Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD etterfulgt av sett inn boot disk

Anbefalte innlegg

En eldre dame jeg av og til hjelper med sin PC fikk et problem her om dagen. Det sto at kun måtte sette inn Boot disk. Så hun tok med Laptopen sin til meg. Etter on omstart fungerte maskinen som den skulle og jeg kunne egentlig ikke finne noen feil på maskinen utenom noe smågrums med chkdsk. Maskinen ble derfor testet og startet opp flere ganger uten å finne feil. Det hender det at feil oppstår slik og ofte kan det være en driver eller minne som har blitt behandlet feil, så jeg tenkte at jeg fikk kjøre en liten rydde og optimalisering på maskinen før hun fikk den tilbake. Jeg sjekket også smart dataene på harddisken, og den viste også at den var helt ok, kunne der også se at disken hadde en kjøre tid på 20 dager og noen timer. Ikke akkurat en utslitt maskin med andre ord.

Men så skjedde det altså under defrag. Plutserlig fikk jeg en blåskjerm som føk over vinduet før maskinen restartet og meddeler at den ikke finner noen oppstartsenhet. Da synes den heller ikke i Bios. Etter enda en omstart er maskinen oppe igjen men med noen feil i chkdsk igjen (den tryna jo under defrag). Etterpå fungerer maskinen som den skal igjen, igjen flere feil, før jeg igjen våget meg på defrag... DET gjør jeg ikke igjen da jeg vet at da får jeg enda en blåskjerm.

Vanligvis lager slike blåskjermer en minnedump fil som kan analyseres med et lite verktøy fra Nirsoft, men her skjer ikke det, det finnes ingen slike minnedumper på maskinen. Dette tyder jo på at det er kontakten med eller skrivingen til disk som feiler slik at den heller ikke klarer å lage minnedumpen. Men jeg står litt fast på å finne ut av videre hva som kan være feil her.

Maskinen er som sagt lite brukt og er ca 2 år gammel. Kun brukt til e-post og enkel websurfing.

Noen som har forslag til videre feilsøk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at du må velge å få lagret minnedumpfil før feilen skjer?

Har aldri gjort det selv, mener jeg har lest om det..

Nei, det er på som standard, og står også på her, det har jeg sjekket. Det som går an, er å bestemme om det skal være en rask eller omfattende minnedump, og om det skal restartes rett etter feilen. Ja, den må jeg i allefall stoppe, så jeg får se hva dette kommer av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...