Gå til innhold

Utsatt søvnfase og valg av studie/jobb

fantimans

Anbefalte innlegg

Helt fra tidlig ungdom har jeg hatt utsatt søvnfasesyndrom, og takket være dette var det såvidt jeg klarte å komme meg gjennom videregående med ganske så gjennomsnittlige karakterer. Er nå 21 år, og mitt eneste forsøk på en jobb havarerte etter noen uker med forsentkomming og generelt sett dårlig prestasjon grunnet lite søvn. Min vanlige døgnrytme går fra 4 om natten til 12 om dagen, og selv om jeg tvinger meg opp tidlig om morgenen er jeg helt tåkete, og klarer ikke prestere noe som helst. Forsøk på å legge seg tidligere ender i ingenting. Jeg må for alvor bestemme meg for studier og karriere snart med både penger og velvilje hos foreldre som begynner å gå tom, men jeg kan aldri forestille meg at jeg kommer til å fungere i en 9-5 jobb uten å utvikle alvorlige depresjoner. Har ingen problemer med å arbeide generelt sett, kan fint studere hele ettermiddagen når jeg først har kommet i gang.

Skulle dermed gjerne fått tips og råd når det gjelder valg av karriere og arbeidstider. Er det noen andre som har slitt med tilsvarende problemer? Tenker på å starte utdanning i samfunnsøkonomi eller IT, er det noe håp om jobber som begynner senere her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Hvorfor er døgnrytmen din som den er? Har du brukt melatonin for å prøve å tvinge deg inn i en mer normal rytme?

Jeg hadde en kamerat som deg og han hadde mer enn en jobb han måtte gi slipp på, men han fant ut av det til slutt. Det er ikke enkelt, men jeg er sikker på du får det til, så sant du ikke har en klinisk diagnose som jeg ikke vet om.

Ellers er jeg usikker vedrørende alternative arbeidstider i de bransjene du nevner. Det er jo mulig du kan få ordnet flexitid og jobbe litt senere. For eksempel kan du jo jobbe innen support på IT og jobbe kveld.

Men det beste er nok om du finner ut av søvnproblemet ditt. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye til hjelp det er, men det hadde kanskje vært en fordel å studere ved et universitet (eller noe som gav deg litt mer frihet). Da er det litt mer opp til deg hvordan studiedagene dine skal se ut.

Når det gjelder jobb, så burde du ikke la sykdommen din bestemme hva du skal jobbe med. Jeg er sikker på at finnes veier for hvordan du kan holde symptomene under sjakk, eller kanskje enda bedre helbrede sykdommen.

Et alternativ hadde jo vært å starte ditt eget foretak :).

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, setter stor pris på alle innspill. :)

Hvorfor er døgnrytmen din som den er? Har du brukt melatonin for å prøve å tvinge deg inn i en mer normal rytme?

Jeg hadde en kamerat som deg og han hadde mer enn en jobb han måtte gi slipp på, men han fant ut av det til slutt. Det er ikke enkelt, men jeg er sikker på du får det til, så sant du ikke har en klinisk diagnose som jeg ikke vet om.

Fikk tilbud om melatonin for en del år tilbake, men har vært ganske bestemt på å aldri begynne med noen form for sovemedisin. Mitt første år på videregående havarerte, det var da jeg ble diagnostisert med forsinket søvnfasesyndrom. Min neste videregående hadde generelt sett mye bedre tider, med mange sene morgener, noe som gjorde at jeg klarte å komme meg gjennom det.

Du sier også at "forsøk på å legge seg tidligere ender i ingenting". Du kan forsøke å starte med trening eller annen "utmattende" aktivitet på dagtid, slik at du har lettere for å sovne tidligere.

Trener cirka 2 ganger i uken, men jeg legger meg ikke noe tidligere av den grunn.

Anbefaler deg å endre døgnrytmen gradvis. Dette er ikke en vane som vil endres over natten. Start for eksempel å legge deg klokken 03:30, for deretter 03:00 osv - og sov kun 8 timer. Ikke fortsett å våkne klokken 12 når du legger deg tidligere. Dette vil være uvant for kroppen i starten, og du vil sikkert føle deg ganske trøtt hvis du legger deg 03:00 og våkner 11:00 - selv om du sover 8 timer. Alt handler om rutiner. Dette vil etterhvert bli den nye vanen etter en stund. Dersom du virkelig ønsker å endre døgnrytmen er dette en rutine du jobbe konsentrert med.

Poenget med denne tråden er egentlig at jeg egentlig ikke ønsker å endre døgnrytmen min. Jeg trives med å leve på denne måten, og er langt mindre lykkelig når jeg må tilpasse meg den "vanlige" døgnrytmen. Det er derfor jeg spør om hva jeg bør ha i tankene når det gjelder valg av utdanning/karriere.

Endret av fantimans
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye til hjelp det er, men det hadde kanskje vært en fordel å studere ved et universitet (eller noe som gav deg litt mer frihet). Da er det litt mer opp til deg hvordan studiedagene dine skal se ut.

Når det gjelder jobb, så burde du ikke la sykdommen din bestemme hva du skal jobbe med. Jeg er sikker på at finnes veier for hvordan du kan holde symptomene under sjakk, eller kanskje enda bedre helbrede sykdommen.

Et alternativ hadde jo vært å starte ditt eget foretak :).

Har studert ved universitet et halvt år nå, det er en fryd sammenlignet med videregående. :wee:

Hovedårsaken til at jeg poster her er at jeg er svært usikker på veien videre, og må bestemme meg for hvilke fag jeg ønsker å ta rimelig fort.

Ser egentlig ikke på som en sykdom, det har bare blitt en del av livet.

Lenke til kommentar

IT-utvikling kan i visse bedrifter være ganske fleksibelt tidsmessig. Ellers har man f.eks 24/7 drift av nettverk/infrastruktur. Retning på studier går det å planlegge ut fra dette. Vær obs på at dette er stillinger som er greit betalt, men du vil ikke ha mangemillionersvilla, seilbåt og stor hytte på fjellet om det er et mål med utdanningen.

Lenke til kommentar

Jeg vil også tro at studie innen programmering, datateknikk eller noe form for IT vil kunne være en god løsning for deg. Er du interessert i realfag? Kan som andre her nevne at å studere på et universitet er noe helt annet enn videregående. Mange av forelesningene filmes og lagres på nettet og mye fag kan man ta som selvstudium om man har litt disiplin og struktur. Eneste problemet er at du kommer til å være trøtt på eksamensdagen ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Fikk tilbud om melatonin for en del år tilbake, men har vært ganske bestemt på å aldri begynne med noen form for sovemedisin. Mitt første år på videregående havarerte, det var da jeg ble diagnostisert med forsinket søvnfasesyndrom. Min neste videregående hadde generelt sett mye bedre tider, med mange sene morgener, noe som gjorde at jeg klarte å komme meg gjennom det.

Melatonin er ikke vanedannende og er etter det jeg erfarer veldig trygt å bruke. Forhåpentligvis trenger du kun om å bruke det i en periode for å tvinge deg inn i en mer normal rytme. Deretter kan du kun bruke det ved behov. Ideelt sett.

Anyways, rådene om IT er gode.

Noe annet jeg tenker er om det hadde vært mulig på en eller annen måte å jobbe opp mot det amerikanske marked eller noe annet i en lignende tidssone. Da starter arbeidsdagen din klokken 3-4 norsk tid og slutter klokken 9-10.

Selv har jeg jobbet med daytrading innen amerikanske markeder i en 3-4 års periode og dette har vært timeplanen jeg har fulgt. Men dette var for egen konto og det er svært vanskelig og mest sannsynligvis umulig å få jobb innen akkurat dette i et norsk selskap i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...