Manlulu Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Er disse ordene norske? Hva kan jeg skrive istede for des eller desto? Høres ut som spansk eller noe.. Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Dess og desto brukes ofte både i norsk dagligtale og i skriftspråket. Det er lov å bruke det, begge formene står i bokmålsordboka. Tror det kommer fra tysk(?). I stedet for "desto mer" jeg trener, dess flinkere blir jeg, kan du si "jo mer" jeg trener, jo flinkere blir jeg. Det er en smakssak, synes jeg. Selv bruker jeg begge deler for å variere språket. 1 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Hmm.. hvem kunne tro at dette var ord vi har lov til å bruke.. Men det er bra Takk for svar Lenke til kommentar
Aapnopp Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Jo mer man øver, dess mindre inkompetent blir man. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 På nynorsk sier man "Di meir eg trenar, di tynnare vert eg". Jeg føler det kan ha sin opprinnelse i det engelske "the". "The more I eat, the fatter I get. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå