AnnetteM Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hei Er det noen som kan være så greie å hjelpe meg litt med hvilke gråfilter jeg trenger til mine to sigma objektiver på 10-22 mm og 24-70 mm? Er veldig ny på å ville ta bilder av fosser, elver etc og forstår at et gråfilter er noe man bør ha. Linker til evt fotobutikker som fører dette eller tips mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Først må du se i forkant av objeltivene der står det et tall med en Ø foran, det indikerer gjenge-diameteren som filteret må ha. Jeg har et ND4 filter og det er for svak til bluring av vann, anbefaler minst ND8 eller et såkalt justerbart/variabelt ND-filter. Jeg kjøper filter fra Maxsaver siden de er relativ rimelige og har gratis frakt, bruker stort sett Kenko PRO1 eller HD filter . Et filter som du gir 5/6 hundre for her på berget gir du en 2/3 hundre for i utlandet. Endret 11. januar 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Er det noen som kan være så greie å hjelpe meg litt med hvilke gråfilter jeg trenger til mine to sigma objektiver på 10-22 mm og 24-70 mm? Er veldig ny på å ville ta bilder av fosser, elver etc og forstår at et gråfilter er noe man bør ha. Du må bare passe på å kjøpe filter med samme diameter som objektivene dine har. Hvis de er forskjellige er det også mulig å bare kjøpe til det med størst diameter og en overgangsring til det med minst diameter. Målet med filteret er (antar jeg) å få så lang lukkertid at vannet sløres. Hvor mye det skal sløres er en smakssak, og vil (for mange) også variere fra bilde til bilde. Det finnes to hovedtyper av ND-filter til dette formålet (i tillegg finnes gradert ND-filter hvor bare en del av filgeteret er mørkere). De enkleste har fast styrke, men det finnes også varianter med variabel styrke. Jeg ville vel startet med et med fast systrke til et av objektivene og prøvd litt. Da får du erfaring med hva du trenger og kan eventuelt supllere med flere filter, eller et med variabel stryke . ND8 filter (3 Ev) er et greit startsted. Edit: Som Nautica skriver er det en del å spare på å handle fra utlandet. Foretrekker du å handle i butikk har større fotoforretninger slike filter på lager. Endret 11. januar 2013 av se# Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Til vidvinkelobjektiver vil jeg ikke anbefale variable gråfilter - siden de vil gi VELDIG ujevn himmel. Som dette, hentet fra http://www.myfinepix.co.uk/forum/8/262691 hvor det også er enda et bilde: 2 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Tusen takk for innspill Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Hvis du skal ha Variabel ND så er Fader ND fra Lightcraft Workshop mye billigere enn Kenko; http://specialcamera...d-adjustable-nd For fotografering er firkant filtere med holder kanskje et bedre alternativ; http://www.diskusjon...owtopic=1483432 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1416599&st=0&p=18973504entry18973504 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1431589&st=0&p=19213009entry19213009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1433918&st=0&p=19246298entry19246298 Endret 11. januar 2013 av arthon 1 Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hvis du har stramt budsjett, så har man Ebay! Og firkantfilter med holder er nok veien å gå, som nevnt over.. Det kan fort bli dyrt om man skal kjøpe runde filtre til hvert objektiv om de har forskjellig diameter. Jeg kjøpte et billig sett på ebay for å teste. Tar veldig lite bilder der jeg trenger ND-filter, så ville heller ikke legge så mye penger i dette, enda.. http://www.ebay.com/itm/261117316075?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 Her følger det med adapter-ringer som gjør at dette settet passer på de aller fleste objektiver. 1 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Men igjen, det er veldig enkelt å ha runde filtre. Jeg har et sett rektangulære filtre, men de er kun brukt en gang - jeg føler at de er for tungvinne. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Men igjen, det er veldig enkelt å ha runde filtre. Jeg har et sett rektangulære filtre, men de er kun brukt en gang - jeg føler at de er for tungvinne. for å ikke glemme at det tar mye plass i bagen. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Sikkert unødvendig å skrive, men man tar selvsagt bort overflødige adapterringer og evt filtere man ikke bruker. Jeg er nøye på å beholde etuiene til mine runde filtere som de blir levert i så de ligger trygt, og dette vil og begynne å ta en del plass når man får en del av de..bare nå har jeg 3 forskjellige polariseringsfiltere til 3 forskjellige objektiver, 82,77 og 58mm. Skal man ha ND-filtere til disse i forskjellige grader og størrelser vil jo det og ta plass. Hvordan lagrer dere deres runde filtere så det evt ikke tar så mye plass og ligger trygt når man får mange av de? 1 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Jeg har dem i esken sin. Disse eskene er riktignok tykkere enn eskene til de rektangulære filtrene, men med rektangulære filtre blir de større i areal, og man må ha med seg filterholderen i tillegg. Graderte gråfiltre er fine som rektangulære filtre, men med to eksponeringer gjør PS samme jobben... 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hvordan lagrer dere deres runde filtere så det evt ikke tar så mye plass og ligger trygt når man får mange av de? Jeg tror nok firkantfilter med holder er plassbesparende hvis man skal ha mange filter (og en stor fordel med gradert ND) så det blir litt opp til om TS ser for seg et bredt utvalg i filter eller ikke. Med Sigma 24-70 og 10-20(?) er det imidlertid fint mulig å klare seg med ett 82mm filter så lenge det er snakk om bare ND, eventuelt med en adpatering til 77mm hvis det er 10-20 F4-5.6 (10-20 F3.5 har 82mm). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Skal man ha kun et filter så må man ha en step-up ring så filteret passer til det største objektivet, koster ikke mange kroner på eBay. 2 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Masse bra forslag her Takk til dere alle! Må sjekkes ut :-D Nautica: jeg så på begge sigma linsene og det er ikke noe ø som står i sirkelen - faktisk står det ingenting der på noen av objektivene..... hmmmm! Men jeg finner nok ut av det Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Er det denne 10-22 du har så er filterdiameteren 77mm og er det denne 24-70 du har er størrelsen 82mm. 1 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Kanon! Tusen hjertlig Nautica!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå