Gå til innhold

Dine favorittkontraster i mat?

Jakke

16 stemmer

1. 1. Favorittkontrast i mat?

• Varmt og kaldt
      2
    • Søtt og surt
      0
    • Søtt og sterkt
      2
    • Surt og sterkt
      4
    • Søtt og salt
      6
    • Salt og sterkt
      1
    • Salt og surt
      0
    • Mykt og sprøtt
      1

Anbefalte innlegg

Det er ikke alle som tenker over det, men det er jo ofte sterke kontraster i mat (ikke mye i norsk mat dog).

Hva er dine? Begrunn gjerne.

Jeg vil si temperatur. Varmt og kaldt. F.eks fritert banan med is til, nydelig!

NB! Si ifra om jeg har glemt noen kontraster her!

Endret av Jakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ingenting om smaksteori eller gastronomi eller hva det engang heter, men i min oppfatning er det mye god mat som er søt og salt.

Typisk gatekjøkkenmat, pizza, pasta bare for å nevne tre ting er vel ofte søtt og salt?

Eller burde det kanskje være fler alternativ? Finnes det noe godt norsk ord for "savory"? Fyldig? Kanskje vanskelig å beskrive som smak... men tenker da hovedsakelig på kjøtt og ost f.eks?

Lenke til kommentar

Karri er ikke akkurat det sterkeste i verden, om du refererer til krydderblandingen folk flest bruker på fiskebollene sine. Ris har heller ikke en formildende effekt, det blir heller mer et utjevning av det smakfulle i det smakløse. Litt som en potet absorberer salt.

Noe sterkt + svalende (type yoghurt, creme fraiche, rømme) er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Surt og sterkt er min favoritt. Alternerer mellom epleeddik, fiskesaus, rødvin eller rett og slett lime for å få ønsket syreinnhold. For styrken er karripasta fra innvandrersjappen fantastisk potent og god, alternativt bruker jeg frisk chilli. Har alltid kokosmelk eller fløte stående dersom det må dempes litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...