Gå til innhold

Sitter fast i utlandet - ingen kan hjelpe meg

Anbefalte innlegg

Hei! For rundt en uke siden sluttet bankkortet mitt aa virke. Jeg har tatt kontakt med bank i Norge som sier at de ikke kan gjoere noe annet enn aa sende meg et nytt kort til min folkeregistrerte adresse i Norge. Jeg har proevd aa sende meg selv penger med Western Union, men paa postkontoret saa vil de ikke gi meg meg pengene om jeg ikke har en adresse her i Spania. Jeg vet av erfaring at ambassaden her ikke kan hjelpe meg, de vil bare be meg dra til Madrid, noe jeg ikke kan gjoere siden jeg ikke har penger.

HVa kan jeg gjoere i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ambasaden i MAdrid kan hjelpe meg, men ikke her hvor jeg er. Det er ganske langt til Madrid fra her. Det jeg lurer paa er om det er noen som helst maate jeg kan faa penger ut av min konto utenom aa gaa i bankmaskin. NOen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Dette var skremmende dårlig service av ambassaden. At bankkortet streiker og man står uten penger er da noe som kan hende hvem som helst når som helst, i så fall er det helt umulig å komme seg til den norske ambassaden med mindre man allerede befinner seg i samme by.

Det eneste jeg kan komme på er å kontakte politiet og forklare situasjonen. Vil de ikke hjelpe så begå lovbrudd, da blir Norge nødt til å reagere.

Lenke til kommentar

. Jeg har proevd aa sende meg selv penger med Western Union, men paa postkontoret saa vil de ikke gi meg meg pengene om jeg ikke har en adresse her i Spania. Jeg vet av erfaring at ambassaden her ikke kan hjelpe meg, de vil bare be meg dra til Madrid, noe jeg ikke kan gjoere siden jeg ikke har penger.

HVa kan jeg gjoere i denne situasjonen?

Merkelig situasjon du har rota deg borti.

Hvorfor vil ambassaden sende deg til Madrid?

Har et par eksempler sjøl, men det har ordna seg etter et par telefoner, nå reiser jeg ALDRI uten kredittkort.

Lenke til kommentar
Dette var skremmende dårlig service av ambassaden.
Ambassaden er ikke et sosialkontor og de låner ikke folk penger. De kan tilby veiledning og hjelpe å sette deg i kontakt med noen hjemme i Norge som kan hjelpe deg. Skulle ambassadene endre praksis ville de straks få en strøm av folk som kjøper enveisbillett til utlandet og drar til ambassaden for hjelp når de har drukket opp pengene.

Reis ellers aldri med kun ett kort.

Har du prøvd å ringe nødnummeret for reiseforsikringen din?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er vel typisk norsk å reise til utlandet uten å ta ansvar for egen planlegging, situasjon og økonomi, og gjerne reise uten forsikring, for så å komme klagende til ambassaden og forvente all mulig støtte der, også økonomisk. Jeg sier ikke at dette er tilfelle her, men man leser om mange slike tilfeller hvert år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Zanta har vel mer eller mindre rett i min situasjon. Jeg gjoer frivilighetsarbeid i Spania og har vaert her i mer enn et aar uten reiseforsikring. Naa og da saa reiser jeg rundt for aa oppleve litt ogsaa og to ganger naa har jeg kommet i denne situasjonen. Jeg har penger paa kontoen, men det hjelper jo ikke stort naar kort ikke virker.

Jeg klarte aa skrape sammen nok penger til aa komme meg til noen venner lenger soer i Spania. Grunnen til at de sender folk til Madrid er at kontoret i Marbella er veldig lite. De gir deg noe aa spise, en dusj og moralsk stoette, men om du virkelig trenger hjelp saa maa du til Madrid.

Jeg har naa faatt banken til aa sende meg nyttkort hit og alt er ordnet. Skal snakke med de om aa faa et reservekort som jeg kan legge igjen her hos mine venner.

Takk for alle svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...