Gå til innhold

Hasjrøyking og bilkjøring

sånn er det!

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er noen konkrete lover i forhold til dette? Hasj er jo et ulovlig rusmiddel så lurer på om du kan fratas førerkortet uansett om de bare finner ut at man har røyket i det hele tatt, eller om det er en viss konsentrasjon i blodet som teller her også. Selve rusen går jo ut i løpet av noen timer, men nå skal det jo tas i bruk et narkometer som kan spore at noen har røyket flere dager i forveien. Kan det ha kosekvenser om men har fått det i seg for noen dager siden enda man ikke er ruset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har ikke lov å kjøre bil om man er påvirket av rusmidler eller forsløvende midler som enkelt medisiner.

Om rusmiddelet er alkohol, hasj, heroin eller whatever har ingenting å si.

Blir du stoppet mistenkt for kjøring mens du er påvirket vil det bli tatt blodprøve, og de vil se på verdiene i blodet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over. Jeg må ha tenkt på de nye spytt-målerene som nå blir tatt i bruk. (usikker på om disse er i bruk per i dag) Til dette skriver FHI følgende.

Inntak av cannabis kan påvises i urin fordi man her finner det inaktive omdannelsesproduktet tetrahydrocannabinolsyre (THC-syre). THC-syre har lang påvisningstid i urin. Hos personer som bruker cannabis jevnlig, kan THC-syre påvises i urin i flere uker etter avsluttet inntak. I spytt måles derimot THC - som er et psykoaktivt stoff. THC påvises over en kortere periode i spytt enn THC-syre i urin. Hvis THC påvises i spytt, tyder det derfor på at personen nylig har inntatt cannabis.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:89689::1:5647:71:::0:0

Lenke til kommentar

Å kjøre dagen etter, eller etter en periode med mye røyk, kan være litt russisk rulett, selv om du ikke er mentalt påvirket lenger. - For all del, med mindre det er rutinekontroll, pleier det å være et grunnlag for at politiet tester noen.

De nøyaktige tallene på hva som aksepteres er her (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:94797::1:5647:25:::0:0), oppgitt i Is µmol/L i motsetning til kalkulator tidligere som viste ng/ml.

Lenke til kommentar

Jesus Kristus. Det der er elendige unnskyldninger, Betyyr det at jeg kan kjøre i 240 KM/t bare det er om natta? Give me a fracking break. Det var en patetisk og idiotisk handling og det vet du. Hadde du forresten videoovervåkning av hele strekningen siden du visste at du ikke kunne møte på noen andre?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Tror mange har gjort "dumme" ting som man ikke burde ha gjort bak rattet. Å kjøre påvirket av en eller annen substans er dumt og er noe man ikke burde sådann gjøre.

Jeg har gjort noe jeg er mindre stolt av og det var i alkoholrus. Ingen skade skjedd og gjør det aldri igjen. Ble heldigvis heller ikke ferska.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja man kan miste lappen selv om man ikke er ruset når man kjører. Finnes eksempler på personer som har mistet lappen pga for mye fyll uten å ha fyllekjørt så det samme gjelder nok for hasj.

Og når det gjelder kjøring i hasjrus så er det ikke så utrolig farlig, selvsagt er det en økt risiko men alkohol er MYE værre. Ikke om det er snakk om en øl selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...