Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Prøve muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Hei! På mandag skal jeg ha prøve eksamen muntlig. Jeg kom opp i naturfag og trakk temaet Pubertet og Forplantning. Jeg har laget en presentasjon, er ikke helt ferdig, men jeg er kommet ganske langt. Jeg har noen spørsmål angående eksamen. Dette er en prøve eksamen for at vi skal få øvet oss til den ordentlige eksamen, men den kommer til å være ganske lik en vanlig eksamen og vi får karakter på den. Det jeg lurer på er:

1. Jeg blir fort nervøs når jeg skal fremføre noe. Jeg er ikke det nå av en eller annen grunn, men det kan fort snu. Jeg har opplevd at det har gått bra helt til jeg kom fram og skulle begynne å prate og da ødelegger jeg jo hele greia siden jeg ikke klarer å snakke ordentlig og sånt. Nå gleder jeg meg nesten og jeg tenker at det kommer til å gå bra, men jeg er redd for at jeg skal bi skikkelig nervøs rett før eller under presentasjon. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å roe meg ned eller noe? Eller holde meg rolig.

Det går jo som regel bra etterhvert, men når jeg startet med å være nervøs og nesten ikke klare å prate så tenker jeg bare at jeg har gjort det dårlig og jeg klarer liksom ikke å ro meg ned. Da snakker jeg fort og utydelig.

2. Jeg har valgt undertemaene Pubertet og Prevensjon. Jeg har skrevet litt generelt om pubertet for jenter og for gutter og litt om prevensjon. Men jeg må gå litt i dybden på temaet prevensjon siden jeg snakker bare generelt om pubertet. Er det noen som har noen tips om hva jeg kan ta med da?

Jeg har tatt med hvordan de virker og hvor de skal plasseres, men læreren min sa noe om at det var lurt å trekke inn noen tall eller prosenter eller noe. For å få litt mer om hver av prevensjonsmidlene. Hvor sikker de er osv.

3. Jeg skriver notater til presentasjon og prøver å ha så lite stikkord som mulig. Det jeg sliter litt med når det gjelder notatene er at når jeg fremfører så blir jeg stående å lese av notatene. Dette gjør jeg ikke fordi jeg ikke kan det som står, men fordi at når jeg begynner å lese på arket klarer jeg ikke å se opp fra det, og hvis jeg ser opp så vet jeg ikke hvor på arket jeg er. Så hvis jeg prater mye og skal begynne på et nytt stikkord og jeg trenger å se på arket litt så finner jeg liksom ikke ut hvor jeg var og da blir jeg bare stående der og må lese gjennom hele arket for å finne det. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan organisere notatarket for å ha bedre oversikt? Eller en måte jeg kan lære meg tingene jeg skal si på? Slik at jeg ikke trenger arkene så mye. Det er jo en framføring på 20-25 minutter og det er vanskelig å huske så mye stoff, men er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan gjøre det så hadde det vært flott!

4. Det siste er ikke så viktig, men lærerne sier at kreativitet er noe de ser mye på. Jeg prøver, men jeg finner liksom ikke noe kreativt å ha med i presentasjon med dette som tema. Er det noen som har noen forslag? Vil jo ikke stå å vise f.eks. hvordan man trer på en kondom, men noe annet kreativt.

Det ble mye å lese, men jeg håper noen tar seg tid til å lese det og svare på spørsmålene mine. Takk for svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

angående det om å være nærvøs så er det beste å være opptatt med noe, slik at du ikke tenker på det. det var det eneste som funka før oppkøring, men jeg har selv aldri prøvd det før en fremføring :hmm: selv om jeg er drit-nervøs.

Når det gjelder det med å se på arket så er det best å ikke ha noe ark. Jeg har selv hatt 2 spessielt gode presentasjoner (til å være meg) og det var da jeg var helt uten noe form for manus. Lær deg stoffet så godt at du kan snakke fritt om det, du har en helg på deg så det burde gå.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg prøver alltid å holde meg opptatt og tenke på andre ting og jeg klarer å ikke være nervøs da, men noen ganger tror jeg det er best å tenke på det. Å tenke på det og å være litt nervøs sånn at du ikke plutselig blir nervøs mens du står der oppe. Ikke å grue seg til det, men å tenke at det kommer til å gå bra. Men det er jo selvfølgelig enklere sagt enn gjort og spesielt hvis du har gjort det dårlig før.

Jeg er god til å huske, men problemet er egentlig at når jeg blir nervøs kommer jeg fort ut av det og det føles mye mer trygt å ha ett ark ifall jeg gjør det. Jeg har tenkt litt på hvordan jeg kan organisere det og har funnet ut at hvis jeg lager mange stikkord istedet for mange setninger så er det kanskje lettere å finne fram på arket og jeg ser kanskje mer opp fra arket siden det ikke står noe på arket bortsett fra stikkordet. Jeg har jo stikkord på presentasjonen, men jeg har mye stoff mellom de stikkordene og da er det kanskje lurt å skrive opp alle stikkordene på notatarket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...