comadore Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Venter på min pc med 500R carbide som er omtrent brukt "kun" pga den har gode kjølemuligheter. Sitter og lurer da på: hvilket program bør jeg bruke? Cpuid?Speccy? Og hva er gode temperaturer under spilling av f.eks BF3/WoW? på de forskjellige delene? Tenker da først og fremst på om jeg evt skal investere i noen ekstra vifter til kabinett i første omgang! Hvor enkelt er dette å montere egentlig? Ser da på 120mm fra Noctua ettersom de skal være gode og stille! Lenke til kommentar
War Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Setter du GPU på auto så vil den prioritere støy fremfor temp. Dvs 88C-ish grader uten at vifta går på 100%. Samme med CPU, med mindre du setter alt på 100% manuell for å så sjekke hva du kan få av kjøling. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hvor enkelt å montere? 4 Skruer 2 Hvis du er litt lat Lenke til kommentar
comadore Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Hvor enkelt å montere? 4 Skruer 2 Hvis du er litt lat Hehe var det jeg tenkte meg. Så er det bare å koble til strømmen på en eller annen måte?xD Har du noe info ang hvilket program som er bra å lese av med? Og hva bør GPU/CPU/HK osv temp være på? Leser noe om at CPU/GPU skal klare 100++ men bør være nedom 70grader helst under? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hvilket HK kjøpte du? Asus Fan expert 2 er bra Viftene kobler du til hk Begge klarer 100+ men kan ikke anbefales Lenke til kommentar
War Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Vifter er enkelt, det som ikke er enkelt er å velge hvor du skal kobble disse. Små 2-3pin kan du sette på HK og styre med bios/software. 4pin må du sette i PSU. Eller du kan sette alle i en viftekontroller for å kunne regulere de enkelt. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Hvilket HK kjøpte du? Asus Fan expert 2 er bra Viftene kobler du til hk Begge klarer 100+ men kan ikke anbefales Ble nok ikke noe megapc(første gaming pc ferdig bygd) HK: MSI B75MA-P45, Socket-1155 CPU: Intel® Core i7-2700K Processor GPU: ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA Har ingen kjøling på noen av disse, bortsett fra stock kjølere. Så asua fan expert 2 er best for å lese av temperatur?(er det gratis?) Aight 120mm vifter + resten på kabinett er ok å ta på psu/hk.. hmm finnes nok youtube video av dette! hehe! Så da er spørsmål: program(gratis) og hvilke temperatur under gaming/idle er "optimalt"/ bør man ha for å unngå å drepe komponenter? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Asus Fan Expert funker kun på Asus hovedkort Lenke til kommentar
War Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Har hatt en slik pc og 3x 2600K Her er oppskriften på en lett og 100% stabil klokking du kan justere litt på. Kjørte folding (100% cpu-load) på disse konstant uten en feil. Under AI Tweaker: 1. Sette AI Overclock Tuner til Manual 2. Sette BCLK til 100 3. Load line calibration til ultra high 4. Justere Vcore til ønsket verdi ( 1,35 her) Under Advanced/CPU configuration: 1. Sette CPU ratio til ønsket verdi (45=4.5GHz) Lenke til kommentar
comadore Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Asus Fan Expert funker kun på Asus hovedkort Ahh ok! Noe å anbefales ellers? Har "speccy" her på laptopen... Har hatt en slik pc og 3x 2600K Her er oppskriften på en lett og 100% stabil klokking du kan justere litt på. Kjørte folding (100% cpu-load) på disse konstant uten en feil. Under AI Tweaker: 1. Sette AI Overclock Tuner til Manual 2. Sette BCLK til 100 3. Load line calibration til ultra high 4. Justere Vcore til ønsket verdi ( 1,35 her) Under Advanced/CPU configuration: 1. Sette CPU ratio til ønsket verdi (45=4.5GHz) Skal for øvrig ikke klokke i første omgang! Dette blir nok gjort i fremtiden før evt pc blir "søppel"/solgt! Ellers takk! Er kun ute etter info ang temperaturløsninger/info! Lenke til kommentar
comadore Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Ingen som har noe program som er gratis jeg kan bruke for å ca måle temperaturer både under gaming og stillestående? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Ingen som har noe program som er gratis jeg kan bruke for å ca måle temperaturer både under gaming og stillestående? ' Jeg bruker CoreTemp... Da kan du lese av temperaturen på alle kjernene.. La den stå på når du spiller, så vil du se den høyeste temperaturen den har målt når du går ut av spillet igjen :-) Lenke til kommentar
comadore Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 ' Jeg bruker CoreTemp... Da kan du lese av temperaturen på alle kjernene.. La den stå på når du spiller, så vil du se den høyeste temperaturen den har målt når du går ut av spillet igjen :-) ah ok. Den går på CPU altså,vet du om noe for skjermkort evt? Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Evga precision for nvidia Lenke til kommentar
comadore Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Tok og lastet ned "speccy" og "speedfan" .. Da får jeg både cpu/gpu ihvertfall osv osv! Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) HW-monitor er fin. Den overvåker alt fra CPU og GPU til chipset, harddisker mm, alt etter hvilket hovedkort du har. Evga Precision eller MSI Afterburner har en funksjon som lar deg se GPU-temp, last, fps mm. ingame via OSD (On screen display). Denne funksjonen kan også samarbeide med Aida64 så du kan se CPU-temp, minnebruk etc. hvis du ønsker det. Edit: Eksempel fra min egen konfig: Endret 12. januar 2013 av Loefthal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå