Gelbear Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Hei. Jeg vurderer å oppgradere litt på min stasjonær-pc, men litt usikker på hva. Pc'n brukes 80% til gaming, resten CAD og litt video-redigering. Er kun CS:GO jeg vil ha til å fungere 100% Er ikke så inne på BF3 ol. Begynner selv å få noen år på baken, og er ikke lengere oppdatert på hardware fronten Det jeg har i dag, i følge CPU-Z, er: Hovedkort: ASUS P5Q-PRO Prosessor: Intel Core 2 Duo E8500 @ 3.16GHz RAM: 4GB G.Skill PC2-6400(400Mhz) GPU: XFX ATI Radeon HD 5800 PSU: Husker ikke, men det er 1000W, så den holder sikkert. Kabinett: Tja, et gammelt med liten plass innvendig +3 stk gamle hardisker 7200rpm, skrev tidligere 5400...husket feil:-) Har vurdert dette: CPU: i3770K eller i5-3570K HK: Asus P8Z77-V Pro RAM: Patriot Viper 3 2x8GB 2133 MHz, eller noe tilsvarende Kabinett: Cooler Master CM Scout II +ssd (for windows) +120Hz skjerm +nytt skjermkort? Det jeg lurer på er hva som er flaskehelsen(e) i mitt system? Altså, det er snakk om å få høy stabil FPS i CS:GO, høy nok til bruk av 120Hz skjerm. Bruker alltid 1920 x 1200 nå, merker ikke forskjell på fps hvis jeg setter lavere. Alle andre settings er low. I BF3 merker jeg at skjermkortet jobber mye hardere, men er ikke så var for fps-drop i dette spillet som CS:GO. Så da lurer jeg på om det har noe for seg å bytte CPU, og da HK +RAM. Eller er det skjermkortet som ikke henger med? Eller kansje alt sammen begynmer å bli modent for utskiftning? -Bjørn Endret 14. juli 2013 av Gelbear Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Strømspare-disker med lav omdreining som systemdisk? Jeg vil mene at den mest hensiktsmessige oppgraderinga mhp brukeropplevelse må være å oppgradere til en raskere systemdisk. Det sier seg vel selv at å kjøre windows på en "saktegående" harddisk innebærer at det må ta mer tid å lese og skrive filer. Dette gjelder også for lasting av spill. Men når det kommer til skjermkort og bf3 så vet jeg ikke mer enn du gjør mhp valg av skjermkort. Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Jo, ssd disk blir det nok. Bare lurer på om jeg kan berges med noe av det jeg har, eller om det må til med ny cpu eller gpu. Hvis det er my physics i et spill, går det da ut over gpu eller cpu? Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Har googlet litt og det viser seg at Source-engine baserer seg ganske mye på CPU, så blir antagelig å oppgradere litt på den fronten. Så er det også tilbud på Benq ut helgen, så får se hva det blir til. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=767207 Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Annet spm er RAM, trenger man noe mer enn 1600Mhz, og trenger man noe mer enn 8GB? Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Ingen som har noen formening om antall GB ram og hastighet? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Nei og nei Til spill, og alt annet som ikke spiser enorme mengder minne klarer det seg lenge med 8GB. Hastigheter over 1600MHz vil du ikke merke stort til, bortsett fra på lommeboka. Du finner mange tester på nett der de har tatt for seg ulike frekvensers påvirkning i ymse spill og applikasjoner. Denne sier vel det meste. Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Se der ja. Sendte ordren rett før jeg så innlegget, ble jo selvfølgelig 16 GB og 1866 MHz...:-) men ikke den helt store prisforskjellen. Ble å handle en del mer en planlagt, ble det meste bortsett fra skjermkort...som det antagelig vil vise seg at jeg trenger etterhvert:-) Dette ble kjøpt inn: ASUS P8Z77-V PRO BenQ 24" LED XL2411T CM Storm Scout II Gaming Midi Tower Intel® Core i7-3770K Processor Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 1866Mhz 2x8 KIT CL10 Kingston HyperX 3K SSD 120GB 555/510MB/s read/write Håper jeg ikke gjorde noen større bommert`er:-) Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) SSD'en er ikke den beste, men bortsett fra det ser det fint ut. Kingston HyperX har fått litt blandet kritikk og baseres dessuten på SandForce 2281 som det har vært, og forsåvidt fremdeles er en del problemer med. Hvis du velger å beholde den bør du ihvertfall oppdatere firmwaren på den. Jeg mener det skal være en oppdatering tilgjengelig som adresserer problemer med TRIM bla. Hvis du benytter deg av angrefrist kan du heller vurdere Samsung 840 eller Crucial M4. Endret 13. januar 2013 av Loefthal Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Ja, kansje det. Kjøpte den i grunn bare på måfå..den var billig, og tenkte windows sikekrt blir fornøyd med den. Vet den tåler færre skrivinger, men tenkte det ikke ble noe problem med mitt bruk..? Var innom Samsung 840, men tenkte å ta det piano da jeg allerede hadde brukt 5000.- mer enn planlagt på oppgraderingen Men hvis den finner på å gå i bluescreen ol kjenner jeg allerede nå at jeg kansje blir å bestille en 840 Problemet er bare at hvis jeg bestiller 840, er den neppe hjemme hos meg før helgen, noe den andre disken og komponentene vil være. Tenker det vil være vanskelig å la være å teste alt sammen til en eventuelt ny ssd ankommer.. Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 har googlet litt og det ser ut som det skal være kommet en eller annen firmware oppdatering. Men jeg finner ikke noe på kingston sine sider. Krysser fingrerne for denne gang, hvis det blir problemer blir det ny disk...samt muligens en oppgradering av GPU. Takker så langt for kommentarene dere har bidratt med Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Har bestilt en 840..håper den kommer raskt frem:-) Denne ble det: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765948 Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Nytt skjermkort er oppe til vurdering! Har tenkt litt på denne: http://www.netonnet....ix/180372.7064/ Lenge til det kommer nye modeller, og prisen på denne går ned? Eller er nvidia veien og gå? I så fall hvorfor? Og for de som måtte finne det interessant; Før oppgradering i post #8 hadde jeg fra 100fps og drop ned mot 60fps på enkelte maps. (1080P CS:GO) Etter oppgradering av hk, ram & cpu ligger jeg på min 180fps...opp til 300fps på enkelte mindre maps. Kjører 144Hz(låst). Endret 13. juli 2013 av Gelbear Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Tidligere var vel CPU også en flaskehals. 7970Ghz er en meget god GPU som vil gi langt bedre ytelse, det er også mange bra Nvidia-kort på markedet. Jeg har kjøpt NVidia de siste fem årene og har vært fornøyd, har egentlig ikke vurdert AMD da jeg triple booter maskinen min med win7, mac os og linux og NVidia har langt bedre støtte i både linux og Mac OS, men i Win7 er vel det stort sett det samme, om man ikke har CUDA applikasjoner. I spillverden er det lite forskjeller mellom AMD og NVidia, så fremt du ikke spiller startcraft 2 der av en eller rar grunn AMD kun har halvparten av ytelsen til tilsvarende NVidia-kort. Jeg selv hadde en tilsvarende maskin som din gamle E8500@4GHz og et GTX285, jeg oppgraderte først til i5-2500k og et godt år etterpå GTX285 til midrange-kortet GTX660. Et 7970ghz eller tilsvarende vil bli langt raskere enn mitt GTX660, så du vil ikke bli skuffet. Litt av grunnene til at jeg ikke kjøpte dyrere kort var rett og slett at de siste årene har hardware utviklet seg raskere enn spill, sikkert mye på grunn av at devs tenkte på kompabilitet med konsoller når spillene ble utviklet. Dette blir nå historie med nye konsoller på vei inn og de kan trykke en god del hardere på pedalen når de lager nye spill Det går vel rykter om nye kort fra AMD utover høsten, men rykter er rykter Prisene på eldre kort dropper noe, men ikke nok til at det er verdt det om man ikke har et kort man vil matche i SLI eller tilsvarende. De butikkene som hadde den gamle toppmodellen GTX580 inne når jeg kjøpte GTX660 var ikke akkurat verdi for pengene. GTX580 er vel ca 10% raskere en GTX660, men det kostet godt over 1000-lappen mer da jeg kjøpte. Det vil alltid komme noe nytt på markedet, men 7xxx serien ble vel lansert tidlig 2012, så det er nok et tidsspørsmål før noe nytt kommer. Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Takker for svar:-) Hvilke programmer støtter cuda? Photoshop ol? Har det mye for seg? Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Har ikke tenkt å vente så lenge, så jeg kommer til å gå for HD7970 Matrix Platinum, så kommer det muligens en liten tilbakemelding når det er på plass:-) Lenke til kommentar
Gelbear Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Ok, da var det på plass. Litt trangt i maskinen, men er nå der. Ligger på mellom 280-400fps nå med samme settings i cs:go. 10500+- i 3dmark 11. Ingenting er klokket noen veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå