal det mye til å slå i mine ører..

 

Og jeg har prøvd flere andre gøye biler. Som Supra, RX7 & RX8

Men jeg liker uansett RB motoren best.. Men wankelen har seff en søt lyd den og..

Lenke til kommentar

Leste igjennom tråden og lurte på om dere Honda frelste har kjørt en bil med sugemotor på 450-500 hk?Dere virket så frelste på Honda sine konsepter.Jeg tør påstå jeg har prøvd det meste av normale kjøretøy og blir derfor forundret over dere Honda frelste.Dere er tydeligvis blant de mest oppegående på forumet når det gjelder innsikt i konstruksjoner mm,men å ta frem en Honda i det gode selskap hvis en kan velge blant alle verdens normale motorer som er produsert er vel litt trangsynt?Påstår dere at dere ville valgt en Honda motor hvis dere kunne velge.Jeg har prøvd en del spreke Hondaer og kan ikke si det ga mersmak.Man kan ikke trekke frem ordet føleser om motorer som man i samme setning må nevne minst mulig kubikk og minst mulig forbruk.Det samme må jeg si til dere som liker Diesel motorer.Det er agregater som har havnet i biler bare fordi de går billig.De føles som de er raske på visse turtall,men i virkligheten går de jo ingenting.

Lenke til kommentar

Lyden av 6 sylindre på rekke, matet med diesel, propan og turbotrykk i fri dressur! En kompis har en 3.3TD i sin patrol.. Blir helt skjelven av den lyden...

 

Filmet med dårlig mobilkamera..

 

Også må man ikke glemme Cummins-sekseren..

 

http://video.thedieselgarage.com/category/...89301336146.htm

 

Bensinere skal i mine øyen (og ører) være uten pusthjelp.

 

Vtec med ITB..

 

http://videos.streetfire.net/search/ITB/0/...8700162b5f2.htm

 

Toyota 8-er

 

http://videos.streetfire.net/search/ITB/1/...b5fb0148d73.htm

Endret av wazzza
Lenke til kommentar
Kebab GUD:

 

Er det kun spesifikasjoner som betyr noe når du sammenligner motorer ?

Hva med teknikken bak, kvalitet på deler, finish og måten motoren er bygget på..

 

Motoren du referere til er bygget av Toyota med ventilløft teknologi bygget på lisens fra Honda (vvt-i) som de betalte rundt 300 miliarder for.

1202637[/snapback]

 

haha :!:

Du vet at VVT-i er mye mer avansert en Honda VTEC? og at Toyota kom med det mange år før Honda kom med I-VTEC som kom i 2001 eller no? så er Honda som skal betale lisen penger her :tease:

VTEC kan ikke sammenlignes med VVT-i, VTEC er en Idiot ventilstyring som er meget enkel. mens Toyotas VVT-i er innteligent og kan styre ventil tider etter fart, belastning, gir, turtall og gass så er VTEC et VVI system som bare går etter turtall.

Toyota har også VVTL-i som kom i 99 som i tillegg har ekstra løft på ventilene over 6000rpm,

Toyotas VVT-i kom første gang i 96 med Supras BEAMS Motor.

 

Honda har aldri hatt lisen på ventilstyring, dem har lisens på dems egen crappy VTEC ja som man ikke på noen måte kan si er bedre enn andre sin.

Toyota hadde jo 4AGE motorer med den med 20V hadde VVI som er ca samme som VTEC i 1989-90.

4AGE motorer med 20v finnes også med 260hk fra en 1.6l uten turbo, denne er veldig sjelden og ble brukt i atlantic formula.

 

mer avasert ventil styring enn VTEC er det MANGE som har feks BMW Double VANOS som er mye mer avansert en både VTEC og i-VTEC og var også mange år før Honda og Porsche har Vario Cam Plus, Ferrari har osv. osv.

 

er foresten FIAT som har lisens på VVI (US Patent 3,641,988) som dem tok i 1960

 

og i September 1975, tok General Motors patented a system intended to vary valve lift.

 

Alfa Romeo var de første til å bruke dette i en serie produsert bil i 1980 (US Patent 4,231,330) det var Alfa Romeo Spider.

 

Honda har ikke en eneste patent på dette systemet så hvor du har fått det tullet om at Toyota betaler Honda for å bruke dems system kan ikke jeg fatte å begripe.

 

Du vet også at Toyota samarbeider med Yamaha som lager mye bedre motorsykkler en Honda :tease:

 

1.8l som står i den nye Lotusen er den som står i Celica T-sport fordi at når de skulle ha motor til den var dette det beste å få tak i, en 1.8l med 192hk og som er laget i ALU.

 

De fleste bilprodusenter har avansert ventil styring dem driver bare ikke å hyper det opp til noe det ikke er eller har klistremerker der det står over hele bilen :p

 

Liste med de som har det:

 

Alfa Romeo Twin Spark - TS stands for "Twinspark" engine, it is equipped with Variable Valve Timing technology.

BMW Valvetronic - Provides continuously variable lift for the intake valves; used in conjunction with Double VANOS.

BMW VANOS - Varies intake timing by rotating the camshaft in relation to the gear.

BMW Double VANOS - Continuously varies the timing of the intake and exhaust valves.

Ford Variable Cam Timing - Varies valve timing by rotating the camshaft.

GM VVT - Varies valve timing continuously throughout the RPM range for both intake and exhaust for improved performance in both overhead valve and overhead cam engine applications.(See also Northstar System).

GM DCVCP (Double Continuous Variable Cam Phasing) - Varies timing with hydraulic vane type phaser (see also Ecotec LE5).

Honda VTEC - Varies duration, timing and lift by switching between two different sets of cam lobes.

Honda i-VTEC - In high-output DOHC 4 cylinder engines the i-VTEC system adds continuous intake cam phasing (timing) to traditional VTEC. In economy oriented SOHC and DOHC 4 cylinder engines the i-VTEC system increases engine efficiency by delaying the closure of the intake valves under certain conditions and by using an electronically controlled throttle valve to reduce pumping loss. In SOHC V6 engines the i-VTEC system is used to provide Variable Cylinder Management which deactivates one bank of 3 cylinders during low demand operation.

Honda VTEC-E - Unlike most VTEC systems VTEC-E is not a cam switching system, instead it uses the VTEC mechanism to allow for a lean intake charge to be used by closing one intake valve under certain conditions.

Hyundai MPI CVVT - Varies power, torque, exhaust system, and engine response.

Lexus VVT-iE - Continuously varies the intake camshaft timing using an electric actuator.

Mazda S-VT - Varies timing by rotating the camshaft.

Mitsubishi MIVEC - Varies valve timing and lift.

Nissan N-VCT - Varies the rotation of the cam(s) only, does not alter lift or duration of the valves.

Nissan VVL - Varies timing, duration, and lift of the intake and exhaust valves by using two different sets of cam lobes.

Nissan VVT introduced with the HR15DE HR16DE MR18DE MR20DE new engines in september 2004 on the Nissan Tiida and north american version named Nissan Versa (in 2007); and finally the Nissan Sentra (in 2007).

Porsche VarioCam - Varies intake timing by adjusting tension of a cam chain.

Porsche VarioCam Plus - Varies intake valve timing by rotating the cam in relation to the cam sprocket as well as duration, timing and lift of the intake and exhaust valves by switching between two different sets of cam lobes.

Proton Campro CPS - Still under development, said to be based on Lotus technology which developed Porsche's VarioCam.

PSA Peugeot Citroën CVVT - Continuous variable valve timing.

Rover VVC - Varies timing with an eccentric disc.

Suzuki - VVT

Subaru AVCS - Varies timing (phase) with hydraulic pressure, used on turbocharged and six-cylinder Subaru engines.

Subaru AVLS - Varies duration, timing and lift by switching between two different sets of cam lobes. This system is nearly identical to Honda VTEC. Used by non-turbocharged Subaru engines.

Toyota VVT-i - Continuously varies the timing of the intake camshaft, or both the intake and exhaust camshafts (depending on application).

Toyota VVTL-i - Continuously varies the timing of the intake valves. Varies duration, timing and lift of the intake and exhaust valves by switching between two different sets of cam lobes.

Volkswagen - VVT introduced with the 1.8T engine. The intake timing intentionally runs advanced and a retard point is calculated by the ECU. A hydraulic tensioner retards the intake timing.

Volvo - VVT

 

 

så Honda er ikke alene som du kanskje trudde? :!:

Lenke til kommentar

Mange lekre motorer nevnt her som jeg ikke ville nekta å stifte nærmere bekjentskap med.. Turbodiesel kan være helt rå mtp. dreiemoment og den subtile plystrelyden som følger, men kom ikke med noe amerikansk rakkel her.. Rekkeseksere har en veldig pen lyd som jeg godt kan leve med, men til hverdags foretrekker jeg (store) V-åttere med tilstrekkelig stort eksosanlegg, og gjerne med 4-ports spread-bore forgasser.. Når sekundærene åpner så.... Men hvis jeg skal ta den helt til himmels så er det ikke noe som slår et to-motors fly med stjernemotor..

Lenke til kommentar
Det samme må jeg si til dere som liker Diesel motorer.Det er agregater som har havnet i biler bare fordi de går billig.De føles som de er raske på visse turtall,men i virkligheten går de jo ingenting.

8649698[/snapback]

 

Javisst ja! :D

 

0422_832.jpg

8653478[/snapback]

Javisst ja?Poenget mitt er ikke at det ikke finnes råe Dieselmotorer,men man kan aldri få bensin følesen da diesel forbrennes for sakte og derfor aldri kan oppnå høye turtall.Er dette motoren du ville valgt i din nye BMW selv om du kunne valgt på øverste hylle?Neppe hvis du hadde prøvd den.Jeg har prøvd og trimmet de største dieselmotorene til BMW og Mercedes,men er skuffet.Selvfølgelig ville jeg hatt diesel hvis jeg skulle trekke en campingvogn på vestlandet,men da er vi tilbake på agregatene jeg snakker om.Diesel er ikke det jeg vil ha i mitt leketøy som får meg til å stå opp tidlig på søndager bare for å ut å kjøre å FØLE at livet er herlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...