Gå til innhold

Kjøp av Twintip

Jezpo

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har tenkt å kjøpe meg twintip og starte med litt små hopp og prøve ut litt rails. Har stått på carving ski i mange år, og vil si at jeg er ganske flink på carving. Så kjøringa på skia blir nok ikke noe problem. Det jeg vil ha, er noen ski som er greie å starte med å ta litt hopp og rails med.

Også har jeg sett overalt, har ikke et stort budsjett, så rimelige pakker hadde vært fint, har dere noen internettsider/butikker som selger twintip ski (bare å foreslå om de selger dyre også).

Jeg har noen støvler som passer meg, men det jeg ikke vet er om de passer i bindingene på twintipskia. og det er vell forskjell på vanlige slalomstrøvler og "jibbe" støvler?

Skulle sikkert ha lagt denne inn i en annen tråd, men jeg fant den ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg har tenkt å kjøpe meg twintip og starte med litt små hopp og prøve ut litt rails. Har stått på carving ski i mange år, og vil si at jeg er ganske flink på carving. Så kjøringa på skia blir nok ikke noe problem. Det jeg vil ha, er noen ski som er greie å starte med å ta litt hopp og rails med.

Også har jeg sett overalt, har ikke et stort budsjett, så rimelige pakker hadde vært fint, har dere noen internettsider/butikker som selger twintip ski (bare å foreslå om de selger dyre også).

Jeg har noen støvler som passer meg, men det jeg ikke vet er om de passer i bindingene på twintipskia. og det er vell forskjell på vanlige slalomstrøvler og "jibbe" støvler?

Skulle sikkert ha lagt denne inn i en annen tråd, men jeg fant den ikke.

Hei, det som er viktig ved valg av ski til Twin-Tip er stivhet, vekt og "pop" i skien. Jeg ville valgt en ski som er solid bygd opp (med forsterkninger i kantene), veier forholdsvis lite og har god "pop". Med "pop" mener jeg at skien gir deg sprett når du satser.

Line Afterbang er et kjempe godt valg på alle de kriterier jeg stiller til en god ski. Den er en solid parkski, den tar alt av Urbans og park elementer, og du kan så og si behandle de som dritt og de vil fortsatt være like gode. De veier ikke spessielt mye, men litt mer enn en vanlig Twin-Tip pga konstruksjonen. Afterbang skiene er bygd opp på en såkalt skateboard-konstruksjon som gir skien nettopp de egenskapene som gjør skien såpass solid på bekostning av noe vekt. Line er kjent for å ha kjempe kvalitet på kantene sine og dette er kjempe nyttig når du sier at du ønsker å kjøre rails i tillegg. Har selv et par fra 2009 som er like gode som nye :)

Line Afterbang kommer på 3800,- (med binding) hos parkogpudder.no

Den "beste" nettbutikken for Twin-Tip i Norge ;)

HUSK! MIDTSTILTE BINDINGER ER MUST!

Link:

http://www.parkogpud...0000088142.aspx

Støvlene fra alpint vil fungere, men du vil ha større sjangse for å pådra deg skader ved hopp og rails, samt et kjent problem for oss Twin-Tip kjørere, Kronisk benhinnebetenelse.

Alpintstøvler mangler demping for leggen, hel og toe-bang protection. En Twin-Tip støvel har innlagt demping for dette og forhindrer godt at disse skadene oppstår. Twin-Tip støvlen er også mindre stiv enn en slalomstøvel som gjør støvlen mer leken og lett.

Selv har jeg skiftet mellom Salomon SPK og Dalbello i et par år, og begge har gode støvler. Bare å velge det paret som passer best for bena. Hadde ikke valgt Full Tilt støvler pga de har en gammel konstruksjon og ikke like god kvalitet i dempingen som de overnevnte. Står selv på Dalbello Il Muro i år men disse ligger på kroner 6500,-

Salomon SPK Pro ligger på ca 3500,- hos XXL.

Endret av Berniy
Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg bare lurer på om du kan velge noen ski som er bra for en nybegynner :p

Har sett på 3 slags ski:

K2 Press

K2 Domain

Völkl Ledge

Har også snakker med en som selger Völkl Wall, men er usikker, siden jeg har lest på völkl sine sider, at det er til "ABILITY; Advanced, Expert"

Så er noen av disse skiene bra til en nybegynner? :p Skal starte med å ta noen små hopp, kanskje litt rails, hvis jeg tør xD En ski som passer best? :p

Lenke til kommentar

Hadde ikke valgt å gå for noen av de du nevner over. Nybegynner ski er ikke noe poeng hvis du har stått på ski før, du får feelingen ganske fort og da vil nybegynner ski hemme deg når du ønsker og trapp opp litt på nivået.

Völkl Wall eller Line Afterbang er nok det smarteste valget ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...