Gå til innhold

- Den styggeste nedgangen siden 2005

Anbefalte innlegg

Det er kanskje ikke så rart at salget av DVD raser, for det fikk jo plutselig en bratt stigning for noen år siden, og at det da skulle møte en topp som var bratt på den andre også er vel ikke overraskende.Først var DVD dyrt. Man leide DVD, eller kjøpte VHS. Og folk hadde analogt modem eller bredbånd som ikke var veldig bredt, å laste ned annet enn lavoppløste snutter på få sekunder var uaktuelt.Så ble VHS faset ut, Bluray (og den andre standarden vi nå har glemt) var for entusiastene, og DVD ble billig, menigmanns filmmedium. Som man kjøpte på Rema og Narvesen like billig som videoutleiesjappa tok for å leie ut filmen. Videoutleiesjappene gikk konk, eller overlevde på å selge kioskvarer. Mange steder måtte man kjøpe en DVD for å se en film en gang, for ingen dreiv med utleie. Og de første streametjenestene var hakkete.Nå har "alle" bredbånd bredt nok til å streame film uten hakking, blurayspillere koster noen hundrelapper, og om man kjøper fysiske media så velger man kanskje heller bluray enn DVD. Men å betale 40 kroner for å streame en film en gang er et godt alternativ, så slipper man at haugen av filmer og musikk-CD-er som støver i boden og aldri mer brukes vokser ennå mer.

Betale 40 kroner for å se en film ÈN GANG ! Jeg tror du er i samme bobla som de antipiratjegerne... en 5-10 kr JA, men ikke mer for vi konsumerer film på nivåer som er 20 ganger større i dag. Netflix og andre ting går mer eller mindre 18 timer i døgnet på en eller annen skjerm i huset mitt. Skulle det koste penger pr filmvisning så er det kroken på døra for min ekonomi.... Puh 40 kr du lizzom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Pris og alternativer er én ting, men må heller ikke glemme hvor lite som kan spille av en DVD (eller blu ray) nå om dagen. Vi dasser rundt med mobiler, tablets, og ultrabooks, kommer hjem og setter oss foran en smart-TV eller en TV tilkoblet en eller annen mediaboks. Hva har de alle til felles? Total mangel på optisk drev. Har 2x store DVD "albumer liggende hos mamma, samlet støv siden jeg flytta. Mye der jeg gjerne ville sett på, men tanken om filmer i fysisk format har blitt like fremmed som tanken om bøker på papir.

Lenke til kommentar

Betale 40 kroner for å se en film ÈN GANG ! Jeg tror du er i samme bobla som de antipiratjegerne... en 5-10 kr JA, men ikke mer for vi konsumerer film på nivåer som er 20 ganger større i dag. Netflix og andre ting går mer eller mindre 18 timer i døgnet på en eller annen skjerm i huset mitt. Skulle det koste penger pr filmvisning så er det kroken på døra for min ekonomi.... Puh 40 kr du lizzom.

Med et sånt forbruksmønster lønner det seg nok å med en streamingtjeneste med en fast månedspris, ja.

Men noen av oss jobber en tredel av døgnet, sover en tredel, og ser av og til en film i løpet av den siste tredelen. Da velger man en film man virkelig vil se og setter man seg ned og konsentrerer seg om filmen, uansett om man er på kino (90-110kr), ser en DVD (49-189 kr), eller en film man streamer fra en tjeneste som f.eks. SF Anytime til 39 kr filmen, der er det ingen faste avgifter, og man får det man betaler for og betaler for det man får.

Lenke til kommentar

Nå tro jeg ikke at det vil skje så mye mere før "alle" har et smart tv som lar de bruke alle disse tjenestene.

Å bruke PC til laste ned film for så se den er nå lit tungvindt

Streamingtjenester bakes jo inn i alt mulig av dingser man kobler til sin TV også. Du får det med i spillkonsoller, eple-tv, dekodere, bluray spillere m.m. For ikke å glemme at det er og lett tilgjengelig på "mobile" enheter av ymse størrelser. Så streamingtjenester er allerede veldig lett tilgjengelig selv om du ikke har en "smart"-tv.

Jeg tipper vi i år vil se en kraftig nedgang i alt salg av fysiske medier og at streaming-revolusjonen nå er i gang for alvor. Fysiske medier vil atter en gang havne på dynga. Eneste jeg skulle ønske meg er at kvaliteten kunne jekkes opp et lite hakk for en del tjenester. (er 1080p og DTS 5.1 for mye forlangt?)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med et sånt forbruksmønster lønner det seg nok å med en streamingtjeneste med en fast månedspris, ja.

Men noen av oss jobber en tredel av døgnet, sover en tredel, og ser av og til en film i løpet av den siste tredelen. Da velger man en film man virkelig vil se og setter man seg ned og konsentrerer seg om filmen, uansett om man er på kino (90-110kr), ser en DVD (49-189 kr), eller en film man streamer fra en tjeneste som f.eks. SF Anytime til 39 kr filmen, der er det ingen faste avgifter, og man får det man betaler for og betaler for det man får.

Hvis du har unger er streamingtjenester med fast månedspris en "gudegave". Hvor bra er det ikke å kunne sette på hva de måtte ønske når som hels og så ofte de vil, uten å rote i plater (som de riper opp) eller styre med å taste inn passord for å godkjenne "leie" av en film?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Streamingtjenester bakes jo inn i alt mulig av dingser man kobler til sin TV også. Du får det med i spillkonsoller, eple-tv, dekodere, bluray spillere m.m. For ikke å glemme at det er og lett tilgjengelig på "mobile" enheter av ymse størrelser. Så streamingtjenester er allerede veldig lett tilgjengelig selv om du ikke har en "smart"-tv.

Jeg tipper vi i år vil se en kraftig nedgang i alt salg av fysiske medier og at streaming-revolusjonen nå er i gang for alvor. Fysiske medier vil atter en gang havne på dynga. Eneste jeg skulle ønske meg er at kvaliteten kunne jekkes opp et lite hakk for en del tjenester. (er 1080p og DTS 5.1 for mye forlangt?)

"alle har muligheter for det i da på små mobile enheter , men der koster datatrafikken granske mye .

Da må det gå over den faste nettlinje og trådløst nettverk

poenget mit var at man også trenger riktig strøelse på sjermen man ser det på, Derfor TV

Lenke til kommentar

De fleste som bruker nettbrett sitter gjerne hjemme med Wifi når de skal se fil da. Svært få sitter å streamer netflix på bussen om morgene :D Med et headset og ikke for lang seer avstand gir det en helt ok opplevelse når man ser serier og filmer som ikke er av typen effektorgie.

Og igjen - det er mange tingester som har innebygget streaming som folk i dag har koblet på sine TV'er og ikke kun de idiotiske "smart"-TV'ene (som er foreldet innmat etter et år eller to).

Lenke til kommentar

Man har en lit merkelig utvikling her :

i utgangspunktet var pecn laget for å erstatte skrivemaskinen., Da Internett kom ble den også brukt for surfe på nett m.m

TVen ble laget for se tv programmer og sener tilpasset for å se film.

Telefonen ble laget for kunne snakke med andre personer.

I da er alt snutt rund flere ganger .

Man bruker pcen for se på TV

Tven for å surfe på nettet

og telefonen til ta bilder

Dett er det alså mange medier som ikke makter å være med på .

Da må det bare gå en vei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...