Luigi85 Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hei jeg har lyst å lære å seile , men lurer på om det er mulig å seile alene i en seilbåt uten problem ? , Så lurer jeg på hvordan man kan lære å seile , om det er nok å bare kjøpe en båt å lære det selv , eller om man trenger kurs ? ) mvh En fremtidig lovende seiler ) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Ja, det er fult mulig. Det er selvfølgelig enklere med en seilbåt som er designet for enmanns bruk så man har alle skjøtene innen rekkevidde fra roret. Har selv en tomasters ketch som ikke er spesielt håndterbar for en person siden man må på framdekket for å justere fall, storseil og genoa samtidig har jeg ratt i styrhuset, blir mye flying når man krysser opp mot vinden men det går Endret 11. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Ok takk for svar )) , ja så der er faktisk båter som er designet for å seile med en person da ? , så da er ikke det noe problem vel ? , men får man også litt større seilbåter hvor man kan seile de alene , og skjøtene er trukket til cabinen ? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Hvilken størrelse er det du ønsker å seile? Det er i nyere tid laget mange seilbåter beregnet på at man KAN seile dem alene, men ikke nødvendigvis at man bør om det skulle bli ruskete. Naboen har en fantastisk havseiler han er ute alene med støtt og stadig, men det skal nevnes at den ligger i en høyere prisklasse og 90% av båten er automatisert og styres fra kontrollpanel ved roret :-P Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 ah ok ) hehe , jeg tenker mer på sånn 28 fots , kanskje en Maxi , eller en Fenix , noe slikt , ønsker igrunn å ha et ''ratt'' og ikke bare rorkult , men det viser seg at det er vanskelig å finne i den størrelsen der , så i prisklasse 100k -200k tenker jeg rundt der , så vil ha en som er god å lære seg å seile med , så blir det sikkert større båt senere når man får råd hehe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Maxi 28 er perfekt til alene-seilas siden man rekker til alt fra rorkulten. Anbefaler og investere i en autopilot hvis man seiler over lengre avstander, fåes i mange prisklasser og varianter. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 tusen takk for svar )) , føler jeg kommer mer i gang hehe , men hva med en Maxi 31 da ? den har jo ''ratt'' og _ vet ikke hva det er men jeg har så lyst å ha ratt , er det også mulig å kjøpe en båt å lære det selv da , eller må man ta noe kurs eller lignende ? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Rorkult er fine greier det, enkelt og velfungerende prinsipp. Jeg har et svært ratt, men kunne godt hatt rorkult uten at det gjør noe. Seiling er lett, det som er vanskelig er å seile fortere enn andre i samme type båt i samme mengde vind. Jeg seiler masse alene, glad for å ha rulleforsel og lazybag på storseilet samt alle skjøter og fall trukket tilbake til cockpit. Med dette oppsettet klarer jeg fint å seile uten autopilot, skjønt den selvsagt er kjekk å ha. Jeg har ikke noe stort behov for å være flere ombord selv i dårlig vær, unntatt hvis turen er så lang at jeg blir skikkelig sliten av å stå til rors. Anbefaler å tenke litt gjennom bruken før du kjøper båt: skal du være så mye i båten at det er viktig med ståplass i salongen, gode køyer og et skikkelig bad, eller skal du bare ut og seile litt? Jeg har 32 fot og synes det er akkurat stort nok. Glimrende forhold på sjøen i Rogaland i dag for øvrig, når jeg bare fikk bakket bort isen rundt båsen ... Vanligvis pleier jeg å være nøye med å ikke la fortøyningene ramle i vannet når det er kaldt, men i dag var det bare å legge de ned på isen. I morgen er det attpåtil lovet litt vind! Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 tusen takk for svar , ja det er kanskje lett , men er ikke så lett å vite hvor mye den kan krenge før den velter hehe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 tusen takk for svar , ja det er kanskje lett , men er ikke så lett å vite hvor mye den kan krenge før den velter hehe I teorien skal ikke en seilbåt velte, men det er fullt mulig hvis man ikke kjenner begrensingene. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Ja det er akkurat det med begrensningene ) , hvordan kjenner man de ? Altså er det en erfaringssak , eller er det noe som noen kan lære deg, eller som man kan lære på et kurs ? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Man kan gå på kurs hvis man vil, men det går også helt fint uten. Greia er at kjølens opprettede effekt stiger etter hvert som båten krenker mer, så det er bortimot umulig å smelle masta i vannet med for mye seilføring. Det kan skje ved enorme mengder bølger som slår båten ned, men dette skal du ikke bekymre deg for mye for i første omgang. I praksis: kutt ned på mengden seil når du krenker over ca 20 grader, mindre om du føler det er mer komfortabelt. Silkeføre i dag: Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 ok tusen takk for svar )) , har lest noen bøker om seiling da så i teorien virker det jo overkommelig, det er ingen kurs her som jeg bor så vurderer å kjøpe en båt for å prøve meg frem i rolige farvann i første omgang Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Heis seil og stram skjøtet (tauet som sitter i bakkant av seilet) til det slutter å blafre. Resten kommer etter hvert. Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 det høres helt genialt ut Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Kan vel også anbefales å prøve litt mindre båter før en kjøper en stor en. Jeg har vært borti litt ulike seilbåter, men synes det er mer morro med jollene Lenke til kommentar
Luigi85 Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 hva mener du med mindre , er en 28 foter en mindre båt ? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Mindre enn 20 ca Smaken er kanskje som baken, men der har du mer følelse av å kunne styre jolla , og kanskje litt mer morro om det blir litt vind\bølger Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg er uenig i den anbefalingen, i alle fall å gjøre den generell. Båtstørrelse avhenger av bruk, lommebok og mye annet -- jeg kunne f.eks. ikke tenke meg en båt uten ståhøyde i salongen, da må en typisk litt over 30 fot. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Var vel heller ment som et tips om du ikke har seilt før, og vil teste det litt ut Ingen meningen å si at en skal blåse av 30 tusen på en fin seiljolle på 17 fot, men går sikkert an å prøve ei ledig jolle i den lokale seilforeningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå