Gå til innhold

MSI er klare med mekaniske tastaturer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske fler lagde tenkeyless (ingen numpad) mekaniske tastaturer. Har vendt meg til dette over alt for mange år, så blir vanskelig å skifte.

Sitter her med mitt splitter nye Ducky "Year of the Dragon" med Cherry MX RED og det er mitt aller første tenkeyless tastatur til stasjonær noengang.

Det er utrolig sært til å begynne med hvertfall, hjernen er "programmert" til at det skal være taster til høyre for piltastene osv så hver gang jeg skal bruke piltastene så ender jeg enten opp med å prøve å klikke uten for tastaturet, eller så klikker jeg for langt innenfor, det samme gjelder når jeg skal trykke på enter tasten.

Det kommer seg nok etterhvert. :tease:

Men hvorfor skulle det være et problem å gå fra tenkeyless til et med numeriske taster? Det tar større plass på skrivebordet, men det er vell hovedsaklig det? Personlig gikk jeg for tenkeyless på grunn av "Year of the Dragon" utgaven kom utelukkende i det, og fordi jeg tenkte det vil være kjekt på TG med noe som ikke tar fult like mye plass.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at jeg kunne tenkt meg å hatt numpad er for KID-nummere, men det er såpass sjeldent (efaktura+avtalegiro), at jeg heller foretrekker at tastaturet tar mindre plass. Da kan jeg også ha musematta nærmere tastaturet.

Bruker du numpad mye så kanskje du foretrekker det, men jeg ser personlig ikke helt vitsen. Skriver fort nok med vanlige tall også.

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg vite hvilken type knapp jeg foretrekker uten å teste det først egentlig? Lite giret på å kjøpe "feil".. Er det sånn at det er forskjellige typer til forskjellige spilltyper? Black til FPS, blå til RTS osv?

Edit; Har lest "guiden" men ble egentlig ikke noe klokere, aner ikke hva jeg foretrekker..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Les deg opp på de forskjellige typene og sats. Om du har mulighet så stikker du på en butikk som selger mekaniske tastaturer, vanligvis "for gaming" (dette er bare branding og tull). Komplett har f. eks litt varer på pickup-point i Oslo, ved rådhuset.

Lenke til kommentar

Mine preferanser er:

Spilling: Cherry MX Red

Skriving: Cherry MX Blue

Kombo: Cherry MX Brown

Du har også Cherry MX Black som er veldig populær til spilling, men jeg syntes det blir alt for stive og rett og slett slitsomme i lengden. Samme gjelder Cherry MX Clear som jeg syntes blir for stive og slitsomme. Black er en stivere utgave av Red og Clear er en stivere utgave av Brown.

Om du ikke er helt avhengig av tactile feedback når du skriver så ville jeg gått for Red eller Black til spilling, den unødvendige klikkingen og feedbacken føler jeg er totalt unødvendig og tidvis utrolig irriterende spesielt på grunn av støy og at det kan føles snodig med rask "tapping". Er overhode ikke noe problem å skrive med Cherry MX Red heller, du blir fort vant til det og siden tastene ikke er spesielt stive så er det jo ikke noe større problem å bare smelle tastene helt ned for å være helt sikker på at knappen blir aktivert når du skriver. Føles nok veldig snodig i starten, men for meg er det hvertfall ikke noe problem i lengden.

Cherry MX Black ville jeg dog aldri falt på om du har planer om å skrive noe særlig, det er utrolig slitsomt med de tunge tastene i lengden, det er hvertfall mitt inntrykk og mitt første mekaniske tastatur var SteelSeries 7G og det gikk rett i retur etter noen uker.

Lenke til kommentar

Jeg for min del skriver/chatter en del og spiller en del så brown er vel brytern min da, funker vel med red også, kanskje.

Men kan noen forklare hva "tactile feedback" betyr?

Er det slik at du kjenner liksom ett lite hakk når du trykker den ned eller noe før den når bunnen?

Lenke til kommentar

Les deg opp på de forskjellige typene og sats. Om du har mulighet så stikker du på en butikk som selger mekaniske tastaturer, vanligvis "for gaming" (dette er bare branding og tull). Komplett har f. eks litt varer på pickup-point i Oslo, ved rådhuset.

Bor i en fjordarm på vestlandet så det er ikke så enkelt for meg :ph34r:

Men skal stikke ned på elkjøp en dag å se om de har noen inne jeg kan prøve å trykke på.

Mine preferanser er:

Spilling: Cherry MX Red

Skriving: Cherry MX Blue

Kombo: Cherry MX Brown

Du har også Cherry MX Black som er veldig populær til spilling, men jeg syntes det blir alt for stive og rett og slett slitsomme i lengden. Samme gjelder Cherry MX Clear som jeg syntes blir for stive og slitsomme. Black er en stivere utgave av Red og Clear er en stivere utgave av Brown.

Om du ikke er helt avhengig av tactile feedback når du skriver så ville jeg gått for Red eller Black til spilling, den unødvendige klikkingen og feedbacken føler jeg er totalt unødvendig og tidvis utrolig irriterende spesielt på grunn av støy og at det kan føles snodig med rask "tapping". Er overhode ikke noe problem å skrive med Cherry MX Red heller, du blir fort vant til det og siden tastene ikke er spesielt stive så er det jo ikke noe større problem å bare smelle tastene helt ned for å være helt sikker på at knappen blir aktivert når du skriver. Føles nok veldig snodig i starten, men for meg er det hvertfall ikke noe problem i lengden.

Cherry MX Black ville jeg dog aldri falt på om du har planer om å skrive noe særlig, det er utrolig slitsomt med de tunge tastene i lengden, det er hvertfall mitt inntrykk og mitt første mekaniske tastatur var SteelSeries 7G og det gikk rett i retur etter noen uker.

Takker for bra svar. Har lest litt om knappene men siden jeg ikke har prøvd noen mekaniske tastatur er det litt vanskelig å få en skikkelig preferanse.. Dataen jeg bruker til spilling brukes bare til spill, har en laptop jeg bruker til annet.

Edit; Tok å sjekket hvor mye kraft laptopen trenger for å skrive og det var rundt 45g det og så er nesten helt sikker på jeg havner på rød..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...