Gå til innhold

Ny gaming pc, intel eller amd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha, har ikke satt noe spesielt budsjett:P bruker d jeg trenger;) Tenkte litt på 3570k jeg og:) hvordan er den i forhold til i7-2700k f.eks? :)

i5 vs i7 i gaming har stort sett ingenting å si. Er vel få(om ikke noen?) som bruker i7's hyperthreading.. Er nok bare multitasking/programmer osv som får utnyttet dette.. Er bare å se igjennom tråder på forumet. Alle anbefaler 3570k ;)

Men selvfølgelig. Skal du ha ferdig pc, så er det jo ingenting galt med i7 2700k ;) Venter selv på en ferdig pc med i7.. selvom jeg skal bruke den til gaming.. Men hadde det bare vært komponenter osv, så er det litt "tapte penger" på en måte. Da du ikke trenger den til gaming, og kunne valgt 3570k ;)

Lenke til kommentar

Det er i dag ingen grunn til å velge AMD fremfor Intel dersom ikke formålet er å spare penger.

Samtidig er det svært få grunner til å velge i7 fremfor i5 dersom du skal bruke den hovedsaklig til spilling.

Prosessorene du bør se på er som nevnt 3570k eller evt 3770k - faktisk så er det jo ikke så mange å velge mellom dersom du skal ha k-utgaven, og det skal du jo.

Lenke til kommentar

Aight! Takker for svar forrsten! ;))

Da kjører jeg nokk 3570k istede for i7:) Men hvordan er 3570k i forhold til amd sine fx'er? Har du noe peiling på d ?:)

Ja, kjetil. Tror nok d blir 3570k:) Men er litt usikker på om jeg skal ha den eller en av amd sine nye fx cpuer:) mange sier fx er bedre og mange sier 3570 er bedre, så er så usikker: P

Lenke til kommentar

Aight! Takker for svar forrsten! ;))

Da kjører jeg nokk 3570k istede for i7:) Men hvordan er 3570k i forhold til amd sine fx'er? Har du noe peiling på d ? :)

Når det gjelder AMD vs Intel har jeg ingenting å si, da jeg nettopp har kjøpt ny pc selv. Men dette er det som har kommet opp ila den siste mnd i de 100trådene som gjelder CPU/NY pc ! Hehe.. gå for i5 3570k over det meste annet! hehe!

Lenke til kommentar

De yter vel omtrent likt i spill. Spill utnytter ikke HT særlig godt. Når prisen da er ca 500 kr lavere for 3570 og 3570 bruker mindre strøm er jeg ikke i tvil. 3570 er også ivy brigde, mens 2700 er sandy brigde.

Når det gjelder Intel kontra AMD så er det faktisk ikke når det gjelder spilling nye FX (f.eks FX-8350) er bedre. Det er når man skal drive videoredigering, 3D eller annet som bruker mange kjerner FX er glimrende. FX-8350 har tross alt 8 kjerner, og når den koster en del mindre enn tilsvarende ytelse på disse områdene enn sammenlignbar Intel, så er det klart et interessant valg. Vurderer selv en FX-8320 til en hjemmeserver som skal settes opp med virtualisering

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

http://www.anandtech...fx4300-tested/5

Som sagt, kun pris som er et argument for å velge AMD.

Ikke kun pris - også bruksområder. Hadde du sett sidene foran gamingtestene så hadde du sett at FX-8350 yter svært bra også sammenlignet med i7 3770K når det f.eks gjelder 3D og video. Husk også at gamingtestene i realiteten ikke er forteller hele sannheten, da de testene kjøres med settinger der grafikkortet stresses lite i forhold til CPU. Hadde disse blitt kjørt med høyere oppløsning og høyere settings på grafikk hadde nok forskjellen blitt relativt liten. Grafikkortet og ikke CPU vil i de fleste "real life" situasjoner være flaskehalsen. Med et GTX 670 grafikkort vil hverken FX-8350 eller i5 3570K være flaskehals - og jeg tror nok spillytelsen vil være relativt lik.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bolson : Jeg skal ikke bruke cpun til video og 3d programmer:) Bare til spill, og den testen jeg så ista så fikkjo 3570k mye bedre ytelse en fx 8350 :p

Den testen må du som jeg skriver ovenfor ta med en klype salt. Anandtech tester her nesten ren CPU ytelse, og ikke systemytelse. Derfor bruker de relativt lav oppløsning i spill og ikke høyest mulig settings. Hvilken reell spillytelse du får avhenger vel så mye av i hvor stor grad du makser ut skjermkortet og litt på variasjoner mellom spill. Dersom du spiller med f.eks 1920 x 1080 oppløsning og settings som gjør at du makser skjermkortet vil trolig forskjellen mellom ulike CPU-er som er kraftige nok forsvinne. Jeg har ikke sett slike tester gjort mellom i5 3570 og FX-8350, men tidligere erfaringer er at forskjeller på 15 - 20 % på lavere oppløsninger og settings forsvinner når man utnytter skjermkortet maks ut. Tester forteller altså ikke akkurat hva som du som bruker vil oppleve, fordi du garantert ikke vil gjenskape de forutsetningene som testen bygger på.

Personlig vil jeg si at lavere strømbruk er et større argument for å kjøpe i5 3570k enn ytelse.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...