Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi.. HUKOMMELSE?

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg forstår ikke teksten under, så jeg lurte på om noen kunne forklare meg meg hva implisitt hukommelse er og hva som blir forklart på en lettere måte:

Den implisitte hukommelsen kan vi dele inn i undergrupper.

Den inneholder blant annet prosedyrehukommelse som gjemmer det meste av vår praktiske og sosiale viten, for eksempel vår kunnskap om hvordan man spiller tennis eller fotball, sykler, spiller på et instrument, kler på seg, lager mat, sitter på en stol, åpner dører, rer senger også videre.

Det er viktig å huske at vi ikke umiddelbart kan få adgang til denne delen av vår hukommelse med vår bevissthet. Tenk bare på hvor mange muskler som settes i gang og som bli koordinert når vi sykler en tur. Den kunnskapen vi har om dette kan bare i begrenset omfang bli formidlet i ord, men likevel er den en del av vår hukommelse. Det er en slags taus kunnskap eller kroppslig viten.

TAKKER VELDIG ! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg sett på teksten lenge, og jeg klarer ikke forklare det noe enklere enn de har gjort. Beklager, men denne forklaringen er allerede brutt ned til simpleste nivå.

Takk for at du tok deg tid.

Men hva mener de med dette: "Den inneholder blant annet prosedyrehukommelse som gjemmer det meste av vår praktiske og sosiale viten."

og dette: "Den kunnskapen vi har om dette kan bare i begrenset omfang bli formidlet i ord, men likevel er den en del av vår hukommelse."

Takker om du kan hjelpe! :D

Lenke til kommentar

Det blir vel det samme som at du ikke kan forklare meg hvordan du sykler, til punkt og prikke. Det er veldig vanskelig, og andre eksempler er hvordan man skal oppføre seg, hvordan man åpner en dør. Det ligger liksom i kroppen.

Det er ting vi bare vet, in a way.

Endret av Sjofelgut
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid.

Men hva mener de med dette: "Den inneholder blant annet prosedyrehukommelse som gjemmer det meste av vår praktiske og sosiale viten."

og dette: "Den kunnskapen vi har om dette kan bare i begrenset omfang bli formidlet i ord, men likevel er den en del av vår hukommelse."

Takker om du kan hjelpe! :D

Her mener de at du ikke kan fortelle hvordan man går, men at du husker/vet det likevel. Du kan ikke si: først aktiverer jeg musclus tibialis posterior i 13 millisekunder, (...) så lener jeg meg fremover til en sensor i øret mitt gir beskje om at rett balanse er oppnådd for å kunne stramme musclus femoris så jeg kan løfte benet (...) osv. Du bare "vet" det, og du har denne kunnskapen lagret (hukommelse). Dette er prosedyrehukommelse, som ikke krever noen vei innom din egne bevissthet før handlingen styres, kontrolleres og justeres. Det samme gjelder å gjenkjenne en latter, forstå hva et smil betyr, osv.

Bare tenk med deg selv: det er mye du KAN, men det er forskjell på å vite hvordan du skal holde balansen, og hva hovedstaden i Polen er. Du KLARER begge deler, men det første har du lært av deg selv (ref ordet "implisitt") og er lagret i hukommelsen (som alt jo er, untatt simple reflekser) som prosedyrehukommelse (bare et menneskeskapt ord for å kunne lære bort faget, og for å kunne skille på det), mens hovedsteder har du alltid (på en eller annen måte, gjennom tekst, tale, osv) lært av andre, noe som gjør denne kunnskapen anderledes i art og "lagring" i hukommelsen.

Noe sånt. Jeg er ikke psykolog altså..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her mener de at du ikke kan fortelle hvordan man går, men at du husker/vet det likevel. Du kan ikke si: først aktiverer jeg musclus tibialis posterior i 13 millisekunder, (...) så lener jeg meg fremover til en sensor i øret mitt gir beskje om at rett balanse er oppnådd for å kunne stramme musclus femoris så jeg kan løfte benet (...) osv. Du bare "vet" det, og du har denne kunnskapen lagret (hukommelse). Dette er prosedyrehukommelse, som ikke krever noen vei innom din egne bevissthet før handlingen styres, kontrolleres og justeres. Det samme gjelder å gjenkjenne en latter, forstå hva et smil betyr, osv.

Bare tenk med deg selv: det er mye du KAN, men det er forskjell på å vite hvordan du skal holde balansen, og hva hovedstaden i Polen er. Du KLARER begge deler, men det første har du lært av deg selv (ref ordet "implisitt") og er lagret i hukommelsen (som alt jo er, untatt simple reflekser) som prosedyrehukommelse (bare et menneskeskapt ord for å kunne lære bort faget, og for å kunne skille på det), mens hovedsteder har du alltid (på en eller annen måte, gjennom tekst, tale, osv) lært av andre, noe som gjør denne kunnskapen anderledes i art og "lagring" i hukommelsen.

Noe sånt. Jeg er ikke psykolog altså..

wow. thanks!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...